فناوری

توضیح رئیس سازمان حج درباره سود ودیعه عمره

ایسنا: رئیس سازمان حج و زیارت نحوه محاسبه سود ودیعه عمره و تفاوت قیمت آن با کل هزینه این سفر را تشریح کرد.

سید عباس حسینی درباره تفاوت فاحش کل هزینه سفر عمره که از حدود ۴۰ تا ۴۴ میلیون تومان اعلام شده با مبلغ ودیعه عمره گفت: شاید مردم انتظار قیمت سفر عمره را با توجه به شرایط داشتند. جامعه یا شاید با محاسباتی که در مورد سپرده انجام دادند. ، کمتر باشد این چیزی است که مردم فکر می کردند. اما سازمان حج و زیارت تمام تلاش خود را برای مدیریت هزینه ها انجام داد. قبل از عمره، قیمت هایی که بخش خصوصی در فضای مجازی اعلام کرده بود حدود ۸۷ میلیون تومان یا ۹۵۰ دلار بود، در حالی که هزینه عمره از سوی سازمان حج و زیارت عملاً نصف این قیمت است.

حسینی در یک برنامه تلویزیونی هزینه سفر عمره سال گذشته (۱۳۹۳) را حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ذکر کرد و درباره تفاوت قیمت پس از هشت سال وقفه گفت: خدمت در عربستان. عربستان برنمی گردد، نرخ خدمت اجباری در این کشور در نهایت به ۱۵ درصد افزایش می یابد. موضوع تغییرات و نوسانات نرخ ارز در داخل کشور است.

وی در پاسخ به این سوال که هزینه سفر عمره شامل چه خدماتی می شود که از ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام شده است، اظهار کرد: مدت زمان سفر عمره ۱۰ روزه و اعلام شده است. هزینه خدمات شامل فرودگاه تا فرودگاه است. .

حسینی افزود: هزینه های ارزی عمره برای هر زائر از ۶۵۰ تا ۷۵۰ دلار است که شامل اسکان، غذا، ایاب و ذهاب، خدمات فرودگاهی، بهداشت و درمان است. بخشی از هزینه این سفر ریالی است که حدود ۱۲ میلیون تومان است و هزینه های ارزی نیز به آن اضافه می شود. هزینه ویزا و بیمه نیز به صورت ارزی محاسبه می شود که حدود ۱۳۱ دلار است.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: ۱۰ گروه قیمتی تعیین شده که بسته به نوع و کیفیت هتل متفاوت است. همچنین ۱۰ درصد از این هزینه ها برای کودکان زیر دو سال محاسبه می شود.

حسینی در خصوص اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تخصیص تسهیلات برای سفر عمره تصریح کرد: پیشنهاد تسهیلات عمره مطرح شده اما تاکنون تسهیلاتی داده نشده است و مردم باید این هزینه را پرداخت کنند. خودشان .

وی در خصوص نحوه محاسبه سود سپرده عمره با توجه به اینکه مبلغ اولیه ۸۰۰ هزار تومانی پس از ۱۲ سال حضور در بانک به حدود ۳ میلیون تومان رسیده است، گفت: سود سپرده عمره بر اساس عقود اسلامی محاسبه می شود. این علاقه طولانی است . – بهره مدت

رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: سود ودیعه حج تمتع نیز مانند عمره محاسبه می شود و تصمیم گیری درباره آن در شورای پول و اعتبار است.

حسینی پیشتر گفته بود: سود سپرده عمره بر اساس عقود اسلامی ۱۷ و ۱۹ درصد بوده است.

رئیس سازمان حج و زیارت در این گفت و گوی تلویزیونی تاکید کرد: وجوه عمره و حج در بانک واریز می شود و سازمان حج و زیارت هیچ دخالتی در وجوه زائران ندارد. پس از ثبت نام زائران در بانک، پیامی به سازمان حج و زیارت آمد که این شماره در صف عمره است. ما به وجوه زائران دسترسی نداریم و پول آن نزد سیستم بانکی است. نظام بانکی بر اساس عقود اسلامی به افراد سود پرداخت می کند و نحوه محاسبه سود این سپرده ها مربوط به نظام بانکی است.

حسینی تصریح کرد: در خصوص این اختلاف قیمت، اگر پول خود را به غیر از حج و عمره نزد بانک واریز می کردیم، باز هم در این وضعیت بود. ضمناً در ازای خدماتی که به زائران ارائه می کنیم، باید به کشور میزبان (عربستان) ارز پرداخت کنیم و اگر قرار باشد برنامه ریزی شود، بانک ها این کار را انجام می دهند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا هزینه این سفر زیارتی و معنوی باید گرانتر از سفر به ترکیه و سایر کشورها باشد، گفت: موضوع این است که شاید این خدمتی که در عمره به زائران داده می شود در سفر به کشورهای دیگر وجود نداشته باشد. کشورها. . کشورها. . این امکان وجود دارد که اگر تمام هزینه های سفر عمره به کشور دیگری را در نظر بگیرید، ممکن است با همان قیمت برای عمره برسید. سازمان حج از این گذر سودی نمی برد و این هزینه زائر است.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: به قیمت هتل های مشهد نگاه کنید، کف قیمت ها از شبی ۱.۵ میلیون تومان تا ۳ میلیون تومان است. هزینه اقامت ۱۰ روزه در مشهد ۱۵ میلیون تومان است. هزینه بلیط و غذا و ایاب و ذهاب را حساب کنید می بینید که زیارت داخلی با عمره فرق می کند. همچنین به خاطر داشته باشید که ما هزینه ها را به ارز کشور دیگری پرداخت می کنیم.

وی افزود: هزینه سفر عمره با ارز نیمایی با نرخ ۴۲ هزار و ۹۰۰ تومان محاسبه شد.

حسینی تصریح کرد: این تفاوت هزینه ها و تعداد فقط در حج و عمره نیست، در سایر موضوعات نیز شاهد این افزایش ها بوده ایم. ما دوست داریم مردم از این سفرهای ارزان لذت ببرند، اما شرایط حاکم است.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره امکان ثبت نام جدید عمره به دلیل استقبال اندک از زائرانی که ودیعه پرداخت کرده اند و در نوبت عمره هستند، گفت: ما همه اولویت ها را برای عمره دعوت کرده ایم و همچنین شرایط لازم را داریم. اقلام ضروری توانایی انجام عملیات عمره سالهاست که وجود دارد و بیش از ۸۰۰۰۰۰ نفر اعزام شده اند. ابتدا وظیفه ما بود که بقیه متقاضیان را دعوت کنیم، این متقاضیان را مجددا برای عمره سال آینده دعوت می کنیم اما اگر نیایند نسبت به بقیه متقاضیان اقدام می کنیم. ما باید این امکان را برای دیگران فراهم کنیم.

وی به تعویق پرواز عمره اشاره کرد که پس از ۸ سال فاصله از ۲۲ پرواز انجام می شود. دی ماه شروع می شود، گفت: با صف انتظار عمره (۵ میلیون و ۷۰۰ نفر منتظر) انتظار می رفت کاروان ها تکمیل شود. و قرار بود پروازها در ۲۸ دسامبر ۱۴۰۲ آغاز شود، اما این اتفاق نیفتاد. احساس می شد زائران به زمان بیشتری نیاز دارند، به همین دلیل برنامه ریزی چند روزه به تاخیر افتاد. در نهایت مقرر شد همزمان با ولادت حضرت فاطمه (س) و از روز سیزدهم به پرواز درآیند. دی ماه شروع می شود.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، قرار است تا ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ ۶۷ هزار زائر اعزام شود.

حسینی درباره پروازهای عمره توضیح داد: در حال حاضر پروازها ایرانی است و از ناوگان داخلی استفاده می شود. اما محدودیت پروازی به عربستان وجود ندارد و با همکاری دو کشور محدودیتی برای استفاده از ناوگان نداریم و اگر در گذشته پروازها با تاخیر انجام می شد، مشکل به خودمان برمی گردد. . و به دلیل فرسودگی ناوگان و تحریم های ظالمانه بود. در حال حاضر طبق مذاکرات رئیس سازمان هواپیمایی با طرف سعودی، مقدمات حضور سایر شرکت های هواپیمایی فراهم شده است.

وی گفت: در حال حاضر از ناوگان داخلی استفاده می کنیم و هر جا که چنین استعدادی وجود نداشته باشد مانعی برای استفاده از ناوگان هواپیمایی عربستان نداریم.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، روزانه چهار پرواز عمره در نظر گرفته شده است که هر پرواز بین ۲۵۰ تا ۲۸۰ نفر است.

حسینی همچنین درباره علت کندی سامانه ثبت نام عمره گفت: بخشی از کندی این سامانه به دلیل لغو اعزام ها در روزهای اول است. به دلیل تعویق عمره مجبور شدیم چند هتل را برگردانیم. از طرفی نیاز به تغییر بسته های سفر بود یعنی همزمان با ثبت نام در کاروان ها تغییراتی در ظرفیت ها و سایت ایجاد شد که باعث کندی ثبت نام اینترنتی شد اما سامانه ثبت نام عمره در حال حاضر مشکلی ندارد.

وی در ادامه درباره قیمت خرید و فروش عمره اظهار کرد: سازمان حج و زیارت نقل و انتقال اسناد عمره را آماده می کند اما قیمت و سایر موارد با توافق طرفین است و چون مالکیت در فیش وجود دارد می توانند خرید و فروش کنند. فروش انجام هر قیمتی که می خواهند بفروشند را تعیین کنید.

حسینی درباره قیمت فروش سند عمره نیز گفت: شنیده ام که سند عمره از ۱۵ تا ۲۰ تومان قیمت دارد که البته بستگی به توافق طرفین دارد. برخی کمتر یا بیشتر از این مقدار تعیین کرده اند و حالا با این شرایط قیمت ها کاهش یافته است.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره تضمین های اخذ شده از عربستان برای عمره گفت: حفظ امنیت و حرمت زائران شاخص اصلی برپایی حج است و این موضوع در مذاکرات وزرای خارجه نیز مطرح شده است. کشور دو کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا