بانک و بیمه

توافق بانک‌های مرکزی ایران و ازبکستان برای فعال‌سازی‌ تبادلات بانکی

به گزارش ایران تحلیل، سید محمدصادق قنادزاده با بیان اینکه کشور ازبکستان به عنوان یکی از مهم ترین کشورهای آسیای میانه که پیوندهای عمیق فرهنگی و تاریخی با ایران دارد، همواره مورد توجه بوده است، تصریح کرد: در این راستا و پس از سفرهای کشوری به کشور. روسای جمهور دو کشور، دیدار رئیس جمهور ازبکستان با مقام معظم رهبری و همچنین برگزاری موفق پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک به ریاست وزارت امنیت، مقرر شد سفر وزیر امنیت به این کشور به دعوت مقامات ازبکستان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه برای برنامه ریزی هدفمند این سفر بیش از سه ماه بررسی دقیق کارشناسی و مذاکرات گسترده بین نمایندگان سازمان توسعه تجارت ایران و سفارت ایران در تاشکند انجام شد، گفت: بهره برداری از تمامی ظرفیت های ضروری همکاری پتانسیل ها و نیازهای واقعی طرفین برای توسعه روابط اقتصادی بررسی می شود. با تجزيه و تحليل نتايج مذاكرات قبلي، بسته مذاكراتي منسجمي تهيه و هيئت تجاري مناسب از بخش خصوصي انتخاب و براي همراهي آن دعوت شد.

معاون توسعه اقتصادی بین‌الملل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در این راستا، دو روز قبل یک هیات کارشناسی ارشد شامل مدیران عامل بیش از بیست شرکت بزرگ کشور به سرپرستی معاونان منتخب وزیر کشور به ازبکستان اعزام شدند. سفر هیات اصلی ایران برای بررسی زمینه های همکاری. .

به گفته وی، نمایندگان بخش خصوصی و دولتی به مدت دو روز مذاکرات گسترده ای را با شرکت ها و موسسات مربوطه انجام دادند و زمینه های اصلی همکاری و موانع اصلی بر سر راه توسعه روابط را شناسایی کردند. همه این موارد در جریان گفتگوهای وزیر صمت با وزرا و مقامات ارشد ازبکستان دسته بندی و در نشست مشترک وزیر با کل هیات اقتصادی ایران و فعالان اقتصادی مقیم مطرح شد.

قنادزاده با بیان اینکه در این سفر با وزیر صنعت و سرمایه گذاری ازبکستان، وزیر انرژی ازبکستان، وزیر معادن و زمین شناسی ازبکستان و در نهایت نخست وزیر این کشور دیدار کرد، گفت: موافقت بانک های مرکزی دو کشور، فعال سازی مکانیسم مبادلات بانکی و معرفی جلسات تجاری بانک ها برای پیشبرد مذاکرات فنی، تصویب اصل همکاری کامل توسط دولت ازبکستان پس از چندین سال مذاکرات ناموفق و امضای سند اجرایی توافقنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور، تفاهم نامه های گسترده در زمینه همکاری و مشارکت ایران در تعمیرات اساسی توربین های گازی از جمله دستاوردهای این سفر بود. .

وی افزود: ایجاد مرکز خدمات منطقه ای تعمیرات و تعمیرات اساسی تجهیزات نفت، پالایشگاه و نیروگاه در ازبکستان و ایجاد ایستگاه های تقویت گاز برای ازبکستان، مشارکت و سرمایه گذاری ایران در ساخت نیروگاه های حرارتی در ازبکستان، اولين توافقنامه واگذاري مناطق وسيع معادن فلزي شامل سنگ آهن، مس، طلا و غيره به پيمانكاران ايراني براي اجراي كل بسته از استخراج تا توليد، توافق اوليه در مورد تاسيس شركت لجستيكي مشترك و تامين واگن های باری ایران برای توسعه حمل و نقل بین دو کشور، اولین توافق برای حضور پیمانکاران بزرگ ایرانی در پروژه های زیرساختی ازبکستان و امداد در خصوص ضمانت و اولین توافقنامه تسهیل ثبت دارو و تجهیزات پزشکی ایرانی در ازبکستان و تجهیزات آنها. از دیگر توافقات و دستاوردهای این سفر می توان به مراکز درمانی با تجهیزات پزشکی مبتنی بر دانش ایرانی اشاره کرد.

این مقام مسئول بیان کرد: به نظر می رسد با توجه به رویکرد دولت سیزدهم برای استفاده حداکثری از ظرفیت های سیاسی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری، می توان قبل از سفر مطالعات دقیق و هدفمندی را بر اساس الگوی موفق کشور انجام داد. سفر تمام سفرهای وزیران اقتصادی و رئیس جمهور. شناسایی توانمندی‌های همکاری و موانع و مشکلات موجود، انتخاب انتخابی ترکیب هیئت‌های بخش خصوصی و دولتی برای همراهی و شرکت در جلسات مذاکره، اعزام هیئت‌های مذاکره‌کننده پیشرو برای دسته‌بندی موضوعات زیر نظر مسئولان ذیربط و اتخاذ راهبردهای مذاکره منسجم، جامع و اصولی. مزایای با کشورهای هدف.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا