بانک و بیمه

تورم کاهشی شد اما هزینه ها همچنان افزایشی است! |ضرورت اصلاح ساختارهای اقتصادی برای مهار تورم

بازار؛ گروه بانک و بیمه: مقامات آماری هر از چند گاهی از انتشار نرخ تورم و شاخص نقدینگی خبر می دهند. این دو شاخص مهم اقتصادی روند نزولی دارند، هرچند کاهش رشد نقدینگی به دلیل اجرای سیاست پولی و بانکی بانک مرکزی غیرقابل انکار است که از ابزارها و راهکارهای اساسی برای جلوگیری از افزایش پایه پولی و نه تورم استفاده می کند. آنچه اعلام می شود؛ “نرخ او کاهش یافته است” – مردم تاثیر آن را روی میزهای خود نمی بینند.

طبق اصول اقتصادی، کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت در بازار نیست، بلکه کاهش آن نشان‌دهنده کاهش نرخ رشد قیمت در بازار است، اما مردم انتظار دارند که کاهش نرخ تورم باعث کاهش نرخ تورم در بازار شود. کمترین تأثیر مثبت بر وضعیت اقتصادی خانوارها و بهبود معیشت و پشت سر گذاشتن زندگی آنها. بنابراین اعلام کاهش نرخ تورم اگرچه امیدوارکننده است اما با توجه به هزینه های روزافزون زندگی برای مردم بی معنی است. البته در محاسبه نرخ تورم چند اقلام اساسی سبد مصرفی خانوارها لحاظ می شود و در اندازه گیری ها عددی متناسب با افزایش یا کاهش نرخ آن نسبت به سال یا ماه گذشته تعیین و اعلام می شود. اگرچه چنین روشی صحیح به نظر می رسد. این در حالی است که به گفته کارشناسان، اگر برای تعیین نرخ تورم تمامی کالاها و حتی خدمات لحاظ شود، عدد این شاخص رقم متفاوتی خواهد بود که اعلام می شود.

درصد تغییر میانگین تعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به مدت مشابه قبل بر حسب تورم سالانه محاسبه می شود. دی در ماه ۱۴۰۲ نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور به ۴۳.۶ درصد رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۸ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش تورم سالانه به ۴۳.۶ درصد

توجه به این نکته ضروری است که اندازه گیری آماری برای تعیین نرخ تورم شامل چند دسته است و متفاوت است، زیرا برای تعیین نرخ تورم در کشور سه نوع شاخص وجود دارد: تورم نقطه به نقطه، تورم ماهانه و سالانه. تورم نقطه به نقطه درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل. یعنی همانطور که اخیرا مرکز آمار نرخ تورم نقطه به نقطه اعلام کرده است، در دی در ماه ۱۴۰۲ این شاخص در کل کشور ۳۸.۵ درصد بوده است. با این مفهوم که خانوارهای کشور به طور متوسط ​​۳۸.۵ درصد بیشتر از دی در ماه ۱۴۰۱، آنها برای خرید «تعدادی از کالاها و خدمات مشابه» پول خرج کردند. نتیجه چنین محاسبه ای تورم را نقطه به نقطه نشان می دهد دی ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل ۱.۷ واحد درصد کاهش داشته است.

علاوه بر این، نرخ تورم به صورت ماهانه محاسبه می شود؛ این شاخص درصد تغییر عدد شاخص قیمت را با ماه قبل مقایسه می کند. به طوری که در دی در ماه ۱۴۰۲ تورم ماهانه خانوارهای کشور ۲.۶ درصد بوده است. همچنین با توجه به تعریف نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین تعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل یعنی طی دوره زمانی محاسبه می شود. دی در ماه ۱۴۰۲ نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور به ۴۳.۶ درصد رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۸ واحد درصد کاهش داشته است.

وقتی اعلام می شود که نرخ تورم کاهش یافته است، مردم انتظار دارند که قیمت ها هم کاهش پیدا کند، جایی که کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت نیست، بلکه این ریزش نشان دهنده کاهش نرخ رشد قیمت است. رقم مطلق تورم علیرغم کاهش باقی می ماند. نرخ تورم ثابت است

هزینه هایی که با توجه به کاهش نرخ تورم همچنان بالا هستند

محمد حسن نژاد استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاست ارزی بانکی در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص محاسبات آماری برای تعیین نرخ تورم در کشور گفت: ادارات آمار برای تعیین نرخ تورم شاخص هایی را در نظر می گیرند که از نظر اقتصادی صحیح است اما زمانی که اعلام می شود نرخ تورم کاهش یافته است. مردم انتظار دارند که قیمت ها نیز کاهش یابد. کاهش و معیشت آنها باید متناسب با کاهش نرخ تورم بهبود یابد که کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت نیست بلکه این کاهش نشان دهنده کاهش نرخ رشد قیمت است. اگرچه رقم تورم مطلق حتی در صورت کاهش نرخ تورم ثابت می ماند و حتی می تواند افزایش یابد، اما همانطور که اعلام شد با کاهش نرخ تورم از شدت رشد قیمت ها کاسته شده است، اما هزینه ها نیز یکسان است.

وی تصریح کرد: اکنون در ماه های پایانی سال هستیم و تورم همانطور که اعلام شده در حال کاهش است، اما نباید نسبت به تورم مورد انتظار در طول سال بی تفاوت باشیم، زیرا هر سال تورم در کشور رو به افزایش است و این کار آسانی نیست. برای کنترل آن
به گفته این کارشناس پولی و بانکی، دلایل رشد سالانه نرخ تورم تورمی بودن ساختار اقتصادی کشور است و اگر دولت بتواند با برنامه های کارشناسی اصولی از رشد این شاخص جلوگیری و اصلاح کند، از این طریق به یک شاهکار دست یافت . شرایط رسیدن نرخ تورم به کانال ۳۰ درصدی با وجود تورمی بودن ساختار اقتصادی کشور به این سادگی نیست.

اگر دولت بتواند درآمدها را به درستی محقق کند و هزینه های اضافی خود را حذف یا کاهش دهد، می توان امیدوار بود که در سال آینده با مشکل کسری مالی و تورم مواجه نشویم. از سوی دیگر دولت باید بر منابع مصرفی نظارت لازم را داشته باشد

لزوم مدیریت منابع و اجتناب از هزینه های اضافی برای کاهش نرخ تورم

وی در پاسخ به این سوال: با توجه به انتشار اخبار و بعضا اظهارنظرهایی مبنی بر نابرابری بودجه سال آینده، آیا بودجه ۱۴۰۳ باعث افزایش تورم می شود یا خیر؟ نظر: به طور معمول هر سال در پایان سال با مشکل کسری مواجه هستیم، حتی اگر بودجه به عنوان تراز اعلام شود. حال اگر دولت بتواند درآمدهای خود را به درستی محقق کند و هزینه های اضافی خود را حذف یا کاهش دهد، می توان امیدوار بود. تا سال آینده با مشکل کسری بودجه و تورم مواجه نشویم. با این وجود مجلس باید در تصویب جزییات بودجه سال آینده حساسیت لازم را به خرج دهد، اما از سوی دیگر، دولت نیز نظارت لازم را بر استفاده از منابع داشته باشد تا با کسری مواجه نشود.

بر اساس این گزارش، گزارش‌های منتشر شده از سوی مراجع آماری حکایت از کاهش نرخ تورم در کشور دارد، تورمی که دولت و در چارچوب آن بانک مرکزی به‌طور جدی در تلاش برای مهار و کاهش این شاخص مهم اقتصادی هستند، هرچند اقداماتی در این زمینه انجام شده است. به گفته کارشناسان، با توجه به اینکه هدف تورم ۳۰ درصدی با رشد اقتصادی ۷ درصدی در بودجه ۱۴۰۳ لحاظ شده است، پیشرفت‌هایی حاصل شده است اما همچنان نرخ تورم بالاست. مدیریت اقتصاد کشور باید به گونه ای انجام شود که تمرکز و توجه بر مهار شاخص نرخ تورم باشد تا بتوان به اهداف مورد نظر دست یافت. البته به گفته نماینده اقتصادی بانک مرکزی، روند نزولی تورم ادامه دارد و اقدامات جدید این بانک برای استفاده از ابزارهای سیاست پولی برای کاهش تورم در دستور کار اجرایی قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا