فناوری

توسعه اقتصاد دیجیتال و نقش محوری اپراتورهای تلفن همراه

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

در رویداد نقش آفرینی صنعت ICT در توسعه اقتصاد دیجیتال، استراتژی و تاکتیک های اپراتور اول تلفن همراه کشور در مسیر شکل گیری و توسعه اکوسیستم اقتصاد دیجیتال مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، اولین رویداد اقتصاد دیجیتال با موضوع «نقش صنعت ICT در توسعه اقتصاد دیجیتال» و با شعار «زندگی پایدار، سبز و هوشمند» امروز دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ در سالن کنفرانس دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد.

این رویداد در قالب سه بخش «سخنرانی کلیدی»، «ارائه تخصصی» و «پنل های تخصصی» و با حضور بازیگران اصلی اکوسیستم اقتصاد دیجیتال ایران برگزار شد و طی آن سعی شد به معرفی و ارائه تجربیات بین المللی در این زمینه همچنین باید بهترین راهکارها برای ادغام فناوری های دیجیتال با صنایع مختلف توضیح داده شود.

*سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد تومانی در حوزه دانش

در ابتدا وحید شاه منصوری به عنوان مجری و همچنین رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول به تشریح استراتژی و تاکتیک های اپراتور تلفن همراه اول در طول اجرای برنامه راهبردی پنج ساله سامانه پرداخت و اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی مراکز و شرکت‌های «هاب»، «تحقیق و توسعه»، «همراه هوشمند کسب‌وکار»، «همراه آکادمی» و «صندوق همراه» توسط همراه اول تشکیل شد و اکوسیستم اقتصاد دیجیتال نیز شکل گرفت.

وی همچنین از تاکید همراه اول بر توسعه اکوسیستم با محوریت اقتصاد دیجیتال گفت و ادامه داد که در این راستا دو مرکز نوآوری در دانشگاه های تهران و شریف با موضوع ۵G و هوش مصنوعی راه اندازی کرده است.

بر اساس اظهارات شاه منصوری، شریک اول با تلاش مرکز تحقیق و توسعه خود ۴ هزار میلیارد تومان در بخش خدمات دانش بنیان و خرید تجهیزات از سازندگان داخلی سرمایه گذاری کرده است.

*ایران در اولین مسیر اقتصاد دیجیتال قرار دارد

در همین بخش از سخنان کلیدی، علی اسدی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در سخنانی کوتاه، «اقتصاد دیجیتال» را به عنوان پیشران توسعه اقتصادی کشور معرفی کرد و اظهار داشت: همه عناصر مرتبط هستند. به این حوزه در نهایت منجر به برداشتن گام های خوبی در شاخص می شود. موارد مهمی مانند افزایش بهره وری، ایجاد شغل و توسعه کسب و کار.

وی سهم ایران از اقتصاد دیجیتال را نسبت به سایر کشورهای هم سطح دست کم گرفت و گفت: سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی سرانه در جهان حدود ۱۸ درصد و در ایران ۸ درصد است و به نوعی همچنان از تولید ناخالص داخلی سرانه جلوتر هستیم. منحنی

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بهبود و ارتقای دسترسی به اینترنت پرسرعت را که همراه اول می تواند نقش اساسی در این بخش داشته باشد را زمینه تحول در حوزه اقتصاد دیجیتال دانست و گفت: اهرم هم افزایی بخش دولتی و خصوصی کشور است.

* پنل اقتصاد دیجیتال در چارچوب تجربه

در ادامه مراسم پنل تخصصی «اقتصاد دیجیتال در چارچوب تجربه» با حضور تعدادی از بازیگران مطرح عرصه اقتصاد دیجیتال از جمله شهاب جوانمردی مدیرعامل هلدینگ فناپ، رضا سمیع زاده مدیرعامل هلدینگ فناپ برگزار شد. هلدینگ فاخر و مهرداد شاملو مدیرعامل هلدینگ فرکاو به منظور دستیابی به مخاطبان از جنس های مختلف. با چالش ها و فرصت های این صنعت آشنا شوید.

شهاب جوانمردی در ابتدای سخنان خود «پلتفرم آینده آفرینی» را چشم انداز فناپ معرفی کرد و گفت: شرکت های بزرگ دنیا با نگاه تبدیل شدن به لوکوموتیو بزرگی که سایر کسب و کارها را همراه خود به سمت ایجاد و ایجاد می کند، گفت: تقویت زیرساخت ها». رفته اند مشابه رفتار همراه اول در بخش سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت ها به منظور افزایش اندازه اکوسیستم.

وی رویکرد فناپ را مشابه رویکرد همراه اول دانست و با بیان اینکه در این چشم انداز در زیرساخت های ارتباطی سرمایه گذاری کرده ایم، گفت: رویکرد ما در ۱۵ سال اول فعالیت بر روی محصول و بازار متمرکز بود، اما در در پنج سال گذشته با یک تغییر پارادایم داخلی، بر حل مشکلات کنونی کشور تمرکز کردیم زیرا معتقدیم اقتصاد دیجیتال از این جهت شکل خواهد گرفت.

رضا سمیع زاده مدیرعامل هلدینگ فاخر نیز یکی از اعضای این پنل بود که مفهوم اقتصاد دیجیتال را برگرفته از اقتصاد مشارکتی عنوان کرد و گفت: اقتصاد دیجیتال با به اشتراک گذاری، بهینه سازی و افزایش بهره وری منابع مرتبط است. ، و ما در تجارت خود به دنبال یک نئوبانک در زمینه لجستیک هستیم.

وی که یکی از فعالان حوزه لجستیک است به چالش های حوزه هوشمند پرداخت و تصریح کرد: بدون توسعه ۵G نمی توانیم نقش ویژه ای در این حوزه داشته باشیم و اپراتور همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور اپراتور تلفن همراه در کشور، می تواند دغدغه فعالان و صنعتگران این حوزه باشد. حل کند و موتور توسعه باقی بماند.

به گفته سمیع زاده، بزرگترین چالش در اقتصاد دیجیتال مربوط به قوانین قانونی و نظارتی است.

در پایان مهرداد شاملو مدیرعامل هلدینگ فرکاو ضمن معرفی سابقه فعالیت خود در اکوسیستم فناوری کشور با سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان به بیان چالش ها و تنگناهای موجود در این حوزه پرداخت و صریحا از پایداری کیک اقتصاد دیجیتال کشور انتقاد کرد. .

وی همچنین مقوله منابع انسانی را چالش دیگر برشمرد و اذعان داشت: بسیاری از منابع انسانی پس از اتمام تحصیل مهاجرت می کنند. بنابراین تا زمانی که چالش ها حل نشود، شیب رشد توسعه افزایش نخواهد یافت.

*پانل اپراتور، هسته اقتصاد دیجیتال

دومین پنل تخصصی با عنوان «اپراتور هسته اقتصاد دیجیتال» با حضور مصطفی حیدرزاده مدیر کل راهبردهای دیجیتال همراه اول، محمدصادق کریمی عضو هیئت مدیره رایتل، داوود ادیب رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران و محمدجعفر صدیق، رئیس سابق. پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار و دغدغه های اپراتورها و حوزه های سرمایه گذاری آنها مطرح شد.

در این پنل، حیدرزاده به تشریح اپراتور اول تلفن همراه کشور، ساختار تجاری آن به سه لایه Core، Near Core و Beyond Core و نقش اصلی تلفن همراه اول در بخش اصلی از منظر اقتصاد دیجیتال و گفت: لایه نزدیک به هسته مربوط به خدمات دیجیتال توسعه یافته است و در نهایت لایه سوم که فراتر از هسته است و به سهام اپراتور اول ارتباطی در بسترهای دیجیتال اشاره دارد.

حیدرزاده و کریمی به نمایندگی از اپراتورهای تلفن همراه حاضر در این رویداد در پاسخ به علت عدم توسعه سریع و همه جانبه ۵G در کشور به مقوله هزینه های بالای سرمایه گذاری و عدم مقرون به صرفه بودن این موضوع پرداختند.

حیدرزاده گفت: علیرغم غیرمنطقی بودن تعرفه های ارتباطی، همراه اول تاکنون بیش از هزار سایت ۵G را در کشور راه اندازی کرده است. کریمی در همین راستا درباره برنامه توسعه ۷۰۰ سایت نسل پنجم در سال جاری توسط رایتل گفت: قرار است ۱۰۰ سایت برای خدمت رسانی به مردم و بقیه در اختیار صنایع قرار گیرد.

داوود ادیب، رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های فناوری هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران نیز در این پنل به نتایج گزارش اخیر شاخص جهانی نوآوری (GII) که اخیرا منتشر شده است، اشاره کرد و اعلام کرد که ایران در رتبه ۵۳ از ۱۳۳ قرار دارد. جهان کشور مورد بررسی در سال ۱۴۰۱ به رتبه ۶۴ در سال ۱۴۰۳ کاهش یافته است و این افت ۱۱ پله ای نیاز به تشخیص دارد.

صدیق رئیس سابق پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات در این پنل نبود بازار در کشور را عاملی برای کندی رشد اقتصاد دیجیتال عنوان کرد.

لازم به ذکر است در این مراسم علی اشراقی از اعضای هیات علمی دانشگاه کانبرا استرالیا سخنرانی های آنلاین با تحلیل «اقتصاد دیجیتال در جهان» و همچنین فرزانه ابوالفضل رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی نوآورانه لوتوس پیروزی (بانک پارسیان) نیز با تحلیلی از وضعیت «اقتصاد دیجیتال در ایران» ارائه شد.

سهم بیش از ۱۵ درصدی جهان از اقتصاد دیجیتال و سهم حدود ۸ درصدی کشورمان از آن از مهم ترین نکاتی بود که در این سخنرانی ها مطرح شد و راهکارهایی برای پیشرفت بیشتر در این مسیر نیز ارائه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا