اقتصاد جهان

تورم ترکیه به 62 درصد رسید

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از یورونیوز، بر اساس آمار رسمی دولت ترکیه که روز دوشنبه منتشر شد، نرخ تورم در این کشور در ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۲ درصد افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، نرخ افزایش قیمت از مهر تا آبان ماه از ۳.۴۳ درصد به ۳.۲۸ درصد کاهش یافته است، اما این اعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همچنان بالاست.

نرخ تورم سالانه ۶۱.۹۸ درصدی ترکیه در ماه نوامبر به دنبال افزایش سالانه ۶۱.۳۶ درصدی در ماه اکتبر بود که نشان دهنده روندی است که با تضعیف لیر شتاب گرفت.

اگرچه این ارقام رسمی بسیار بالا هستند، اما اقتصاددانان مستقل از گروه تحقیقات تورم (ENAG) بر این باورند که وضعیت واقعی اقتصاد می تواند حتی بدتر باشد.

آنها افزایش ۱۲۹.۲۷ درصدی سالانه در قیمت مصرف کننده در ماه نوامبر را تخمین می زنند.

افزایش نرخ بهره

از زمانی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در ماه مه به قدرت بازگشت، تیم جدیدی را در بانک مرکزی این کشور به رهبری حافظ گی ارکان، بانکدار سابق وال استریت منصوب کرد.

تحت رهبری آرکان، این بانک اخیراً برای مبارزه با تورم، نرخ بهره اصلی خود را از ۸.۵ درصد به ۴۰ درصد افزایش داد.

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده است که سیاست پولی انقباضی را کاهش داده و چرخه این سیاست در مدت کوتاهی تکمیل خواهد شد.

شکست بانک مرکزی ترکیه در ممانعت از اجرای این سیاست نشان دهنده یک چرخش ۱۸۰ درجه ای برای اردوغان است که پیش از این در جریان مبارزات انتخاباتی قول داده بود از چنین سیاست هایی جلوگیری کند.

به گفته تحلیلگران، آخرین افزایش ۲.۵ درصدی نرخ بهره احتمالا در نشست بعدی بانک مرکزی ترکیه در ۲۱ دسامبر اعلام خواهد شد.

سپس انتظار می رود این مقدار در طول سال ۲۰۲۴ ثابت بماند.

بهبودی زمان می برد

بر اساس اطلاعات رسمی، افزایش نرخ سود بانکی منجر به کاهش تدریجی مصرف و دستیابی به یکی از اهداف کلیدی بانک مرکزی ترکیه شده است.

تولید ناخالص داخلی ترکیه پس از افزایش ۳.۳ درصدی در دوره آوریل تا ژوئن، بین ژوئیه و سپتامبر فقط ۰.۳ درصد افزایش یافت.

لیام پیچ، تحلیلگر موسسه کاپیتال اکونومیکس نیز گفت: بانک مرکزی از این ارقام به عنوان شاهدی بر کاهش تقاضا و فشارهای تورمی استقبال خواهد کرد.

پیچ افزود: با این حال، برای کاهش تورم به سطوح بسیار پایین تر، سیاست پولی باید در یک دوره زمانی طولانی انقباضی باقی بماند و ما انتظار داریم بانک مرکزی نرخ بهره را تا سال ۲۰۲۴ بدون تغییر نگه دارد.

در ماه نوامبر، آژانس رتبه بندی S&P رتبه اعتباری بلندمدت ترکیه را از ثابت به مثبت تغییر داد.

این آژانس گفت که به نظر می رسد تورم در ترکیه به اوج خود رسیده است، اما بانک هشدار داد که سیاست پولی “حداقل دو سال طول می کشد تا تورم را تحت کنترل قرار دهد.”

در عین حال، برخی از تحلیلگران اردوغان را به دلیل ایجاد مارپیچ تورمی مقصر می دانند و می گویند که این تورم به این دلیل به وجود آمد که او بانک مرکزی به اصطلاح مستقل ترکیه را مجبور کرد که نرخ بهره را بسیار کمتر از افزایش قیمت ها کاهش دهد.

با وجود رشد اقتصادی در سال‌های اول دولت اردوغان، ترکیه از پایان سال ۲۰۱۹ تورم دو رقمی مستمری را تجربه کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا