ترندهای روز

توسعه داروی جدیدی که اثر مصرف آن می‌تواند معادل ۱۰ کیلومتر دویدن باشد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

محققان دانمارکی ماده جدیدی ساخته اند که اثرات و فواید ورزش را بدون حرکت عضلات تقلید می کند. با آزمایش روی موش ها مشخص شد این ماده که LaKe نام دارد سموم را از بدن دفع می کند و قلب را تقویت می کند. همچنین این دارو می تواند به بیماران پارکینسون و زوال عقل کمک کند.

به گزارش نیویورک پست، ورزش منظم و رژیم ناشتا فواید بی شماری برای سلامتی دارد. این فعالیت ها باعث تقویت قلب و کاهش سطح چربی خون می شود و به دلیل ایجاد واکنش طبیعی در بدن از جمله افزایش سطح لاکتات و کتون ها برای عملکرد کلی اندام ها مفید است. اکنون محققان دانشگاه آرهوس دانمارک ماده‌ای ساخته‌اند که این اثرات متابولیک را بدون نیاز به فعالیت بدنی یا محدودیت‌های غذایی ایجاد می‌کند.

تولید ماده ای جدید برای شبیه سازی فواید ورزش

محققان دپارتمان شیمی دانشگاه آرهوس می گویند مولکولی را ایجاد کرده اند که بدن را پس از دویدن ۱۰ کیلومتر با سرعت بالا با معده خالی در وضعیتی قرار می دهد که در آن قرار دارد. به عبارت دیگر، LaK به طور مصنوعی اما ایمن سطح لاکتات و کتون را افزایش می دهد.

تاکنون این ماده تنها بر روی موش ها آزمایش شده است، اما در حال حاضر اولین آزمایش های بالینی روی انسان در بیمارستان دانشگاه آرهوس در حال انجام است. به گفته محققان، انتظار می رود این آزمایش ها راه را برای تبدیل این ماده به یک مکمل غذایی پیشرفته هموار کند. این دستاورد به ویژه به افرادی کمک می کند که نمی توانند برنامه ورزشی سخت و رژیم غذایی خاصی داشته باشند.

این دارو همچنین توانایی کاهش مشکلات تمرکز را دارد و ممکن است در درمان بیماری هایی مانند پارکینسون و زوال عقل استفاده شود. از آنجایی که لاکتات در شرایط استرس زا می تواند نقش گلوکز در مغز را ایفا کند، احتمالاً بیمارانی که نمی توانند ورزش سنگین برای افزایش سطح لاکتات انجام دهند، می توانند از این دارو استفاده کنند.

یافته های این تحقیق در مجله Agricultural and Food Chemistry منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا