بانک و بیمه

تورم بزرگ در راه است؟| اسکناس های جدید وارد بازار شد

به گزارش ایران تحلیل، به نظر می رسد با نزدیک شدن به پایان سال و افزایش تقاضا برای اسکناس نو، بانک مرکزی به چاپ اسکناس نو سرعت بخشیده است. البته باید در نظر داشت که تنها چند ماهی از شروع به کار محمدرضا فرزین در بانک مرکزی می گذرد. اما انتشار اسکناس های جدید نشان می دهد که موتور تولید نقدینگی همچنان با تمام سرعت کار می کند، در حالی که در گذشته مدت زیادی طول کشید تا امضای روسای بانک مرکزی روی اسکناس حک شود.

در این میان باید توجه داشت که نقدینگی دارای دو مولفه پول و شبه پول است و قبض و قبض پول در دست مردم محسوب می شود و شبه پول، سپرده مدت دار است. بنابراین زمانی که انتظارات تورمی افزایش می یابد، تقاضا نیز افزایش می یابد.

برخی کارشناسان نیز بر این باورند که سرعت بالای تحویل اسکناس های نو نشان می دهد که روند مدیریت نقدینگی چندان مطلوب نیست و تنها روی کاغذ می توان شادی بخشید. موضوعی که البته بانک مرکزی به شدت با آن مخالف است و معتقد است آمارها و گزارش های کاری ارائه شده توسط کارشناسان، اقتصاد را به سمت کنترل نقدینگی سوق داده است.

بر اساس این گزارش، مسئولیت چاپ، انتشار و ابطال اسکناس در ایران بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است و در واقع بانک مرکزی ایران مسئولیت تولید و مدیریت پول کشور را بر عهده خواهد داشت. ارزش نقدی است و این بانک وظیفه تدوین و اجرای سیاست ها و استانداردها را بر عهده دارد. استانداردها مربوط به چاپ و انتشار اسکناس است.

بانک مرکزی ایران با توجه به نیاز اقتصادی و مالی کشور و با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، اسکناس‌های لازم را مطابق استانداردهای بین‌المللی چاپ می‌کند و همچنین مسئولیت معدوم کردن اسکناس‌های آسیب‌دیده و نامناسب را بر عهده دارد.

در ایران، بانک مرکزی وظیفه چاپ و توزیع پول ملی یعنی ریال را بر عهده دارد. این بانک بر اساس عوامل مختلف اقتصادی مانند تورم، رشد اقتصادی و اهداف سیاست پولی، اختیار تعیین میزان چاپ پول را دارد. بانک مرکزی مسئولیت چاپ اسکناس را به سازمان تولید اسکناس محول کرده است. سپس این اسکناس ها در بانک های تجاری و موسسات مالی توزیع می شود.

حال باید دید اثرات تورمی و کنترلی انتشار اسکناس های جدید چگونه در آمارهای آتی بانک مرکزی منعکس خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا