فرهنگ و هنر

توسعه بازار سرمایه با کمک انتشار اوراق قابل فراخوانی


ایران تحلیلی –

مجید پیره در گفت و گوی نوروزی خود با مجلس سنا به عمده اقدامات انجام شده در گروه معارف اسلامی در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: پیگیری های انجام شده توسط دبیرخانه کمیته تخصصی را می توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد.

وی بیان کرد: یکی از این محورها استفاده از سازوکار انتشار اوراق تامین مالی و توسعه انجام شده در خصوص این اوراق است.

پیره به جمع بندی سازوکار اوراق قابل معامله در بازه زمانی تعیین شده اشاره کرد و گفت: این طرح از سوی بورس کالا پیشنهاد شد و امکان انتشار این اوراق با کارکردی مشابه گواهی سپرده کالایی را فراهم کرد.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه کمیته فقهی استفاده از این ابزار را در گفتگو با مجلس سنا تایید کرد، افزود: این ابزار می تواند زمینه ساز توسعه بازار گواهی سپرده کالایی باشد.

وی اعلام کرد: در یک سال گذشته بحث تامین مالی شرکت های پیمانکاری از محل اوراق مرابحه که در قالب انواع اوراق تامین مالی هستند، منعقد شد.

تصویب سازوکار «دریافت قابل معامله» در کمیته فقهی سازمان بورس

پیره به تصویب سازوکار «دریافت برگ قابل معامله» توسط کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: این ابزار ظرفیتی را برای فعالان بازار فراهم می کند تا بتوانند از بازدهی مرتبط با دارایی پایه بهره مند شوند. رسید برگ

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اوراق مبتنی بر نرم افزار موضوع دیگری است که سال گذشته در حوزه تامین مالی به تصویب رسید، به سنا گفت: شرکت ها می توانند برای توسعه نرم افزارها و اپلیکیشن های خود از اوراق مشارکت استفاده کنند. .

وی معتقد است: از نظر بازارهای اسلامی با توجه به برخی محصولات مالی اسلامی، بازار سرمایه ایران در سطح بین المللی پیشتاز است.

استفاده از ظرفیت قرارداد سوآپ برای تسویه حامل های انرژی

پیره در گفت و گو با مجلس سنا با بیان اینکه مکانیزم پوشش ریسک موضوع دیگری است که در سال ۱۴۰۲ در دستور کار مطالعات مالی اسلامی قرار گرفت، افزود: در سال ۱۴۰۲ به انعقاد جهات فقهی قرارداد سوآپ رسیدیم و برای پاکسازی حامل های انرژی می توانید از ظرفیت این قرارداد استفاده کنید.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: در واقع این قرارداد می تواند نوسانات قیمت برخی کالاها را برای طرفین قرارداد در حوزه انرژی پوشش دهد.

پوشش ریسک نوسانات نرخ بهره در بازار

وی به قرارداد بر اساس سبد اسناد خزانه اسلامی اشاره کرد و افزود: این ابزار در سال ۱۴۰۲ در حوزه پوشش ریسک منعقد شد و ابزار جدیدی به بازار سرمایه ایران معرفی شد.

پیره در ادامه گفت و گو با مجلس سنا از استفاده از ظرفیت این ابزار برای پوشش نوسانات نرخ سود در بازار خبر داد و گفت: بر این اساس صندوق هایی که درآمد ثابت دارند و دارایی های آنها تحت تاثیر نوسانات نرخ سود تغییر می کند. می تواند از ظرفیت این ابزار برای پوشش ریسک استفاده کند.

توسعه قراردادها در بازار سرمایه ایران با رعایت فقه

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر توسعه قراردادها در بازار سرمایه ایران با رعایت موازین فقهی، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ بار دیگر سازوکار تامین مالی جمعی در بازار سرمایه مطرح شد در این زمینه به جمع بندی رسیدیم.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری جمعی می تواند برای مشارکت افراد با سرمایه های کوچک در پروژه های نوآورانه و دانش بنیان مورد استفاده قرار گیرد.

پیره ادامه داد: در گذشته تامین مالی جمعی در بازار سرمایه ایران عملیاتی می شد اما در کمیته کارشناسی فقهی ملاحظاتی در خصوص مسائل جاری آن مطرح شد و این موارد در سال ۱۴۰۲ جمع بندی شد و راهکارهایی برای رفع مشکلات اندیشیده شد.

بررسی سازوکار خرید اهرمی در بازار سرمایه

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: در سال گذشته سازوکار تملک اهرمی برای اولین بار در بازار سرمایه ایران و بازار اسلامی جهان مورد بررسی قرار گرفت و به نتیجه رسیدیم. .

وی با بیان اینکه از خرید اهرمی برای تصاحب گروه دیگری استفاده می شود، گفت: به عنوان مثال در این زمینه شرکتی که به دنبال توسعه است می تواند فعالیت یک شرکت رقیب را در اختیار بگیرد تا به توسعه فعالیت های خود دست یابد.

پیره ادامه داد: بر این اساس ۲۰ درصد از حجم تامین مالی برای تملک یک شرکت توسط شرکت اول و ۸۰ درصد دیگر از طریق اوراق بدهی تامین می شود.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار به مجلس سنا گفت: این موضوع در هیچ یک از بازارهای سرمایه اسلامی دنیا مطرح نشده است و بورس ایران اولین بازار سرمایه اسلامی است که در این خصوص اظهار نظر می کند.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع در دبیرخانه کمیته خبره فقه مطرح شد و در نهایت با استفاده از سازوکار اوراق بورس، خرید اهرمی را به نتیجه رساندیم.

پیر خاطرنشان کرد: شرکتی که بخواهد شرکت دیگری را تصاحب کند، سهام شرکت مورد نظر را از طریق اوراق بورسی خریداری می کند و اصل و سود آن را طی یک زمان بندی مشخص به دارندگان اوراق پرداخت می کند.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: در حوزه قراردادها تامین مالی جی و تملک اهرمی را در سال ۱۴۰۲ منعقد کردیم.

۲ محصول جدید برای شرکت های دانش بنیان

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه سال گذشته ۲ محصول جدید را برای شرکت های دانش بنیان اجرا کردیم، گفت: اوراق انتفاعی اولین ابزاری بود که برای تامین مالی این شرکت ها استفاده شد و این ظرفیت جدید ایجاد شد. به طوری که شرکت های دانش بنیان بتوانند با کمک اوراق قرضه مبتنی بر ابزار تامین مالی کنند.

وی در ادامه به سازوکار تامین مالی جمعی اشاره کرد و گفت: این روش تامین مالی به بنگاه های اقتصادی و شرکت های دانش بنیان کمک می کند تا با توجه به ملاحظات فقهی که در جلسات کمیته تخصصی فقهی در سال مطرح شد، بتوانند بخشی از نیازهای تامین مالی خود را تامین کنند. ۱۴۰۲ خلاصه شد لطفا حلش کنید.

برنامه های آینده برای ۱۴۰۳

پیره با تاکید بر طرح های توسعه ای معاونت معارف اسلامی در سال ۱۴۰۳ اعلام کرد: چهار طرح توسعه را برای سال جدید در دستور کار داریم که امیدواریم با انجام اقدامات لازم شاهد اجرای آنها در سال ۱۴۰۳ باشیم.

توسعه اوراق قرضه تامین مالی از محل افزودن قابلیت تماس

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که در نظر داریم در راستای توسعه بازار به جمع بندی ابعاد فقهی انتشار اوراق قابل فراخوان بپردازیم. به عنوان یک محصول جدید مالی در بازار سرمایه ایران معرفی شده است.

وی ادامه داد: این اوراق این ظرفیت را فراهم می کند تا شرکت ها بتوانند از این ابزار برای تامین مالی خود استفاده کنند و در عین حال با سازوکار مواجهه با نوسانات نرخ سود در بازار مواجه شوند.

پیر ادامه داد: در ادامه اقدامات انجام شده توسعه اوراق مرابحه از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفت.

توسعه سفته

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، انتشار اوراق سوددار را از دیگر برنامه های سازمان بورس برای سال ۱۴۰۳ معرفی کرد و گفت: این اوراق ظرفیت در بازار را برای شرکت هایی که محصولاتشان از نوع خدماتی است (( شرکت پیمانکاری). می توانند از سازوکار سفته برای تامین مالی استفاده کنند.

بهبود مکانیسم تامین مالی مبتنی بر شبه بدهی

وی توسعه مکانیزم تامین مالی مبتنی بر شبه بدهی از طریق بازار سرمایه را از دیگر اقدامات سال ۱۴۰۳ معرفی کرد و به سنا گفت: در بازار سرمایه مکانیزم شبه بدهی داشتیم که در این راستا شرکت ها می توانند از محل تامین مالی اقدام کنند. محل نقل و انتقال سهام با ۲ گزینه معاملاتی.

پیره خاطرنشان کرد: در صورت توسعه این محصول در سال ۱۴۰۳ زمینه تامین مالی شبه بدهی و موسسات یا اوراق قرضه شبه بدهی در بازار سرمایه ایران فراهم می شود.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: تلاش داریم با تامین مالی از طریق این اوراق و تنظیم قیمت های موجود برای معاملات، زمینه توسعه بازار سرمایه اسلامی کشور را در سال ۱۴۰۳ فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تحقق برنامه هایی که گروه معارف اسلامی در سال ۱۴۰۲ انجام داده و در سال ۱۴۰۳ در دستور کار دارد، نیازمند تعامل بین ارکان است.

تقویت تعامل با اساتید و کارشناسان داخلی و بین المللی در حوزه مالی اسلامی

پیره به برنامه پنجم توسعه این گروه در سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و افزود: امیدواریم با تقویت تعامل با اساتید داخلی و خارجی در حوزه مالی اسلامی بتوانیم ایده های جدیدی را برای توسعه بازار و در به این ترتیب زمینه ای برای تنوع بخشی به محصولات بازار سرمایه فراهم می شود. .

نقش آفرینی کمیته کارشناسی فقهی برای تحقق شعار سال

رئیس اداره مطالعات مالی اسلامی مدیریت تحقیقات، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوال خبرنگار سنا به نقش بازار سرمایه در تامین مالی شرکت های تولیدی اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ این اداره کل وی در راستای تحقق شعار سال، دستور توسعه مکانیزم تامین مالی را صادر کرد و اقداماتی را در این زمینه انجام داد.

وی با بیان اینکه تلاش کرده ایم سازوکار تامین مالی انواع ابزارها را در بازار سرمایه ایران فراهم کنیم، افزود: برای رونق تولید و تنوع در روش های مختلف تامین مالی نیازمند توسعه ابزارهای مالی در بازار سرمایه هستیم. در این راستا سعی کردیم با مشارکت سایر بخش ها در بازار سرمایه در تحقق شعار سال نقش آفرینی کنیم.

پیره به مسائل مربوط به پوشش ریسک اشاره کرد و گفت: شرکت های اقتصادی و تولیدی در انجام فعالیت های خود با ریسک هایی مواجه هستند و گاهی نیاز به توسعه ابزارها و سازوکارهای پوشش ریسک برای این شرکت ها داریم.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: امیدوارم با تنوع بخشی به سبد محصولات پوشش ریسک توانسته باشیم در راستای تحقق شعار سال گام برداریم.

اطمینان تولیدکنندگان در برابر نوسانات نرخ سود بانکی

وی در ادامه در گفتگو با مجلس سنا بر قرارداد آتی اسناد خزانه اسلامی تاکید کرد و افزود: این ابزار چنین امکانی را فراهم می کند تا تولیدکنندگان کشور در مقابل نوسانات نرخ سود بانکی اطمینان نسبی داشته باشند و آمادگی تغییر سود را داشته باشند. نرخ در طول یک سال دارند

پیره بر رونق تولید با استفاده از ابزار سوآپ کالا تاکید کرد و تصریح کرد: بسیاری از بنگاه های اقتصادی در حوزه محصولات انرژی محور می توانند از ظرفیت قراردادهای سوآپ استفاده کنند.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: قرارداد سوآپ کالا این امکان را برای فعالان این حوزه فراهم می کند تا برخی از ریسک های مربوط به نوسانات قیمتی مربوط به کالاهای موضوع قرارداد سوآپ را پوشش دهند. “



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا