توافق تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا – افق میهن
توافق نامه تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا فرصتی جدید برای تعریف مجدد مسیر صادرات غیر نفتی کشور خواهد بود. با این حال ، استفاده مؤثر از این فرصت نیاز به تمایل نهادی ، لجستیکی و دیپلماتیک دارد.
Wirtschaftsunion اوراسیایی ، متشکل از روسیه ، قزاقستان ، بلاروس ، ارمنستان و قرقیزستان ، یکی از بازارهای مکمل تولید ایران است. یک بازار بزرگ با انواع نیازهای صنعتی ، کشاورزی و فناوری که می تواند یک پنجره جدید برای بازیابی نسبت ایران از تجارت منطقه ای باشد. با این حال ، مزایای این توافق نامه فقط با آمادگی نهادی و زیرساختی امکان پذیر است. تجربه سایر کشورها نشان داده است که استفاده واقعی از توافق نامه های تجاری به مدیریت اقتصادی هدفمند ، یکپارچه و مبتنی بر داده نیاز دارد. در این زمینه ، توافق با اوراسیا می تواند به بستر اصلاحات ساختاری در سیستم تجارت خارجی کشور تبدیل شود. از توسعه لجستیک گرفته تا همگرایی استانداردها ، ایجاد کانال های مالی اختصاصی ، ارتقاء دانش از طریق صادرکنندگان و تشکیل دیپلماسی فعال اقتصادی منطقه ای می تواند در این همگرایی فعال شود. سوال اصلی این است که آیا اراده ای برای تبدیل این سند به یک اهرم پایدار وجود دارد یا اینکه ما فرصتی طلایی در بوروکراسی فرسایش خواهیم دید. مهدی آقازاده ، یک متخصص اقتصادی بین المللی ، در یادداشت زیر در مورد این موضوع بحث می کند. متن یادداشت باید:
“توافق موقت موقت بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در توافق نامه تجارت آزاد نقطه عطفی در سیاست تجارت کشور است. این توافق نامه که فراتر از یک تعرفه خالص است ، می تواند به عنوان یکی از ابزارهای استراتژیک برنامه تجارت خارجی ایران عمل کند.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، متشکل از پنج کشور با موقعیت های مهم ژئوپلیتیکی و ژئو پرتو ، بازار گسترده ای را با نیازهای متنوعی و مزایای اضافی برای ایران ارائه می دهد. صدها مورد از کالاهای ایرانی هم اکنون می توانند با تعرفه نزدیک به صفر وارد بازار شوند. با این حال ، بهره برداری مؤثر از این فرصت نه تنها به وجود توافق نامه حقوقی بستگی دارد ، بلکه به تعدادی از اصلاحات نهادی ، زیرساخت و فرهنگی در سطوح مختلف حاکمیت و بخش خصوصی نیز نیاز دارد.
زنجیره خرده فروشی بین المللی محدود به تولید و تعرفه نیست ، بلکه شامل مؤلفه هایی مانند حمل و نقل ، تأمین مالی ، استاندارد سازی ، بازاریابی و تعامل دیپلماتیک نیز می شود. یکی از اصلی ترین موانع صادرکنندگان ایران در حال حاضر ناکارآمدی نسبی زیرساخت های بین المللی حمل و نقل و لجستیک است. عاملی که به راحتی مزایای قیمت کالاهای ایران را از بین برد. فقدان مسیرهای منظم ، پایدار و رقابتی – به ویژه در راهروهای شمال – جنوب – و عدم وجود اوراق قرضه ترانزیت قابل اعتماد ، توانایی ایران را در ایفای نقش قطب منطقه ای محدود کرده است.
علاوه بر این ، فقدان روابط بانکی منسجم و ابزارهای مالی متناسب با تجارت منطقه ای یک چالش اساسی است. تجارت ، بدون تکیه بر یک سیستم بانکی کارآمد ، دارای مشکلات و صادرات صادر کنندگان بسیاری است. در صورت عدم دسترسی پایدار به کانال های رسمی مالی ، بسیاری از فعالان اقتصادی باید از روشهای پرخطر و غیررسمی استفاده کنند. مسیری که هم قدرت رقابتی خود و هم شفافیت اقتصاد کشور را تضعیف می کند.
سایر چالش های غفلت شده دانش و شکاف توانایی بین بخش اساسی شرکت های ایرانی در رابطه با الزامات بازار اوراسیا است. صادرات موفق نیاز به درک دقیق از ساختار بازارهای هدف ، ترجیحات مصرف کننده ، استانداردهای فنی ، شیوه های قیمت ، الگوهای بسته بندی و شبکه های فروش دارد. در صورت عدم برنامه ریزی برای آموزش و تقویت صادرکنندگان – به ویژه در سطح شرکتهای کوچک و متوسط - امکانات این توافق نامه به راحتی می تواند در دسترس رقبای منطقه باشد.
در چنین شرایطی ، توافق نامه تجارت آزاد با اوراسیا نه تنها باید ابزاری برای افزایش صادرات باشد ، بلکه به عنوان محرک اصلاحات داخلی کشور نیز باشد. این اصلاحات می تواند ساختار نهادی تجارت خارجی را افزایش دهد ، شفافیت را بهبود بخشد ، محیط کسب و کار را بهبود بخشد و همکاری بین سازمان های اجرایی و بخش خصوصی را عمیق تر کند. تحقق این اهداف مستلزم عبارت و اجرای یک نقشه راه جامع و چند سطحی است. در این زمینه ، دوازده سیاست زیر می تواند پایه و اساس این نقشه راه را تشکیل دهد:
- ایجاد یک پنجره تجاری واحد با اوراسیا برای هماهنگی و تسریع در رویه های اداری.
- ارتقاء زیرساخت های حمل و نقل بین المللی ، به ویژه در مسیرهای زمین ، راه آهن و دریایی مرتبط با شمال کشور.
- معرفی کانال های بانکی و مالی متعهد با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا (EAEU) و توسعه استفاده از ارزهای محلی و ابزارهای احمقانه.
- همگرایی در حوزه استانداردها و کیفیت کالاها با مقررات فنی و کیفی اتحادیه اوراسیا.
- ایجاد صندوق تجارت اوراسیا برای کاهش خطرات عملیاتی و مالی صادرکنندگان.
- تعریف یک بانک اطلاعاتی دقیق در مورد نیازهای بازار اوراسیا و سازگاری با ظرفیت صادرات ایران.
- برنامه ریزی آموزشی عملی برای صادرکنندگان که روی تجارت منطقه ای ، زبانهای تخصصی و محل های تجاری در اوراسیا تمرکز می کنند.
- توسعه شبکه برای دفاتر تجاری در کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا برای پشتیبانی حقوقی ، بازاریابی و تسهیل ارتباطات تجاری.
- نتیجه گیری از قراردادهای تدارکات منطقه ای و همکاری های ترانزیت با اولویت کشورهای همسایه شمالی.
- تقویت تولید مشترک با شرکای اوراسیایی برای به دست آوردن بخش سوم بازار بازار با مارک های مشترک.
- هماهنگی بین سازمان های اجرایی و تصمیم گیری های سیاسی داخلی -سازندگان را از طریق کمیته های عملیاتی مشترک افزایش دهید.
- نظارت مداوم بر اجرای توافق و ایجاد مکانیسم های با محوریت داده ها به منظور تعیین فرصت ها و تهدیدهای آینده.
آنچه در این راستا از اهمیت اساسی برخوردار است ، وجود اراده مداوم و مداوم برای عبور از دیدگاه کاملاً رسمی در مورد توافق نامه ها است. این توافق نامه نباید در پیچ های بوروکراتیک و تأخیر از سازمان های اجرایی مانند برخی از توافق های قبلی به دام بیفتد. در عوض ، باید به عنوان فرصتی برای تمرین مدیریت اقتصادی هوشمند تلقی شود.
تفاوت در کشورهایی که توافق نامه های تجارت آزاد را بهینه کرده اند ، در امضای سند نیست ، بلکه در نحوه اجرای آن و تمایل داخلی برای رقابت با رقابت است. برای ایران نیز ، این توافق نامه می تواند بستر ایجاد یک سیاست صنعتی با جهت صادرات را ارائه دهد. مبتنی بر شفافیت ، توسعه زیرساخت ها ، دیپلماسی فعال اقتصادی و بازیگران هدفمند اقتصادی است. این مسیر ، گرچه دشوار و چالش برانگیز است ، اما می تواند به بزرگراه توسعه اقتصادی پایدار در کشور تبدیل شود. این شرایط با یک دید طولانی مدت از نهادینه شدن اجرایی همراه است. “
منبع: tasnim