ترندهای روز

توسعه هوش مصنوعی جدیدی که می‌تواند ریسک مرگ بیماران قلبی را پیش‌بینی کند

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

محققان ابزار هوش مصنوعی جدیدی ساخته اند که می تواند به پزشکان در پیش بینی شرایط بیماران قلبی پرخطر کمک کند. این هوش مصنوعی با بررسی اسکن قلب بیمار می تواند خطر مرگ را پیش بینی کند.

به گزارش یورونیوز، محققان امپریال کالج لندن مدل هوش مصنوعی AIRE را توسعه دادند که با میلیون ها نتیجه الکتروکاردیوگرام (ECG) آموزش داده شد. الکتروکاردیوگرام یک آزمایش پزشکی رایج است که سیگنال‌های الکتریکی را در داخل و بین حفره‌های قلب ثبت می‌کند و معمولاً برای تشخیص حملات قلبی و سایر بی‌نظمی‌های قلبی انجام می‌شود.

هوش مصنوعی جدید برای پیش بینی مرگ بیماران قلبی

هدف از توسعه این هوش مصنوعی شناسایی الگوهای ظریف در آزمایش‌های بیمار است که ممکن است به این معنی باشد که فردی در معرض خطر یا مرگ است. برای آزمایش، این مدل با توجه به سوابق ECG بیماران، امکان مرگ آنها را یک دهه زودتر پیش بینی کرد و در ۷۸ درصد موارد درست بود.

البته به گفته محققان، پیش‌بینی خطر مرگ بیمار با کمک هوش مصنوعی ممکن است اشتباه باشد. از آنجایی که بیمار ممکن است تحت درمان های خاصی قرار گیرد یا به طور غیرمنتظره زودتر از حد انتظار بمیرد، این مدل می تواند تغییرات ظریف در ساختار قلب را تشخیص دهد که ممکن است هشداری برای بیمار باشد، اما ممکن است این علامت از چشم پزشکان پنهان بماند.

سیستم جدید همچنین می تواند حملات قلبی، نارسایی قلبی و مشکلات ریتم قلب را پیش بینی کند. محققان می گویند این سیستم می تواند ظرف پنج سال آینده در سراسر سرویس بهداشت ملی بریتانیا (NHS) راه اندازی شود. انتظار می رود آزمایشات روی بیماران واقعی تا اواسط سال ۲۰۲۵ آغاز شود.

البته به گفته محققان برای تکمیل این مدل برای تشخیص و درمان دقیق تر، تحقیقات بیشتری لازم است. همچنین، بیماران مبتلا به بیماری های دیگر احتمالاً می توانند از این مدل بهره مند شوند. به عنوان مثال، دیابت بر قلب نیز تأثیر می گذارد.

یافته های تحقیقاتی محققان در Lancet Digital Health منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا