بانک و بیمه

تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد| رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

به گزارش ایران تحلیل، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در تشریح وضعیت فعلی رشد اقتصادی کشور، افزایش بسیار خوب منابع ارزی بانک مرکزی در سال جاری و افت ۲۲ درصدی، اظهار کرد: در حال حاضر شاهد رشد اقتصادی کشور هستیم. نرخ تورم فعلی از ابتدای سال جاری تا پایان. بهمن ماه و گشایش های ارزی اخیر تصریح کرد: برنامه ریزی بانک مرکزی برای پایان سال آینده دستیابی به نرخ رشد نقدینگی ۲۳ درصدی با حاشیه مثبت و منفی ۲ درصدی و نرخ تورم نقطه به نقطه است. در پایان سال در کانال ۲۰٪.

فرزین رئیس کل بانک مرکزی در نشست پایان سال روسای بانک ها ضمن ارائه گزارشی از آخرین تحولات اقتصادی کشور به تشریح برنامه های بانک مرکزی در سال ۱۴۰۳ در حوزه های مختلف سیاستی پرداخت.

گزارشی از آخرین تحولات اقتصادی کشور
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به آخرین شاخص ها و تحولات اقتصادی کشور در بخش های مختلف تاکید کرد: بر اساس آمارهای اولیه، نرخ رشد اقتصادی کشور در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۵ درصد بوده است. که با توجه به شرایط فعلی و نرخ رشد کشورهای منطقه، نرخ رشد مطلوبی در سال ۲۰۲۳ محسوب می شود.

فرزین افزود: در دوره مورد گزارش، بخش نفت رشدی بالغ بر ۱۶ درصد را به ثبت رساند که حاصل اجرای طرح های توسعه ای در راستای افزایش ظرفیت تولید نفت کشور در سال جاری بوده است. امید است با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده در این حوزه، رشد این بخش در سال آینده نیز ادامه یابد.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، نرخ رشد بخش خدمات بر خلاف روند رشد پایین سال‌های اخیر حدود ۴ درصد بوده و در برخی بخش‌ها مانند حمل‌ونقل و عمده‌فروشی و خرده‌فروشی نیز نرخ رشد مناسبی حاصل شده است.

فرزین خاطرنشان کرد: رشد بخش کشاورزی در ۹ ماه گذشته ۰.۷ درصد بوده که نسبت به سال قبل افت جزئی را نشان می دهد. گروه صنعتی و معدنی رشد ۹ ماهه ۳.۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داد. البته برخی از بخش‌های زیرمجموعه صنعتی و معدنی نرخ رشد بالاتری را تجربه کردند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: مصرف خصوصی در ۹ ماهه امسال ۴.۲ درصد افزایش یافت. تشکیل سرمایه ثابت ناخالص نیز ۴.۵ درصد افزایش و صادرات کالا و خدمات ۱۷.۹ درصد رشد در ۹ ماهه امسال ثبت کرد. از سوی دیگر، واردات کالا و خدمات تنها ۵.۳ درصد افزایش یافت که منجر به افزایش ۵.۰ درصدی تولید ناخالص داخلی به قیمت بازار نسبت به مدت مشابه سال قبل شد که نرخ رشد نسبتا مطلوبی در سال جاری محسوب می شود. .

وضعیت تورم و نقدینگی
در ادامه این جلسه فرزین با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای مهار تورم و رشد نقدینگی در سال جاری نیز گفت: در ابتدای سال جاری کشور انتظارات تورمی را تقویت کرد و نرخ تورم را به ویژه در سال جاری افزایش داد. فروردین ماه قبل از اجرای برنامه ها و اقدامات بانک مرکزی بود و تورم شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در سال ۱۴۰۲ روند نزولی قابل توجهی را ثبت کرد. بنابراین بر اساس محاسبات بانک مرکزی نرخ تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال جاری تا پایان سال تغییر می کند. بهمن ماه ۲۲ واحد کاهش یافته است.

وی افزود: برآورد می شود نرخ تورم نقطه ای تا پایان سال جاری در حد معقول ۳۰ درصد باشد که با هدف تعیین شده همخوانی دارد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: هدف گذاری نرخ رشد نقدینگی در پایان سال جاری حدود ۲۵ درصد تعیین شده است که در دی نرخ رشد نقدینگی در این ماه ۲۵.۴ درصد بوده است. لازم به ذکر است که نرخ رشد ۲۵ درصدی مطابق با نرخ رشد تعادلی نقدینگی بلندمدت اقتصاد ایران در ۴۰ سال گذشته است. برای رسیدن به این مهم باید یک دوره چهار ساله با نقدینگی بالا را پشت سر بگذاریم و بر اساس متغیرهای کلان اقتصادی به شرایط باثباتی دست یابیم.

وضعیت ارز فعلی
رئیس کل بانک مرکزی درباره وضعیت پولی اخیر کشور نیز گفت: بانک مرکزی در سال جاری سیاست تثبیت اقتصادی را در دستور کار قرار داده است که پس از اجرای این سیاست برای آرامش بازارها تعیین شد. تا زمانی که انتظارات نقدینگی و تورمی کنترل شود، نرخ ارز به شدت افزایش نخواهد یافت.

فرزین تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون حدود ۷۸ میلیارد دلار ارز به نرخ های حمایتی و غیرحمایتی اختصاص یافته که حدود ۶۷ میلیارد دلار آن مستقر و واریز شده است. این دستاورد در زمینه تامین ارز مورد نیاز کشور رکورد محسوب می شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: منابع ارزی بانک مرکزی نسبت به سال های گذشته رشد بسیار خوبی را تجربه کرده و میزان ارز عرضه شده به بازار نسبت به سال های ۱۳۹۸، ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ قابل توجه بوده است. تشکیل سرمایه به ویژه در رشته مهندسی مکانیک. .

فرزین افزود: هم اکنون حراج سکه و طلا در مرکز مبادلات طلا و ارز ایران در حال انجام است و پیش بینی می شود در آینده فروش اسکناس نیز در این مرکز انجام شود. توسعه فعالیت های مرکز بورس از برنامه های بانک مرکزی است و امید است بازار آتی و آتی نیز در این موسسه افتتاح شود.

وی افزود: به طور کلی با توجه به نسبی بودن متغیرها در اقتصاد، اهداف تعیین شده در ابتدای سال در حوزه متغیرهای واقعی اقتصاد و همچنین با توجه به متغیرهای پولی اقتصاد تعیین شده است. نزدیک به تحقق بودند

سیاست ها و برنامه های بانک مرکزی در سال آینده
در ادامه این جلسه، رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: برنامه بانک مرکزی دستیابی به نرخ رشد نقدینگی ۲۳ درصدی با حاشیه مثبت و منفی ۲ درصدی تا پایان سال آینده است. تغییر جزئی نرخ رشد هدف سال آینده نسبت به سال جاری به دلیل بهبود رشد اقتصادی و جلوگیری از اثرات رکودی کنترل نقدینگی است.

به گفته دکتر فرزین، برنامه بانک مرکزی برای نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ این است که نرخ تورم را نقطه به نقطه در پایان سال به کانال ۲۰ درصد برساند. در این صورت هدف بلندمدت در دسترس خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: در حوزه تجارت ارز یکی از سیاست های کلیدی بانک مرکزی آزادسازی منابع موجود در خارج از کشور است که امید است با همکاری دستگاه های مختلف بتوان به این مهم دست یافت. نهادهای دولتی و اینکه از این منابع برای سرمایه گذاری و رشد اقتصادی استفاده شود.

وی افزود: بانک مرکزی همچنان با اعمال سیاست های ارزی به دنبال به حداقل رساندن نوسانات نرخ ارز خواهد بود و حضور بانک مرکزی در بازارهایی مانند طلا و ارز ادامه خواهد داشت.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه هدف این بانک تامین تمامی منابع لازم برای سرمایه گذاری و تجارت در کشور است، گفت: در حوزه سرمایه گذاری، آزادسازی منابع و گشایش هایی که اخیراً به وجود آمده است، انتظار می رود. کارهای خوبی انجام شده و انتظار می رود که تاثیر مستقیمی بر رشد سرمایه گذاری کشور داشته باشد.

فرزین افزود: بانک مرکزی در مرکز مبادلات ارزی به گونه ای عمل خواهد کرد که برای پروژه هایی که نیاز به ارز دارند اوراق ارزی منتشر شود و حتی در حوزه مالی نیز معرفی شود تا این نوع سرمایه گذاری دچار مشکل ارزی نشود. محدودیت های.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، عملکرد بهینه نظام بانکی اولویت اصلی بانک مرکزی است و بانک مرکزی یک بنگاه اقتصادی نیست که برای سودآوری تلاش کند. زمانی که مسائل و مشکلات نظام بانکی حل شود و به مردم خدمت رسانی شود، بانک مرکزی در انجام رسالت خود موفق تلقی می شود.

دکتر. فرزین تصریح کرد: مشاوره اعتباری اهمیت نظری و عملی دارد و ابزار بسیار مهمی برای بهبود فعالیت و رشد اقتصادی محسوب می شود. بانک مرکزی با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی اقدام به اصلاح و توسعه بیشتر کاغذ گام کرده است. برخی بانک ها نیز در حوزه تامین مالی خدمات زنجیره ای فعالیت خوبی داشتند. امید است که اروغ گام و سایر بازارهای تامین مالی زنجیره ای سهم بیشتری از تامین مالی تولید کشور را در سال آینده به خود اختصاص دهند.

همچنین با توجه به ادامه اصلاح نظام بانکی در سال آینده، رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی می خواهد به بانک هایی که برنامه های اصلاحی خود را اجرا نمی کنند کمک کند. علاوه بر این تلاش می شود با همکاری مدیران شبکه بانکی مشکلات برطرف شود. البته باید توجه داشت که اصول بانکی در همه زمینه ها و در هر شرایطی باید رعایت شود.

فرزین همچنین با تاکید بر اینکه قانون جدید بانک مرکزی در سال جدید اجرایی می شود، تصریح کرد: این قانون در برخی موارد اختیارات جدیدی را در حوزه نظارت به بانک مرکزی داده است. پیش بینی می شود توسعه سامانه های نظارتی ادامه یابد تا بانک مرکزی بتواند به صورت آنلاین نظارت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا