اخبار اقتصاد ایران

تنگه باب‌المندب؛ تاثیر فزاینده روندهای ژئوپلیتیک بر تجارت بین‌الملل

تنگه باب المندب و تجارت جهانی ناآرامی های اخیر در تنگه باب المندب بار دیگر تأثیرات فزاینده روندهای ژئوپلیتیکی بر تجارت جهانی را برجسته کرد. این تنگه چقدر در تجارت جهانی اهمیت دارد؟ در نتیجه ناآرامی های اخیر چه تغییراتی در نحوه حمل و نقل کالا ایجاد شده است؟ تنش در دریای سرخ پس از ۲۱. بمباران دیماه ۱۴۰۲ توسط […]

تنگه باب المندب و تجارت جهانی ناآرامی های اخیر در تنگه باب المندب بار دیگر تأثیرات فزاینده روندهای ژئوپلیتیکی بر تجارت جهانی را برجسته کرد. این تنگه چقدر در تجارت جهانی اهمیت دارد؟ در نتیجه ناآرامی های اخیر چه تغییراتی در نحوه حمل و نقل کالا ایجاد شده است؟
تنش در دریای سرخ پس از ۲۱. بمباران دیماه ۱۴۰۲ توسط آمریکا و انگلیس علیه چندین سایت تحت کنترل حوثی‌های یمن به خاک یمن کشیده شد. حوثی‌ها ده‌ها حمله به کشتی‌های تجاری مرتبط با اسرائیل انجام داده‌اند که از تنگه باب المندب به عرض ۳۰ کیلومتر عبور می‌کردند. آنها از اسرائیل می خواهند که بمباران غزه را متوقف کند و اجازه ورود کمک های بشردوستانه را بدهد. یک ائتلاف به رهبری آمریکا با استقرار ناوشکن ها و سایر سکوهای نظامی در دریای سرخ و با سرنگونی موشک ها و پهپادهای این گروه یمنی در تلاش است تا حوثی ها را متوقف کند. با این حال، حوثی ها به صراحت گفته اند که تا زمانی که اسرائیل به جنگ خود پایان ندهد (که نزدیک به ۲۴۰۰۰ فلسطینی را کشته است) قصد توقف ندارند.
ترافیک از طریق دریای سرخ بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است که زنجیره تامین جهانی را مختل کرده است. برخی از بزرگترین امپراتوری های کشتیرانی جهان کشتی های خود را در اطراف دماغه امید خوب در منتهی الیه جنوبی آفریقا تغییر مسیر داده اند و زمان تحویل را به تاخیر انداخته و بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ مایل دریایی (۶۰۰۰ کیلومتر) به مسیر خود اضافه کرده اند. . دریای سرخ از طریق کانال سوئز آسیا را به اروپا و مدیترانه متصل می کند. در حال حاضر حدود ۱۲ درصد از حمل و نقل جهان از دریای سرخ عبور می کند. به طور متوسط ​​روزانه حدود ۵۰ کشتی بین ۳ تا ۹ میلیارد دلار بار حمل می کنند. در مجموع ارزش کالاهای عبوری از این مسیر بیش از یک تریلیون دلار در سال برآورد شده است.


۱) باب المندب: تنگه ای در مرکز جهان
سال جدید با شلوغ ترین مسیرهای کشتیرانی جهان مهربان نبوده است. حملات حوثی ها در یمن باعث کاهش بیش از ۴۰ درصدی حجم مبادلات تجاری از طریق کانال سوئز شده است. بازیگران اصلی صنعت کشتیرانی به طور موقت استفاده از کانال سوئز را متوقف کردند. یک مسیر تجاری دریایی مهم که دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می کند و یک مسیر دریایی حیاتی برای انتقال انرژی و محموله بین آسیا و اروپا است. کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) اعلام کرد که حمل و نقل از طریق کانال سوئز در دو ماه پس از درگیری دریای سرخ که شرکت‌های کشتیرانی را مجبور به تغییر مسیر محموله‌ها کرد، ۴۵ درصد کاهش یافته است. ایان هافمن؛ وزارت لجستیک تجاری در کنفرانس UNCTAD هشدار داد که در حال حاضر هزینه های حمل و نقل افزایش یافته و هزینه های انرژی و مواد غذایی تحت تاثیر قرار گرفته است و این موارد خطرات تورم را افزایش می دهد. وی با بیان اینکه ما بسیار نگران هستیم و شاهد تاخیر، افزایش هزینه ها، انتشار بیشتر گازهای گلخانه ای هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا