ترندهای روز

توصیه جدید دانشمندان: پرورش مار به‌عنوان غذا به‌جای روش‌های مرسوم دامداری

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد که پرورش مارها به ویژه پیتون ها به عنوان یک منبع غذایی با پروتئین بالا و چربی کم می تواند گزینه پایدارتری نسبت به روش های مرسوم دامپروری باشد که تحت تأثیر عواملی مانند تغییرات آب و هوایی و کاهش منابع طبیعی قرار دارند.

در حال حاضر، بسیاری از سیستم‌های دام متعارف معیارهای پایداری یا انعطاف‌پذیری را برآورده نمی‌کنند و همچنین باعث بدتر شدن شرایط محیطی می‌شوند. بنابراین، دانشمندان تحقیقاتی را برای یافتن منابع غذایی جدید با اثرات زیست محیطی کمتر آغاز کرده اند. بر اساس مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه مک کواری استرالیا انجام شده است، یکی از این منابع غذایی جدید، مارها به ویژه پیتون ها هستند.

پرورش مار پیتون به عنوان منبع غذایی

دن ناتوش، محقق افتخاری دانشکده علوم طبیعی مک کواری و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت:

تغییرات آب و هوایی، بیماری ها و کاهش منابع طبیعی، همگی باعث تشدید فشار بر دام های مرسوم و تولید محصولات زراعی می شوند و اثرات نامطلوبی بر بسیاری از مردم کشورهای کم درآمد که از کمبود حاد پروتئین رنج می برند، دارد.

محققان الگوی رشد دو گونه پیتون، پیتون “برمه ای” و پیتون “شبکه ای” را در تایلند و جنوب ویتنام مورد مطالعه قرار دادند. ناتوش توضیح می دهد:

“در حالی که پرورش پیتون در مقیاس بزرگ در آسیا به خوبی جا افتاده است، اما توجه بسیار کمی از سوی دانشمندان کشاورزی به آن جلب شده است. مارها به آب بسیار کمی نیاز دارند و حتی می توانند از شبنمی که صبح روی فلس های آنها می نشیند تغذیه کنند. آنها به غذای بسیار کمی نیاز دارند و جوندگان و سایر آفاتی را بخورید که به محصولات غذایی حمله می کنند.

آنها با ارزیابی سرعت رشد مارهای جوان و انجام آزمایش های متعدد بر روی برخی از آنها دریافتند که تغذیه بچه پیتون با سوسیس حاوی پروتئین ضایعات گوشتی و تکه های ماهی منجر به رشد سریع مارها شده و هیچ تاثیر آشکاری بر سلامت آنها ندارد.

محققان می گویند مطالعه آنها کارایی مارها را در تبدیل زباله ها به محصولات قابل استفاده نشان می دهد و فرصت هایی را برای پرورش مار برای استفاده غذایی در کشورهایی که مصرف گوشت مار قابل قبول است نشان می دهد. اما آنها امید چندانی ندارند که کشورهای غربی به زودی پرورش مار پیتون را به عنوان منبع غذایی آغاز کنند.

نتایج این تحقیق در مجله علمی Scientific Reports منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا