اخبار اقتصاد ایران

توضیح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد گزارش «آقای وزیر! آنچه شما می‌گویید طبقه‌بندی مشاغل است، نه مزد منطقه‌ای!»

ایران تحلیل: در پاسخ به مطالب منتشر شده با عنوان: “آقای وزیر! آنچه می گویید طبقه بندی مشاغل است نه دستمزد منطقه ای!” وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورخه ۱۵/۱۱/۱۴۰۲ توضیحاتی را به دفتر روزنامه ارسال کرده است که به شرح زیر است: با توجه به شرح وظایف این وزارتخانه موارد ذیل در خصوص تعیین حداقل حق الزحمه […]

ایران تحلیل: در پاسخ به مطالب منتشر شده با عنوان: “آقای وزیر! آنچه می گویید طبقه بندی مشاغل است نه دستمزد منطقه ای!” در تاریخ ۱۵/۱۱/۱۴۰۲ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیحاتی را به دفتر روزنامه ارسال کرد که به شرح زیر است:
با توجه به شرح وظایف این وزارتخانه، موارد ذیل در خصوص تعیین حداقل دستمزد به اطلاع خوانندگان محترم آن روزنامه می رسد:
۱- بر اساس ماده (۴۱) قانون کار، شورای عالی کار موظف است هر سال حداقل دستمزد کارگران را تعیین کند. شورای عالی کار که بر اساس ماده ۱۶۷ قانون کار تشکیل می شود، نهادی سه جانبه است و علاوه بر نمایندگان دولت، نمایندگان عالی ترین تشکل های کارگری و کارفرمایی نیز در آن عضویت دارند و تصمیمات آنها با تصمیمات و نظرات شورای عالی کار است. مشتریان آنها (کارگران و کارفرمایان در سراسر کشور). بنابراین تعیین حداقل دستمزد در حیطه وظایف شورای عالی کار است. همچنین با توجه به ترکیب شورای عالی کار در جلسات، حداقل دستمزد سالانه براساس قوانین و مقررات جاری کشور و با رعایت اصل سه جانبه گرایی با اجماع و موافقت اعضای شورا تعیین می شود. شورای عالی کار
۲- سالانه اعضای شورای عالی کار در تعیین حداقل دستمزد ضمن مطالعه و بررسی وضعیت و الزامات بنگاه های اقتصادی، شرایط موجود را تحلیل و با در نظر گرفتن حفظ اشتغال و حمایت از نیروی کار، توانایی پرداخت صنایع و تناسب بین حقوق و درآمد کارکنان و حقوق بگیران بخش دولتی و خصوصی تعیین کننده دستمزدها بوده است.
۳- مهمترین خواسته کارگران در زمینه دستمزد حفظ قدرت خرید و افزایش دستمزد واقعی است و می توان با افزایش دستمزد و کاهش نرخ تورم قدرت خرید کارگران را حفظ کرد، بنابراین با توجه به اینکه حداقل دستمزد یکی از متغیرهای کلان اقتصادی است که افزایش آن بدون توسل به سایر روش های حمایتی مکمل و اتخاذ سیاست های کلان اقتصادی به منظور مهار و کاهش تورم به خودی خود نمی تواند باعث افزایش سطح درآمد واقعی و بهبود معیشت کارگران شود.
۴- کاهش شکاف دستمزد مربوط به حوزه های فراتر از روابط کارگر و کارفرما، قانون کار و مصوبات شورای عالی کار است و کاهش این شکاف منوط به رفع موانع تولید و رشد اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار در نظام اقتصادی کشور است. و عوامل بیرونی که بر جامعه تحمیل می شود و می تواند بر روند تعیین حداقل دستمزد تأثیر بگذارد.


۵- نظام پرداخت در کارگاه ها بر اساس طرح طبقه بندی مشاغل مبنی بر پرداخت دستمزد مساوی برای کار با ارزش برابر است و مابه التفاوت دستمزد کارکنان یک کارگاه که در گروه های شغلی مختلف قرار دارند نتیجه آن است. ارزیابی و سنجش مشاغل از نظر ارزش و درجه اهمیت یک شغل نسبت به سایر مشاغل در سطح کارگاهی می باشد. با توجه به الزامات مندرج در قانون کار و وظایف کارفرمایان واحدهای مشمول تهیه و اجرای طرح های طبقه بندی مشاغل، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی پیگیری های لازم را در این رابطه با تدوین طرح تحولی و عملیاتی و در مواردی که کارفرمایان کارگاه های موضوع از اجرای وظایف خود کوتاهی کنند با اعمال ماده ۵۰ قانون کار، کارفرمایان این واحدها را موظف به تهیه و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا