اخبار اقتصاد ایران

تهیه طرح ارتقای تاب‌آوری شهرهای گیلان در برابر تغییرات اقلیمی

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان از تهیه طرح پژوهشی ارتقای تاب آوری شهرهای استان با همکاری دانشگاه گیلان خبر داد و بیان کرد: شهرنشینی در استان گیلان طی دهه های گذشته روند صعودی داشته است. مانند کل کشور

افق میهن، محمدرضا فلاحتگر مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان با اشاره به روند افزایشی شهرنشینی در استان گفت: شهرنشینی در استان گیلان طی دهه های گذشته روندی صعودی داشته است. در کل کشور و بر اساس پیش بینی های انجام شده در آینده شاهد افزایش نسبت شهرنشینی در استان خواهیم بود.»

وی افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته، روند کنونی گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی در منطقه با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص استان گیلان می تواند منجر به ایجاد مخاطراتی مانند سیل، خشکسالی، موج گرما، بارندگی های شدید و … تغییرات تراز آب دریای خزر و تشدید پدیده ریزگردها و آسیب های جدی در حوزه تنوع زیستی و تخریب اکوسیستم های طبیعی و ارزشمند در این استان تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم خواهد داشت شهروندان در شهرهای استان».

فلاحتگر بر تقویت زیرساخت ها تاکید کرد و افزود: لازم است زیرساخت ها و مجتمع های زیستی استان به ویژه شهرستان ها که زیستگاه های اصلی جمعیت استان هستند، آماده و تقویت شود تا تاب آوری و مقاوم سازی لازم ایجاد شود. کاهش اثرات منفی پدیده تغییر آب و هوا.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه موضوع تغییر اقلیم در استان و همچنین تاب آوری شهری در سال های گذشته چندان مورد توجه قرار نگرفته و مطالعات خاصی در این زمینه صورت نگرفته است. بیان کرد: پژوهش در این زمینه برای شناسایی سناریوهای احتمالی و تدوین استراتژی ها، سیاست ها و برنامه های اجرایی به عنوان سند راهبردی در قالب برنامه توسعه اراضی استان و تهیه طرح های جامع و تفصیلی شهری و همچنین برنامه های توسعه پنج ساله ضروری است. شهرداری ها و سایر اقدامات عمرانی در سطح شهرستان های استانی.

وی افزود: تکمیل این فرآیند می تواند آسیب های وارده به زیرساخت های شهری استان را کاهش داده و از به خطر افتادن جان شهروندان جلوگیری کند، همچنین انجام تحقیقات مذکور با همکاری دانشگاه گیلان می تواند سرآغازی برای تهیه و اجرای جزئیات بیشتر باشد. و طرح ها و تحقیقات گسترده ای در این زمینه در آینده انجام شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا