توافق قاهره به تمدید قطعنامه ۲۲۳۱ کمک کند
توافق با آژانس برای از سرگیری همکاری باید دیر یا زود انجام شود. این توافق نامه دیر هنگام بود ، به عنوان مثال اگر Snapback عملاً فعال می شد. به نظر من ، زمان توافق به گونه ای اداره می شد که مثبت باشد و به هسته ای ایران کمک کند ، اما می تواند در نظر گرفته شود و می تواند در جلوگیری یا گسترش دوره Snapbec کمک کند.
وزیر امور خارجه سید عباس اراكچی و مدیر كل آیائو در روز سه شنبه ، رافائل گروسی. شهریور در قاهره ، پایتخت مصر یک سند جدید با سبک همکاری فنی جدید در تهران با اقتدار بین المللی هسته ای امضا کرد. “توافق” تهران و “توافق” آژانس قاهره در واقع مکانیسم عملی برای همکاری ایجاد می کند ، که نشان دهنده شرایط فوق العاده ای است که به دلیل حمله صهیونیست ها و حمله ایالات متحده به تأسیسات هسته ای ایران و تهدیدات مداوم برای از سرگیری حملات و تهدیدات مداوم ایجاد شده است.
حسین آدلی ، یک سیاستمدار ، اقتصاددان و دیپلمات ایرانی ، که سفیر ایران در کانادا ، ژاپن و انگلیس و رئیس بانک مرکزی ایران بود ، در مورد اهمیت سیاسی توافق قاهره و افق بحث کرد ، که با اجرای آنها برای حداکثر استثمار این درک از حداکثر کاوشگرایی از این درک ، با اجرای آنها روبرو شده است.
اختلاف نظر با آژانس باعث ایجاد فضاهای منفی علیه ایران شده است
به نظر شما ، چه چیزی منجر به توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی شده است؟
توافق قاهره در توافق بسیار به موقع و به موقع صورت گرفت. چرا ما مجبور شدیم با آژانس موافقت کنیم ، سوالی است که باید به عنوان اقدامات سیاست خارجی در منافع ملی اندازه گیری شود. توافق با آژانس به این دلیل است که ما هنوز خودمان را به قرارداد NPT متعهد کرده ایم. اگر این اتفاق در شب به دلیل جاه طلبی های مسموم و تبلیغات علیه کشور ما اینگونه نباشد. در حالی که همکاری با آژانس انتخابی نیست ، اما مطابق با منافع ملی ، وزیر امور خارجه صریحاً اظهار داشته است که همکاری با آژانس مبتنی بر تصمیمات شورای عالی امنیت ملی است. من فکر می کنم وزارت امور خارجه کار خود را انجام داده است.
معامله در قاهره یک اقدام بسیار ابتکاری و مثبت توسط وزارت امور خارجه است که می تواند روابط خود را با یکی از مؤثرترین کشورها در خاورمیانه ترویج کند تا بتواند در قاهره انجام شود.
توافق قاهره می تواند به گسترش راه حل ۲ کمک کند
با توجه به زمان باقیمانده تا زمانی که فعال سازی امکان مکانیسم اسنپبک در مورد اهمیت این توافق نامه و چقدر این توافق نامه می تواند به گسترش راه حل ۲ کمک کند ، چه می دانید چه می دانید؟
توافق با آژانس برای از سرگیری همکاری باید دیر یا زود انجام شود. این توافق نامه دیر هنگام بود ، به عنوان مثال اگر Snapback عملاً فعال می شد. به نظر من ، زمان توافق به گونه ای اداره می شد که مثبت باشد و به هسته ای ایران کمک کند ، اما می تواند در نظر گرفته شود و می تواند در جلوگیری یا گسترش دوره Snapbec کمک کند. از آنجا که اگر چنین توافق نامه ای اتفاق نیفتاده و Snapback اتفاق افتاده بود ، مردم همه اشتباهاتی را در عدم تحرک یا بازیگری دیر هنگام در وزارت امور خارجه انجام می دادند ، اما اکنون توپ در کشور اروپا است و کسانی هستند که مجبور بودند انتخاب کنند. البته ، من فکر می کنم که اروپایی ها به دلیل نقض تعهدات خود ، هر دو با وزیر امور خارجه حق ندارند این کار را انجام دهند ، اما واقعیت این است که این حقوق گاهی اوقات نمی تواند مانعی برای تصمیمات منفی علیه کشور ما باشد.
ملاحظات امنیتی مهمترین معیار برای بازرسی های آژانس خواهد بود
با توجه به جو بی اعتمادی ، به ویژه پس از جنگ اخیر بین ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای ، اجرای این توافق نامه چقدر دشوار خواهد بود و دو طرف برای اجرای چه چالش هایی دارند؟
تا آنجا که ما تشخیص دادیم ، این توافق نامه همکاری جدیدی بین دو طرف است. از آنجا که شرایط قبلی با تخلفات غیرقانونی اخیر کاملاً تغییر کرده است و بنابراین باید به روشی جدید انجام شود.
به نظر می رسد آنچه به نظر می رسد در این روش جدید بازدید از شورای عالی امنیت ملی را انتخاب می کند. با توجه به بی اعتمادی ایران ، ملاحظات امنیتی مهمترین معیار برای بازدیدها خواهد بود. و این بسیار منطقی است. در حقیقت ، این یک چالش برای طرف مقابل است ، زیرا اقدامات آن باید با ملاحظات امنیتی ایران مطابقت داشته باشد.
از گذشته بیاموزید
در چه شرایطی این توافق نامه در آلمان روبرو خواهد شد زیرا برخی مخالف از سرگیری همکاری با آژانس بین المللی انرژی هسته ای بودند؟ و چگونه یک منافع باهوش و ملی در این توافق نامه باید باشد؟
دشمنان ایران همیشه سعی کرده اند با واکنش های عاطفی و غیرمنطقی ایران در برابر اقدامات من بایستند. تا زمانی که نتوانید استدلال خود را در محیط بین المللی علیه کشور ما اثبات کنید. در این شرایط ، با توجه به منافع ملی ، ما همیشه باید از هیجان ، احساسات و شعارها خودداری کنیم تا بتوانیم سایر کشورها ، از جمله همسایگان و حتی قدرت جبران خسارت بین المللی را همراهی کنیم.
به عنوان مثال ، عدم کار با آژانس در صورت ترک ایران از آژانس امکان پذیر است. آیا شما ابتدا اعتقاد دارید که خروج از ما در معرض دلسوزی جامعه بین المللی ، از جمله کشورهای دوستانه ما ، از جمله کشورهای همسایه ، روسیه و چین قرار دارد؟ پاسخ قطعاً منفی است.
اگر ایران آژانس را ترک کند ، کار با آژانس امکان پذیر نیست. آیا شما ابتدا اعتقاد دارید که خروج از ما در معرض دلسوزی جامعه بین المللی ، از جمله کشورهای دوستانه ما ، از جمله کشورهای همسایه ، روسیه و چین قرار دارد؟ پاسخ مطمئناً منفی است. وسعت ما NPT را نه تنها کشورهای همسایه بلکه چین و روسیه نیز در برابر اقدامات ما بسیج می کند. اگر NPT را ترک کنیم ، شورای امنیت می تواند تصمیمی صادر کند که هر چهار کشور مالکیت حق وتو ، از جمله چین و روسیه ، رأی دهند که این قطعنامه باید با آژانس کار کند.
آیا به یاد داشته ایم که همه این کشورها نسبت به غنی سازی ایران بین شش تا ۲ سال نگرش شدید داشته اند؟ آیا این شش قطعنامه نمی تواند یک درس برای ما باشد؟
بنابراین ایده من این است که مقامات تصمیم گیری با توجه به منافع ملی کشور ، به ویژه در این زمان و احساسات و هیجان ، تصمیمات منطقی می گیرند. مردم از شعارهای تیز و عاطفی در سیاست خارجی پشتیبانی نمی کنند و خاطرات بدی از آنها دارند.