اقتصاد جهان

تورم فرانسه برای اولین بار در سال جاری افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از بلومبرگ، تورم در فرانسه ماه گذشته از روند سایر کشورهای اروپایی پیروی کرد و امسال برای اولین بار افزایش یافت و این در حالی است که بانک مرکزی اروپا در حال آماده شدن برای کاهش نرخ بهره بانکی است.

آژانس آمار فرانسه Insee روز جمعه اعلام کرد که قیمت مصرف کننده در دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو پس از ثابت ماندن در ۲.۴ درصد در آوریل، در ماه می ۲.۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

این رقم کمی بیشتر از میانگین تخمین ۲.۶ درصدی اقتصاددانان مورد نظر بلومبرگ است.

اینچی در گزارش خود گفت که این شتاب ناشی از افزایش ۵.۸ درصدی قیمت انرژی بود، در حالی که تورم بخش خدمات در ماه می از ۳ درصد در آوریل به ۲.۷ درصد کاهش یافت.

پس از اینکه آلمان و اسپانیا افزایش مشابهی را در نرخ تورم خود در ماه می گزارش کردند، تحلیلگران منتظر آمارهای منطقه یورو هستند که اواخر روز جمعه منتشر شد، که از ۲.۴ درصد در ماه قبل به ۲.۵ درصد در تمام ۲۰ کشور افزایش یافت.

بلوبرگ با در نظر گرفتن ارقام منتشر شده در فرانسه، رقم حتی بالاتر از ۲.۶ درصد را در مدل پیش‌بینی تورم نقطه‌ای پیشنهاد کرد.

اگرچه این میزان کمتر از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا است، اما انتظار می‌رود کاهش تورم در اواخر سال جاری ادامه یابد و مقامات احتمالاً ضرب‌الاجل ۶ ژوئن خود را برای کاهش نرخ سپرده ادامه دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا