اخبار اقتصاد ایران

تورم ۲.۵ درصدی اروپا؛ کمترین با ایتالیا ۰.۰۹ درصد و بالاترین با بلژیک ۵.۵ درصد

تورم در منطقه یورو در ماه گذشته، ژوئن (اردیبهشت / خرداد) طبق پیش بینی ها به ۲.۵ درصد کاهش یافت. تورم در منطقه یورو در ماه قبل (مه – فروردین / اردیبهشت) ۲.۶ درصد بود که ۰.۱ درصد کاهش نشان می دهد.

ایران تحلیل به نقل از عصر ایران، تورم منطقه یورو در ماه گذشته به ۲.۵ درصد کاهش یافت.

این آمار توسط سازمان آمار یورو (یورواستات) اعلام شده است.

منطقه یورو متشکل از ۲۰ کشور اروپایی است که واحد پول رایج آنها یورو است. این ۲۰ کشور عبارتند از: اتریش، بلژیک، قبرس، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا و کرواسی.

دو کشور کوزوو و مونته نگرو، اگرچه واحد پول آنها یورو است، اما بخشی از منطقه رسمی یورو نیستند.

از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، ۲۰ کشور عضو واحد پول مشترک یورو هستند. پس از دلار آمریکا، یورو معتبرترین ارز در جهان است. بهترین معاملات دنیا ابتدا با دلار و سپس با فواصل زمانی با یورو انجام می شود.

آمار تورم در منطقه اروپا-اروپا

تورم در منطقه یورو در ماه گذشته، ژوئن (اردیبهشت / خرداد) طبق پیش بینی ها به ۲.۵ درصد کاهش یافت. تورم در منطقه یورو در ماه قبل (مه – فروردین / اردیبهشت) ۲.۶ درصد بود که ۰.۱ درصد کاهش نشان می دهد.

در آلمان تورم ماه گذشته به ۲.۵ درصد رسید که نسبت به تورم ۲.۸ درصدی ماه قبل کاهش نشان می دهد.

تورم فرانسه نیز از ۲.۶ درصد به ۲.۵ درصد کاهش یافته است.

در میان اعضای منطقه یورو، بلژیک ماه گذشته (ژوئن – اردیبهشت / خرداد) بیشترین تورم را شاهد بودیم. نرخ تورم در این کشور به ۵.۵ درصد رسید. این رقم بالاترین رقم از آگوست ۲۰۲۳ یعنی بالاترین میزان در ۱۰ ماه گذشته است.

بررسی جزئیات تورم در منطقه یورو نشان می دهد که بیشترین تورم با ۴.۱ درصد مربوط به بخش خدمات است که نسبت به ماه قبل (اردیبهشت) کمتر است. فروردین / اردیبهشت) تغییر نکرد. پس از آن مواد غذایی، مشروبات الکلی و تنباکو قرار دارند که از ۲.۶ درصد در دو ماه قبل به ۲.۵ درصد در ماه قبل افزایش یافته است.

کشورهای عضو منطقه یورو در اروپا

در مورد کالاهای صنعتی غیر انرژی نیز نسبت به دو ماه قبل (اردیبهشت-اردیبهشت) ۰.۷ درصد کاهش داشته است. فروردین / اردیبهشت) قابل مشاهده است. قیمت انرژی حدود ۰.۲ درصد کاهش یافت، در حالی که درصد کاهش در ماه می به ۰.۳ درصد رسید.

هلند همچنین شاهد افزایش نرخ تورم از ۲.۷ درصد به ۳.۵ درصد بود که به بالاترین سطح خود از اوت ۲۰۲۳ رسید.

تورم ایتالیا از ۰.۸ درصد به ۰.۹ درصد در دو ماه گذشته افزایش یافته است که هنوز بسیار کمتر از میانگین تورم یورو است. تورم در فنلاند نیز از ۰.۴ درصد به ۰.۶ درصد افزایش یافته است.

تورم در لتونی از ۰% به ۱.۴% و در لیتوانی از ۰.۹% به ۱% افزایش یافته است.

بانک مرکزی اتحادیه اروپا – فرانکفورت، آلمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا