ترندهای روز

توسعه ایمپلنت مغزی از جنس گرافن که می‌تواند به بهبود پارکینسون کمک کند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

استارت آپ اسپانیایی Inbrain Neuroelectronics یک ایمپلنت مغزی ساخته شده از گرافن ساخته است. این ایمپلنت می تواند در درمان بیماری های عصبی مانند پارکینسون موثر باشد. اولین آزمایش انسانی این تراشه در تابستان ۲۰۲۴ انجام خواهد شد.

طبق گزارش IEEE Spectrum، فناوری جدید استارت آپ Inbrain نوعی «رابط مغز و رایانه» (BCI) است. BCI ها برای تشخیص های پزشکی، به عنوان وسایل ارتباطی برای افرادی که نمی توانند صحبت کنند، و برای کنترل تجهیزات خارجی، از جمله اندام های روباتیک استفاده می شود.

همچنین، این ایمپلنت جدید از گرافن ساخته شده است. گرافن یک ماده دو بعدی را تشکیل می دهد که تنها یک اتم ضخامت دارد، اما از فولاد نیز سخت تر است. این ماده از اتم های کربن تشکیل شده است و این مزیت آن را به ماده ای جالب در رابط های نسل بعدی مغز تبدیل می کند.

ایمپلنت مغزی جدید برای بهبود بیماری پارکینسون

Inbrain می گوید ایمپلنت مغزی آن می تواند به طور قابل توجهی برای بیماران پارکینسون مفید باشد. این شرکت فناوری سلامت به زودی اولین آزمایش انسانی خود را انجام خواهد داد.

مدیر عامل Inbrain به مشکلی در BCI های سنتی ساخته شده از فلز اشاره می کند. این فلزات تحت تاثیر پدیده ای به نام “واکنش های فارادی” (واکنش های فارادی) قرار می گیرند که باعث می شود سیگنال های الکتریکی اشتباه گرفته شود و ارسال اطلاعات به مغز مشکل شود. فناوری جدید گرافن از این امر جلوگیری می کند.

این شرکت تراشه جدید خود را با استفاده از تکنیک های نیمه هادی استاندارد روی یک ویفر تولید می کند که آن را بسیار نازک (۱۰ میکرومتر) می کند. همچنین نقاط ریز گرافنی ۲۵ تا ۳۰۰ میکرومتری این ایمپلنت، خواندن سیگنال های مغزی را با وضوح بالا و تحریک اعصاب ممکن می کند.

از آنجایی که گرافن اساساً فقط کربن خالص است، می تواند بافت عصبی را برای مدت طولانی تری بدون کاهش سرعت تحریک کند، به این معنی که ایمپلنت ۲۰۰ برابر بیشتر از سایر تراشه ها انرژی می دهد.

اولین آزمایش Inbrain به زودی در دانشگاه منچستر انجام خواهد شد. جراحان مغز و اعصاب از تراشه گرافن این استارتاپ به عنوان رابطی برای هدایت آنها در حین برداشتن تومور مغزی استفاده خواهند کرد. در واقع این ایمپلنت به تمایز بین تومورها و نواحی مسئول تکلم و سایر عملکردهای حیاتی در مغز بیمار کمک می کند. استفاده در جراحی مغز اولین قدم است. هدف نهایی Inbrain استفاده از ایمپلنت گرافن برای مبارزه با پارکینسون و سایر بیماری‌های عصبی است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا