اخبار اقتصاد ایران

تورم «تأمین جا و غذا» در مرز ۱۰۰ درصد | رفتار متفاوت تورم سالانه پیشران خدمات پس از ۳ سال

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، تورم سالانه تولیدکنندگان بخش خدمات در پاییز امسال نسبت به تابستان کاهش یافته است.

ایران تحلیل به نقل از اکو ایران، تورم سالانه تولیدکننده بخش خدمات در پاییز امسال بیشترین و در گروه «اطلاعات و ارتباطات» کمترین تورم را در فعالیت های مربوط به «خوراک و اقامت» داشته است.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، تورم سالانه تولیدکنندگان بخش خدمات در پاییز امسال نسبت به تابستان کاهش یافته است. بررسی ها نشان می دهد که تورم سالانه رانندگان خدماتی در سه سال گذشته رو به افزایش بوده است.

مشاهدات حاکی از آن است که از بین ۱۳ گروه خدماتی، تورم سالانه پیشران در ۶ گروه نسبت به تابستان افزایش و در گروه های باقی مانده کاهش یافته است. این کاهش نشان دهنده کاهش نرخ رشد قیمت است.
همچنین این نرخ در فعالیت های مربوط به «غذا و اقامت» بیشترین ارزش و در گروه «اطلاعات و ارتباطات» کمترین ارزش را به خود اختصاص داده است. در ادامه تورم سالانه تولیدکننده بخش خدمات و اجزای آن در پاییز ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گرفته است.

رفتار متفاوت تورم سالانه رانندگان خدمات پس از ۳ سال

یکی از راه‌های ارزیابی تورم در بخش مصرف، بررسی تغییرات قیمت در سمت تولیدکننده است. به عبارت دیگر، اگر قیمت محصولات تولید شده در مبدا و توسط تولیدکننده افزایش یابد، این نرخ پس از رسیدن به مصرف کننده نهایی افزایش یافته و باعث افزایش تورم خواهد شد. به همین دلیل به تورمی که موجب تورم می شود «پوشان» نیز می گویند. البته با توجه به شرایط اقتصادی، گاهی تورم مصرف کننده می تواند محرک تورم تولیدکننده باشد.

مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود تورم سالانه تولیدکنندگان بخش خدمات را منتشر کرده است. بر اساس ارزیابی این سازمان، تورم سالانه تولیدکنندگان بخش خدمات در پاییز امسال ۵۷.۹ درصد بوده است. این رقم نسبت به تابستان سال جاری ۰.۹ واحد درصد کاهش داشته است. بررسی ها نشان می دهد که تورم سالانه بخش خدمات ۳ سال است که روند صعودی داشته و در پایان امسال طلسم افزایش این نرخ شکسته شده است. البته بخش خدمات از ۱۳ بخش تشکیل شده است.

داده های مرکز آمار نشان می دهد که همه اجزای بخش خدمات این کاهش را دنبال نکرده اند. به عبارت دقیق تر، ۶ مورد از این مولفه ها در فصل پاییز نسبت به تابستان افزایش یافته و مابقی در این زمان کاهش یافته است.

بیشترین تورم سالانه محرک خدمات به «اسکان و غذا» رسید.

همانطور که قبلا ذکر شد، تورم تولیدکننده نشان دهنده تغییرات قیمت کالا در مبدا و قبل از رسیدن به مصرف کننده نهایی است. نرخ سالانه این شاخص بیان می کند که میانگین ۱۲ ماهه شاخص قیمت منتهی به دوره معین نسبت به رقم مشابه در مدت مشابه سال قبل چگونه تغییر کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در پاییز امسال در بین ۱۳ مولفه بخش خدمات، تورم سالانه پیشران‌های «خوراک و مسکن» نسبت به سایر مولفه‌ها بیشتر بوده است. به‌طور دقیق‌تر، تورم سالانه تولیدکننده در فعالیت‌های خدماتی مرتبط با غذا و مسکن ۹۸.۵ درصد بوده است. این رقم نسبت به تابستان امسال ۶.۶ واحد درصد کاهش داشته است.

پس از تورم سالانه رانندگان تامین آب و غذا، فعالیت های گروه «تعمیرات وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت» بیشترین مقدار این شاخص را در پاییز ۱۴۰۲ به ثبت رساند و به عبارت دقیق تر، تورم رانندگان این گروه. در بازه زمانی مورد نظر ۷۶.۱ درصد بوده که نسبت به فصل قبل ۳.۱ درصد کاهش داشته است. لازم به ذکر است که این کاهش به معنای کاهش قیمت نیست. بلکه نشان می دهد که نرخ رشد قیمت در مبدا تولید کاهش یافته است.

تورم سالانه پیشران در سایر گروه های خدماتی کمتر از ۷۰ درصد بوده است. همچنین کمترین تورم تولید سالانه بخش خدمات ۱۶.۶ درصد بوده است.

کمترین تورم سالانه رانندگان خدمات در «ارتباطات و اطلاعات»

مشاهدات آماری حاکی از آن است که فعالیت های خدماتی گروه «اطلاعات و ارتباطات» با ثبت نرخ تورم سالانه ۱۶.۶ در پاییز امسال کمترین تورم سالانه را دارد. این نرخ در گروه مورد نظر در تابستان سال جاری ۱۷.۵ درصد بوده و کاهش یافته است.

«فعالیت های بیمه ای» نیز با تورم سالانه ۳۰.۹ درصد در رتبه دوم قرار دارد. تورم سالانه رانندگان این گروه نسبت به تابستان ۱.۱ درصد افزایش داشته است. در فعالیت های «فعالیت های آبرسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و تصفیه» نیز تورم سالانه کاهش یافته و به ۳۱.۹ درصد رسیده است. به این معنی که میانگین قیمت ۱۲ ماهه کالاهای خدماتی مربوط به این گروه در پاییز امسال نسبت به میانگین قیمت ۱۲ ماهه همین کالاها در بازه زمانی منتهی به تابستان امسال ۳۱.۹ درصد افزایش داشته است. به این ترتیب این گروه سومین کمترین تورم سالانه در بخش خدمات را به خود اختصاص داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا