بانک و بیمه

توسعه روابط خارجی دولت سیزدهم رشد اقتصادی و ذخایر ارزی بالا برد

بازار؛ گروه بانک و بیمه: اجرای سیاست‌های اساسی بانک مرکزی در کنار برنامه‌ریزی سیاست‌گذاران اقتصادی نه تنها منجر به کاهش نرخ تورم کشور شده، بلکه رشد اقتصادی نسبتاً مطلوبی را به ثبت رسانده است. مشکلی که رئیس بانک مرکزی مدعی است؛ همه متغیرهای پولی که بر تورم تأثیر می‌گذارند طی سال‌ها کاهش یافته‌اند. گزارش های رسمی همچنین نشان می دهد که این بانک با پیگیری جدی سیاست کنترل رشد ترازنامه بانکی توانسته نرخ رشد نقدینگی را از ۳۱.۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۴.۳ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ کاهش دهد. سال ۱۴۰۲ رشد هدفمندی ۲۵ درصدی نقدینگی به طور کامل محقق شد.

از سوی دیگر نرخ رشد پایه پولی که به دلیل سیاست افزایش نرخ سپرده قانونی بانک مرکزی به ۴۲.۳ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ رسید، توانست در پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۸.۱ درصد کاهش یابد. همچنین در بحث تورم، این شاخص در قالب تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص بهای مصرف‌کننده از ۴۹.۴ درصد افت ۱۸.۴ واحد درصدی را تجربه کرد. بهمن ۱۴۰۱ تا ۳۱ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ و تورم مصرف کننده سالانه ۷.۱ واحد درصد از ۴۴.۱ درصد در سال کاهش یافت. بهمن ۱۴۰۱ تا ۳۷ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ کاهش یابد. بانک مرکزی همچنین شاخص رشد حجم پول را از ۶۵.۲ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۷.۵ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ و ۱۵.۷ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ افزایش داد. فروردین به ماه ۱۴۰۳ برسید

با تداوم سیاست های پولی و مالی و همچنین پویایی اقتصاد کشور به دلیل رشد چشمگیر فروش نفت و توسعه صادرات و همچنین رعایت عملیات بازار باز و وابستگی به توان داخلی برای رونق، تورم ایجاد می شود. در بخش تولیدی و شرکتی روند نزولی دارد و رشد اقتصادی نیز بهبود خواهد یافت

کاهش تورم با اصلاح ساختارها و سازماندهی وضعیت بانکی

این آمارهای رسمی نشان می دهد که با تداوم سیاست صحیح پولی و مالی (سیاست کاهش تورم و اصلاح بانکی)، علاوه بر پویایی اقتصاد کشور به دلیل رشد چشمگیر فروش نفت در کنار توسعه صادرات، توجه می شود. همچنین باید به رونق تولید پرداخته شود و شرکت ها نه تنها به انرژی داخلی متکی باشند، بلکه باید به مارپیچ نزولی و رشد اقتصادی نیز متکی باشند. از آنجایی که فروش نفت و گاز کشور به این دلایل به سطوح غیرمجاز نزدیک می شود، بانک جهانی در ارزیابی اخیر خود از وضعیت اقتصاد ایران پیش بینی کرده است. رشد اقتصادی ایران در سال ۱۴۰۳ به ۳.۲ درصد و نرخ تورم به ۳۵.۳ درصد خواهد رسید. نرخ تورم در حال کاهش است اما مردم می گویند؛ چرا با کاهش نرخ تورم قیمت ها در بازار کاهش نیافته است؟ این در حالی است که کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت نیست، بلکه کاهش نرخ رشد قیمت ها در بازار است.

اگرچه نقدینگی و حجم پول از مهم ترین عوامل رشد تورم هستند، اما سیاست گذاران اقتصادی همواره این دو شاخص را رصد می کنند تا تغییرات زیادی در میزان نقدینگی ایجاد نشود و نرخ تورم افزایش نیابد. علاوه بر این، انتظارات تورمی و کسری بودجه نیز از دیگر عوامل شایع افزایش نرخ تورم است، اما آن طور که اخیرا رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است؛ در حال حاضر، افزایش نرخ تورم و افزایش نرخ تورم نیز وجود دارد. در پایان سال کسری بودجه نخواهیم داشت و برنامه هایی برای کاهش تورم مورد انتظار در کنار توسعه صادرات و پویایی اقتصادی در حال اجراست تا پیش بینی بانک جهانی برای کاهش نرخ تورم و رشد اقتصادی کشور محقق شود. درست است تا پایان سال دور از ذهن نیست.

بانک جهانی پیش بینی کرده است که صادرات کالا و خدمات ایران در سال جاری ۷.۱ درصد بیشتر از سال گذشته و واردات ۱.۸ درصد در سال جاری افزایش یابد. تراز حساب جاری ایران نیز مثبت خواهد ماند و در سال ۱۴۰۳ به ۲ و ۷ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید.

به سوی تحقق پیش بینی بانک جهانی

بر اساس برآوردهای این نهاد بین المللی، اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۲ رشد ۵ درصدی و تورم ۴۰.۸ درصدی را به ثبت رساند. بر اساس این گزارش، بخش صنعت در سال ۱۴۰۳ بیشترین رشد را در بین بخش‌های مختلف اقتصاد به ثبت رساند. همچنین پیش بینی می شود این بخش در سال ۱۴۰۳ با رشد ۹/۴ درصدی روبرو شود. رشد بخش خدمات نیز در سال جاری به ۲.۷ درصد و بخش کشاورزی به ۰.۹ درصد خواهد رسید. بانک جهانی در ادامه گزارش خود پیش بینی کرد صادرات کالا و خدمات ایران در سال جاری نسبت به سال گذشته ۷.۱ درصد و واردات در سال جاری ۱.۸ درصد افزایش یابد. تراز حساب جاری ایران نیز مثبت خواهد بود و در سال ۱۴۰۳ به معادل ۲.۷ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید.

البته کارشناسان عوامل مختلفی را در دستیابی به رشد اقتصادی مطلوب در کشورمان موثر می دانند. شواهد نشان می دهد صنعت نفت و گاز در این زمینه پیشرو بوده و از سال گذشته بیشترین تاثیر را بر رشد اقتصادی کشور داشته است. کارشناسان همچنین بر این باورند که سیاست‌های فعال و صحیح مبتنی بر توان دانش بنیادی و درونی و همچنین رونق تولید و توسعه خدمات از مهم‌ترین متغیرهای رشد اقتصادی پایدار در اقتصاد کشور است.

بدون شک با توجه به روابطی که دولتمردان در قالب دیپلماسی سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه و حتی آفریقایی برقرار کرده اند، اقتصاد کشور با توسعه صادرات غیرنفتی روند مثبتی را تجربه خواهد کرد.

به رشد اقتصادی مطلوب و کاهش نرخ تورم امیدواریم

جمشید عدالتیان، کارشناس اقتصادی در گفتگو با این خبرگزاری “بازار” وی با اشاره به پیش بینی بانک جهانی برای رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم تا پایان سال جاری، گفت: بدون شک صادرات غیرنفتی با توجه به روابطی که مسئولان دولتی ایجاد کرده اند، توسعه خواهد یافت کشورهای منطقه ای و حتی آفریقایی در قالب دیپلماسی سیاسی و اقتصادی روندی خواهند داشت. از آنجایی که اکثر کشورهای همسایه و حتی کشورهای دور از مصرف کنندگان بزرگ کالاهای ایرانی به ویژه مشتقات نفتی، مواد معدنی و محصولات غذایی ایرانی هستند، این امر به تقویت پایه ارزی کشور کمک می کند. البته رشد اقتصادی حاصل اجرای سیاست های صحیح و اعتماد به توان داخلی است که در این راستا با توجه به توسعه مراکز دانش بنیان، رفع موانع تولید و همچنین افزایش میزان در تولید کالا و خدمات می توان به رشد اقتصادی متناسب امیدوار بود.

وی با بیان اینکه تمرکز بر بهره وری و استفاده از انرژی داخلی و رفع موانع در بخش تولید و توسعه بخش خدمات می تواند تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی کشور داشته باشد، افزود: در بخش صنعتی به ویژه در ساخت و توسعه پروژه های بزرگ و پروژه های صنعتی کوچک نیز باعث بهبود فضای کسب و کار می شود. اقدامات خوبی در کشور انجام شده است، رویکردی که موجب پویایی اقتصاد کشور می شود چرا که تصمیم گیران اقتصادی برای رسیدن به رشد اقتصادی مناسب برنامه ریزی های خوبی انجام داده اند. از زمان کاهش نرخ تورم، اعمال سیاست های پولی از جمله توجه به تعادل بخشی بانک ها با هدف جلوگیری از رشد نقدینگی، باعث شده است که تورم روند نزولی به خود بگیرد. علاوه بر این، اصلاح ساختارهای اقتصادی نیز به جلوگیری از افزایش تورم کمک می کند و کاهش آن نیز با اجرای برنامه ها تضمین می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا