فرهنگ و هنر

توضیح بانک مرکزی در مورد گزارش «مسئولان ما و مسئولان آن ها»

ایران تحلیل: در پی انتشار مطلبی با عنوان «مسئولان ما و مسئولانشان» در بیستم دی بانک مرکزی در ماه سال جاری در روزنامه ایران تحلیل توضیحاتی را ارائه کرده است: گزارش مورخ ۲۰ دی در ماه ۱۴۰۲ روزنامه ایران تحلیل به کمبود تسهیلات مسکن مناسب اشاره کرده است، در حالی که اقدامات انجام شده در […]

ایران تحلیل: در پی انتشار مطلبی با عنوان «مسئولان ما و مسئولانشان» در بیستم. دی این ماه در بانک مرکزی ایران تحلیل توضیحاتی به شرح زیر است
ارایه شده:
گزارش مورخ ۲۰ دی ماه ۱۴۰۲ روزنامه ایران تحلیل به نبود تسهیلات مسکن مناسب اشاره کرده است، ضمن اینکه اقدامات انجام شده در راستای اجرای ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن به شرح زیر نشان می دهد. تلاش شبکه بانکی برای انجام وظایف و موفقیت در انجام آنها:
۱. پس از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن مصوب شورای اسلامی مورخ
سقف انفرادی و سهمیه بانکی تسهیلات موضوع این قانون برای سالهای اول، دوم و سوم اجرای قانون به ترتیب به مبلغ ۳۶۰۰، ۴۵۸۰ و ۶۰۵۹ هزار میلیارد ریال در تاریخ ۳۰/۶/۱۴۰۰ تعیین شد. و دستورالعمل اجرایی مربوطه به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.
۲. بر اساس مصوبات مورخ ۱۹/۲/۱۳۰۲ شورای پول و اعتبار، سقف انفرادی طرح های حمایتی مسکن موضوع ماده قانونی مذکور در کلیه شهرهای کشور معادل ۵۰۰/۵ میلیون ریال و بانک ها و غیر بانک ها تعیین شده است. -به موسسات اعتباری بانکی اطلاع داده شد. همچنین به منظور حمایت بیشتر از متقاضیان تسهیلات مذکور، سقف مذکور برای پروژه های مسکن نیمه تمام که زمین آن توسط وزارت راه و شهرسازی تامین و به متقاضی عرضه می شود، اعمال می شود. تاریخ امضای قرارداد مشارکت مدنی آنها قبل از ابلاغ افزایش سقف و به پروژه های خود می باشد. مالک با پیشرفت ۶۵ درصدی به بالا که تا پایان سال ۱۴۰۲ تکمیل و به صورت اقساطی به فروش می رسد با معرفی وزارت راه و شهرسازی تمدید شد.
۳. شورای پول و اعتبار در جلسه مورخ ۰۹/۰۸/۱۴۰۲ به منظور حمایت از طرح نهضت ملی مسکن و با هدف تقویت رشد و افزایش ساخت و ساز مسکن در راستای کاهش. میزان اقساط تسهیلات مذکور برای متقاضیان مشمول نرخ سود تسهیلات طرح های حمایتی مسکن موضوع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن برای ۵۰۰ هزار واحد مسکونی که زمین آنها توسط وزارت راه تامین می شود. و شهرسازی و به متقاضیان بدون مسکن ۱۸ درصد تعیین شد.
۴. با عنایت به تبصره (۲) ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن در خصوص اعطای تسهیلات موضوع این ماده به طرح های معرفی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، بدیهی است تعهد شبکه بانکی. نسبت به متقاضیانی است که واجد شرایط دریافت تسهیلات مذکور می باشند. و توسط سامانه وزارت راه و شهرسازی به بانک امل معرفی شده اند. در این راستا و در صورت معرفی متقاضی از طریق سامانه، بانک های عامل موظف به اعطای تسهیلات مذکور در چارچوب منابع و هزینه های بانک هستند.
۵. علیرغم محدودیت منابع بانکی، طبق آمار به دست آمده از سامانه طرح های حمایتی جامع مسکن وزارت راه و شهرسازی تا تاریخ ۲۰/۱۰/۱۴۰۲، از تعداد یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۳۰۷ نفر متقاضی مؤثر (غیر مکرر) تعداد ۳۰۸ هزار و ۶۷۴ نفر (حدود ۲۱ درصد) هنوز برای اخذ تسهیلات شرح داده شده به بانک های عامل مراجعه نکرده اند. از تعداد یک میلیون و ۱۸۰ هزار و ۶۳۳ متقاضی که برای دریافت تسهیلات مذکور به بانک های عامل مراجعه کرده اند، ۵۰۰ هزار و ۷۹۷ نفر (حدود ۴۲ درصد) به دلایل درج شده در سامانه از جمله نداشتن مدارک مورد نیاز، نداشتن مدارک قابل قبول، مغایرت، مردود بوده اند. در املاک، نداشتن پروانه ساختمانی، عدم امکان تامین سهم متقاضی و … فاقد شرایط لازم برای اخذ تسهیلات مذکور می باشد.
بنابراین گزارش، بر اساس آمار اعلام شده در سامانه مربوطه وزارت راه و شهرسازی، از تعداد ۶۷۹ هزار و ۸۳۶ نفر واجد شرایط دریافت تسهیلات مذکور، ۶۴۰ هزار و ۳۳۷ نفر (حدود ۹۴ درصد متقاضیان واجد شرایط) موفق به انعقاد قرارداد شدند. به مبلغ ۸۲۰۳ هزار میلیارد تومان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا