ترندهای روز

توضیح درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

قوه قضائیه در خصوص رای دیوان عدالت اداری در خصوص آزادسازی قیمت بلیت هواپیما و نقش رئیس قوه قضائیه در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد.

توضیح در مورد آزادسازی قیمت بلیت هواپیما

مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد:

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری مدعی شد که تصمیم دیوان عدالت اداری در خصوص قیمت بلیت هواپیما با دستور رئیس قوه قضاییه متوقف شده است.

ادعای وزیر راه و شهرسازی در حالی مطرح شده است که دستور رئیس قوه قضائیه مربوط به ۶ ماه پیش است و حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژی نیز دستور جدیدی در خصوص این پرونده صادر نکرده است.

در اسفند ماه گذشته پس از ابطال مصوبه ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت گذاری بلیت هواپیما از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری با شکایت برخی شرکت های هواپیمایی و بر اساس قانون، رئیس قوه قضائیه دستور آزادسازی آن را صادر کرد. قیمت بلیت هواپیما در یک هیئت مشترک با دولت بررسی می شود. .

بر این اساس، پس از تشکیل جلساتی با حضور وزیر راه و شهرسازی، مقرر شد این وزارتخانه درخواست اعمال ماده ۹۱ مبنی بر ابطال رای دادگاه را ارائه کند و اجرای این مصوبه متوقف شود. تا زمان بررسی این درخواست

با توجه به نزدیک بودن عید سعید فطر و افزایش تعداد سفرهای هوایی و همچنین فرصت اقدام قانونی برای رفع مشکل با ارسال نامه ای به وزارت راه و شهرسازی، اجرای این مصوبه به تعویق افتاد.

بر اساس بند (ب) ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه، دولت موظف است نرخ خدمات حمل و نقل هوایی و مسافری را تا پایان سال اول برنامه و از ابتدای سال سوم متنوع کند. سال اجرای برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، خدمات فرودگاهی و شبکه پروازی، لغو تخفیف های اجباری و هرگونه معافیت در زمینه استفاده از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاه، فرود و برخاست، خدمات پرواز، انتقال اماکن و غیره. مسائل مربوط به واقعی سازی نرخ های خود.

سال گذشته برخی ایرلاین ها با طرح شکایت از مصوبه ستاد تنظیم بازار در دیوان عدالت اداری مدعی شدند که قانونگذار در برنامه پنجم توسعه و ماده ۱۶۱ دولت را موظف به آزادسازی قیمت بلیت هواپیما کرده است.

پرونده مذکور با دستور رئیس قوه قضائیه مجدداً در هیأت تخصصی دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی قرار گرفت و بنا به نظر این هیأت، عدم وجود دلیلی برای اعمال ماده ۹۱ و رأی صادره از سوی این هیأت تأیید شد. دادگاه کاملاً مطابق قانون است.

وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه های اجرایی ذیربط در مدت توقف ۶ ماهه این رای، فرصت داشتند اقدامات لازم را انجام دهند، اما با توجه به اینکه پیگیری خاصی در خصوص تغییر این قانون از سوی شورای نگهبان صورت نگرفت. قانونگذار، بنابراین طبق قانون دستور موقت لغو شد.

بر اساس بند (ه) تبصره یک قانون هواپیمایی کشوری، شورای عالی هواپیمایی صلاحیت تعیین خط مشی کلی هواپیمایی کشوری را دارد و می تواند با تعیین ضوابط قیمت گذاری از افزایش غیرعادی بلیط هواپیما و تضییع حقوق مسافران جلوگیری کند. .

همانطور که رئیس دیوان عدالت اداری تاکید کرده است، وظیفه دیوان رسیدگی به موضوع، درخواست و شکایات از نظر رعایت قانون است و فراتر از این، دیوان هیچ مسئولیتی ندارد و دیوان نمی تواند تصمیم بگیرد که آیا اجرای یک قانون به نفع کشور است یا خیر. اساسا قانون این اجازه را به دادگاه نداده است و ورود به این موضوع بر عهده قانونگذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا