اخبار اقتصاد ایران

توصیه مهم/ مستاجران در این زمان‌ها خانه را خالی نکنند

در فصل آوارگی در بازار اجاره، این روزهای شلوغ شوراهای حل اختلاف است، روزهایی که مستاجران با قوانین سختگیرانه‌ای مواجه می‌شوند که از مالکان حمایت می‌کند و سرپناه و حمایت قانونی را از دست می‌دهند، هر چند به نظر می‌رسد قانون بر آنها حاکم است. سمت

به گزارش ایلانا، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: اگر موجر وام مسکن را پرداخت نکند، مستاجر واحد را تخلیه نکند، گرفتن رهن از مجاری قانونی سخت و زمان بر است.

عدم رعایت سقف قانونی افزایش اجاره بها، درخواست موجر مبنی بر تخلیه زودهنگام قرارداد، اختلاف موجر و مستاجر در خصوص جبران خسارت وارده به تجهیزات و از همه مهمتر عدم استرداد رهن از موجر به مستاجر. از جمله شکایات مکرر مستاجران این روزها است. و در آخرین مورد خلاء قانونی مشهود است.

یکی از موارد اختلاف بین موجر و مستأجر این است که مدت اجاره تمام شده است و مستاجر قصد تخلیه واحد را دارد، اما از آنجایی که واحد به رهن دیگری نرفته است، مالک رهن را پرداخت نمی کند و این منجر به تخلیه واحد می شود. مستاجر به دلیل عدم پرداخت مبلغ قرارداد بعدی واحدی را که برای اجاره در نظر گرفته شده برای سال آینده از دست می دهد. جالبه که این قضیه کاملا با مستاجر درسته ولی قانون به نفع موجره.

در همین رابطه داود بیگی نژاد، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: مستاجر و موجر برای رفع این مشکلات به شورای حل اختلاف منطقه مراجعه کنند، اما موضوع این است که اگر مستاجر واحد مسکونی را تخلیه کند، باید به شورای حل اختلاف منطقه مراجعه کنند. مالک به مستاجر بدهکار نخواهد بود. و در روند بعدی موضوع به دادگاه منتقل می شود و در شورای حل اختلاف قابل حل نیست.

وی تاکید کرد: در صورتی که در قرارداد مشمول جریمه دیرکرد رهن نباشد، مالک مشمول جریمه نخواهد شد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه با نقص قانون مواجه هستیم، گفت: در شرایطی که موجر وام مسکن را پرداخت نکرده و مستاجر واحد را تخلیه نکرده است، دیگر موجر به عنوان رهن محسوب نمی شود. بدهکار اما توصیه جدی ما به مستاجران این است که در صورت مواجه شدن با این مشکل، واحد را تخلیه نکنند، زیرا پیگیری این موضوع در دادگاه زمان بر است و در مدت زمان کوتاهی به پول وام مسکن دسترسی نخواهد داشت. . و ممکن است آن واحد را نیز از دست بدهد.

بیگی نژاد ادامه داد: توصیه ما این است که اگر مستأجری با این مشکل مواجه شد از همان روز اول پایان قرارداد موضوع را در دفاتر الکترونیک قضایی اعلام و ثبت کند و حتما به مشاور املاکی که قرارداد در آن بوده اطلاع دهد. نتیجه گرفت. زیرا مشاوران می توانند این روند را تسریع بخشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا