توضیحات معاون سازمان توسعه تجارت درباره مشکلات سامانه جامع تجارت
معاون مدیر ارتقاء شرکت های بین المللی در سازمان توسعه تجارت ، مشکلات موجود در سیستم تجاری جامع را مورد بررسی قرار داد ، دو منبع اصلی این اختلالات را به عنوان وقفه های فنی ناشی از ادغام سیستم ها و سوء تفاهم برخی از افراد تجاری از دستورالعمل های اجرایی ذکر کرد.
محمد سادگ غنادزاده ، معاون شرکتهای بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران ، در مصاحبه خبری با IRIB گفت که در آن مشکلات موجود در سیستم تجارت جامع توضیح داده شده است: مشکلات مربوط به افراد تجاری با سیستم تجارت جامع می تواند به دو بخش تقسیم شود.
وی ادامه داد: برخی از این مشکلات مربوط به اختلالات سیستم و اختلالات است. اختلالاتی که در بعضی از مراحل ، به ویژه در ابتدای سال جاری ، تقریباً یک ماه بود و در مواقع دیگر گزارش شده است.
کاندزاده گفت که دلیل این اختلالات افزایش امکانات به سیستم و ادامه روند ادغام آن با سیستم های مرتبط مانند گمرک ، مالیات و سایر بخش ها است. وی افزود که چنین اختلالات نباید به طور طبیعی وجود داشته باشد و کارمندان دولت وزارت صنعت ، معدن و تجارت سعی در رفع این مشکلات دارند.
معاون مدیر سازمان توسعه تجاری گفت: “بخش دیگری از مشکلات تجاری به دلیل سوء تفاهم از عملکرد سیستم است.” به عبارت دیگر ، به برخی از افراد تجاری اطلاع داده می شود که در صورت عدم ثبت سیستم به عنوان مبلغ مشخص شده از مبلغ مشخص شده برای ثبت نام ، این مشکل به دلیل خطای فنی سیستم است. با این حال ، این محدودیت ها نتیجه دستورالعمل های تنظیم شده توسط مقامات مسئول است و سیستم تنها مجری است.
وی تأکید کرد: همانطور که قبلاً نیز گفته شد ، در برخی از نقاط اختلالات در سیستم تجارت جامع وجود داشته است ، که عمدتا به دلیل فرآیند پیچیده سیستم های ادغام شده است ، اما به نظر می رسد این روند به تدریج در حال بهبود است.
کاندزاده متعهد به روند آهسته تکمیل سیستم جامع تجارت بود: در اصل ، موسسات و نهادهای متعددی در تجارت خارجی شرکت می کنند که هرکدام دارای اختیارات اجرایی خاصی در منطقه خود هستند. سیستم تجارت جامع نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی افزود: به منظور اتصال سیستم جامع تجارت به سیستم گمرک ، کلیه زیر سیستم های گمرک باید در ساختار سیستم ایجاد شود و سپس در یک بستر مشترک متصل شود. ” همین مورد در مورد سیستم مالیاتی ، سیستم جامع ذخیره سازی و سیستم حمل و نقل نیز صدق می کند. از آنجا که هر یک از این بخش ها متعلق به یک وزارتخانه یا یک وسیله مستقل با فرآیندهای مدیریت خود هستند.
کاندزاده گفت: “بنابراین ، این چالش از این نظر بسیار صادق است و هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد.” واقعیت این است که با این وجود ، هر دستگاه ابتدا باید کار داخلی خود را انجام دهد تا بتواند به یک سیستم جامع ارتباط برقرار کند.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود در مورد بازگشت ارز صادرات ، تأکید کرد که این یک سیاست جهانی است و گفت: “هیچ کشوری نمی پذیرد که ارز منابع ملی آن به کشور صادر شده است.” ناگفته نماند که کشور ما برای واردات و توسعه اقتصادی نیز نیاز به بازگشت منابع ارزی دارد. در این راستا ، یک اجماع عمومی وجود دارد ، و حتی بخش خصوصی نیز بر لزوم بازگشت ارز در جلسات مختلفی که با شما برگزار می کنیم تأکید کرده است.
Kannadzadeh ادامه داد: اختلافات معمولاً به روشهای از بین بردن رفتار ارز و نحوه بازگشت ارز اشاره دارد. در اساسنامه و مقررات ، از جمله یادداشت ۲ ، ماده ۲ ، چندین روش برای از بین بردن تعهد ارز ارائه شده است. از جمله واردات در برابر صادرات ، واردات طلا ، استفاده از کارشناسان ارز و سایر روشهای تعریف شده. همه اینها روشهای قانونی برای بازگشت ارز است.
وی افزود: متأسفانه بانک مرکزی در این زمینه سختگیرانه ای داشت ، اما در برخی موارد شدید بود. ” ما سعی می کنیم این مسیرها را در یک تعامل منظم و مستقیم با بانک مرکزی باز کنیم.
کاندزاده خاطرنشان کرد: سال گذشته تمام این روشها فعال بودند و با وجود مشکلات در فرآیندهای مدیریت ، افراد تجاری نسبتاً راضی بودند. این امر منجر به صادرات غیر نفتی این کشور به ۵ میلیارد دلار آمریکا شد که شخصیتی بی سابقه در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بود.
وی افزود: اگر ماه گذشته بانک مرکزی آ بان محدود به روش ها و دستورالعمل های ارزی نبود ، با هدف برنامه ۵ میلیارد دلاری صادرات.
معاون مدیر شرکت های بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران در رابطه با تحولات سیاست ارزی سال گذشته. در ماه گذشته ، بانک مرکزی تقریباً تمام روشهای موجود در توضیحات ارز را مسدود کرد و از همه صادرکنندگان خواست تا ارز صادراتی را از طریق مرکز ارز و طلا تحویل دهند.
وی گفت: هدف بانک مرکزی کنترل جریان ارز و جبران اعتبار تجاری کشور است و افزود که این هدف یک هدف قانونی و صحیح است و در بسیاری از کشورها نیز به طور جدی دنبال می شود. از آنجا که کنترل دقیق ارزی و معاملات ریالی یکی از اصول تجارت خارجی سیستماتیک است.
معاون مدیر پشتیبانی شرکتهای بین المللی از سازمان توسعه تجارت ایران گفت: محدودیت کلیه تعامل های بخش خصوصی به یک روش واحد در سیستم ، صرف نظر از مدیریت بازار ، نه تنها هدف بانک مرکزی را کامل کرد ، بلکه بازگشت ارز به کشور را نیز انجام داد.
وی افزود: “ما باید اعتراف کنیم که تفاوت بین نرخ ارز در سیستم های رسمی مانند NIMA و مرکز تبادل بازار آزاد گاهی اوقات به ۵ ٪ تا ۵ ٪ می رسد.” این شکاف قیمت برای بسیاری از صادرکنندگان فاقد توجیه اقتصادی است و انتظار نمی رود کالاهایی را که با ارز کمتری تولید کرده اند تحویل دهد.
در نتیجه این فشار ، برخی از صادرکنندگان سعی در جبران این شکاف داشتند و متأسفانه در راه سوء رفتار تجاری مانند استفاده از کارت ویزیت اجاره ای ، فرار سرمایه و بازگشت ارز. اگرچه این اقدامات به هیچ وجه تصویب نشده است ، اما بخشی از آن به ضعف طراحی سیاسی برمی گردد.
وی با توجه به کاهش نرخ ارز در سال گذشته ۵ ٪ ، وی گفت: “سخت گیری بانک مرکزی در دوره گزارش تأثیرات مستقیمی دارد. با این حال ، در چند ماه گذشته ، پس از جلسات متعدد با بخش خصوصی و سازمان توسعه تجاری ، بانک مرکزی در چند ماه گذشته به درجه جدیدی رسیده است.
معاون مدیر ارتقاء شرکت های بین المللی در سازمان توسعه تجارت ایران از معرفی سالن ارز دوم خبر داد و گفت که کار افتتاح این سالن تقریباً انجام شده است و اجرای کامل آن در روزهای آینده آغاز می شود. در قالب این سالن ، چهار روش مختلف برای بازگرداندن ارز وجود دارد که در عین حال هدف نظارتی بانک مرکزی را به افراد تجاری تحویل می دهد.
در پایان ، وی ابراز امیدواری کرد که بتواند با فعال کردن سالن دوم که مورد توجه فعالان اقتصادی قرار می گیرد ، از “روش تعادل” استفاده کند و نگرانی های ارز و بازده صادرات را کاهش دهد. در این فرآیند ، Kannadzadeh همچنین مصاحبه اخیر با دولت و امتیازات صادرات را به عنوان گامی مثبت برای حمایت از صادرکنندگان نقل کرد.
منبع: isna