فناوری

تورم خوراکی – میهن تجارت

به گزارش میهن تجارت، بر این اساس نرخ تورم ماهانه در بخش مواد غذایی و آشامیدنی از ۰.۴ درصد در مهرون درصد افزایش یافت. آبان و ۴.۲ درصد در دی ماه به ۲.۴ درصد رسیده است. همچنین تورم نقطه به نقطه ۳۶.۱ درصد مهر ۳۶.۳ درصد در آبان و ۴۱.۳ درصد در دسامبر به ۳۸.۹ درصد در دی ماه رسید. نرخ تورم سالانه خوراکی ها و آشامیدنی ها از ۵۵.۳ درصد در مهرماه ۵۲.۴ درصد در آبان و ۵۰.۴ درصد در آذر در دی ماه به ۴۸.۱ درصد رسیده است.

تورم گوشت قرمز افزایش یافت

این در حالی است که تورم نقطه به نقطه خوراکی ها ۳۸.۷ درصد بوده که نسبت به ماه گذشته ۲.۶ درصد کاهش داشته است. اما بیشترین افزایش قیمت در گروه گوشت قرمز و گوشت مرغ با ۹۸.۳ درصد و گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده های آنها با ۹۵.۴ درصد و تورم هر دو گروه ۱.۶ درصد و ۰.۶ درصد افزایش داشته است. .

همچنین پس از گروه مذکور، ماهی و صدف با ۶۵.۵ درصد، چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه با ۴۶ درصد و میوه و خشکبار با ۴۴.۳ درصد افزایش قیمت در آذرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل. . . قیمت داشتند. کمترین تورم نقطه به نقطه با ۰.۷ درصد مربوط به روغن ها و چربی ها است.

جزئیات تورم ماهانه و سالانه

همچنین بر اساس این آمار تورم ماهانه اقلام خوراکی ۲.۴ درصد اعلام شد و در بین اقلام خوراکی بیشترین نرخ تورم ماهانه مربوط به گوشت قرمز و گوشت مرغ قرمز و سفید با ۵.۸، ۵.۵ و ۴.۳ درصد بوده است. گروه های گوشت و فرآورده های آنها و گروه میوه ها و آجیل.

کمترین تورم ماهانه مواد غذایی با ۰.۲ درصد مربوط به سبزیجات است. در این بین طبق آمار قیمت روغن ها و چربی ها نسبت به آذر کاهش یافته و تورم ماهانه آنها منفی ۰.۶ درصد اعلام شده است.

همچنین نرخ تورم سالانه اقلام خوراکی در دی ماهانه ۴۸.۳ درصد از سوی مرکز آمار اعلام شده است. در بین اقلام خوراکی، گوشت قرمز و مرغ با ۹۴.۵ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آنها با ۹۱.۷ درصد و ماهی و صدف با ۶۲.۸ درصد بیشترین تورم سالانه را به خود اختصاص داده اند.

کمترین تورم سالانه مربوط به محصولات غذایی طبقه بندی نشده در جای دیگر است که معادل ۲۸.۱ درصد است.

لازم به ذکر است که تورم سالانه به معنای درصد تغییر میانگین تعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه مورد نظر نسبت به مدت مشابه قبل از آن است. اما تورم نقطه‌به‌نقطه نشان‌دهنده درصد تغییر شاخص قیمت در دو مقطع زمانی متفاوت نسبت به یکدیگر است و نقاط زمانی بین دو نقطه نادیده گرفته می‌شود.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه صفحه بازار کالا را در گزارش مهن تجارت دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا