اخبار اقتصاد ایران

تورم امسال به زیر 30 درصد می‌رسد؟/ چند سناریوی اقتصادی :: افق میهن

بر اساس شاخص قیمت مصرف کننده مرداد در این ماه تورم سالانه در پایان سال جاری در خوش بینانه ترین حالت ۲۷.۶ درصد و در بدبینانه ۳۳.۵ درصد خواهد بود.

به گزارش افق میهن، تورم یکی از مهم ترین متغیرهای اقتصاد است. به طوری که می تواند انگیزه فعالان اقتصادی و وضعیت رفاه اجتماعی یک کشور را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل پیش بینی این متغیر می تواند مسیر اقتصاد را به فعالان اقتصادی و آحاد جامعه نشان دهد و در تصمیم گیری های آنان موثر باشد. از سوی دیگر این پیش بینی در اقتصاد ایران اهمیت بیشتری دارد. زیرا اقتصاد ایران سال هاست که از تورم بالا رنج می برد و پیش بینی تورم آتی می تواند بر روابط بین فعالان اقتصادی در آینده سایه افکند.

به همین دلیل طبق آخرین آمار منتشر شده از تورم مرداد در ماه ۱۴۰۳ تورم در ۵ سناریو در پایان سال جاری قابل پیش بینی است.

بر اساس محاسبات، تورم سالانه در پایان سال ۱۴۰۳ در خوشبینانه ترین حالت ۲۷.۶ درصد و در بدبینانه ترین حالت ۳۳.۵ درصد خواهد بود.

سناریوی اول؛ بر اساس تورم ماهانه مرداد ۱۴۰۳

در این سناریو فرض بر این است که اقتصاد تا پایان سال جاری با تورم ماهانه رشد خواهد کرد. مرداد باشد که این ماه به راه خود ادامه دهد. بر اساس آمار، تورم ماهانه مردادماه امسال معادل ۲.۲ درصد بوده است که در صورت تداوم این تورم تا پایان سال؛ در پایان سال ۱۴۰۳ تورم سالانه معادل ۳۱.۴ درصد و تورم نقطه به نقطه معادل ۳۱.۷ درصد ثبت می شود.

سناریوی دوم؛ بر اساس میانگین ۵ ماه منتهی به مرداد ۱۴۰۳

در این سناریو فرض بر این است که اقتصاد از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان تورم متوسط ​​داشته باشد. مرداد ماه مسیر خود را طی می کند. میانگین تورم در ۵ ماه منتهی به مرداد ماه ۱۴۰۳ نشان می دهد که میانگین تورم ماهانه در این مدت معادل ۲.۶۱ درصد بوده است. در نتیجه با فرض سپری شدن بقیه ایام سال با این تورم ماهانه، در پایان سال جاری تورم سالانه به ۳۲.۷ درصد و تورم نقطه ای به ۳۵.۴ درصد می رسد.

سناریوی سوم؛ بر اساس میانگین پایان ۱۲ ماه مرداد ۱۴۰۳

بر اساس این سناریو، میانگین تورم ماهانه در یک سال منجر به مرداد ماه سال جاری به عنوان معیار تعیین شده است. بر اساس محاسبات انجام شده میانگین تورم بر اساس این تعریف ۲.۵۲ درصد برآورد شده است. اگر اقتصاد بقیه سال را با این میانگین تورم کامل کند، می توان گفت که تورم سالانه در پایان سال ۱۴۰۳ به ۴/۳۲ درصد می رسد، همچنین بر اساس این فرض، تورم نقطه ای در پایان این سال ۶/۳۴ درصد خواهد بود. سال

سناریوی چهارم؛ بر اساس تورم ماهانه یک درصد

این سناریو خوش بینانه ترین سناریویی است که می تواند تا پایان سال جاری اتفاق بیفتد. در این سناریو فرض بر این است که تا پایان سال جاری میانگین افزایش قیمت ها یک درصد در ماه باشد. با این فرض خوش بینانه می توان گفت که تورم سالانه در پایان سال جاری به ۲۷.۶ درصد و تورم نقطه ای همزمان در سطح ۲۱.۲ درصد خواهد رسید.

سناریوی پنجم؛ بر اساس میانگین تورم ماهانه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون

این سناریو می تواند بدبینانه ترین سناریو در بین گزینه های موجود باشد که بر اساس آن میانگین تورم ماهانه از ابتدای دولت سیزدهم تا مرداد ماه سال جاری مبنای برآورد این سناریو است. بر اساس محاسبات، تورم پایه در این سناریو معادل ۲.۸۴ درصد است. این تورم از ابتدای دولت سیزدهم تا مرداد در سال جاری متوسط ​​قیمت کالاها و خدمات ۲.۸۴ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این سناریو تورم سالانه ۳۳.۵ درصد و تورم نقطه ای ۳۷.۵ درصد در پایان سال جاری پیش بینی می شود. مجموع این سناریوها حاکی از آن است که تورم نقطه ای در پایان سال جاری در محدوده ۲۱.۲ درصد تا ۳۷.۵ درصد و تورم سالانه در پایان سال ۱۴۰۳ در محدوده ۲۷.۶ درصد تا ۳۳.۵ درصد خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا