ترندهای روز

تولید تسبیح ضدعفونی‌کننده برای تامین بهداشت در مراسم حج

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

تسبیح های ضدعفونی کننده دست برای جلوگیری از انتشار میکروب در بین زائران حج امسال تولید و روانه بازار می شود. این تسبیح با روغن درخت چای تولید می شود تا زائران مجبور به استفاده از الکل نباشند.

تسبیح های ضدعفونی کننده در پروازهای خطوط هوایی عربستان سعودی و همچنین در خود مکه بین زائران توزیع می شود.

حج که یکی از بزرگترین تجمعات در جهان است، چالش های جدی بهداشتی و امنیتی برای مقامات سعودی ایجاد می کند. حج سال گذشته برای اولین بار پس از اپیدمی ویروس کرونا و افزایش آگاهی در زمینه بهداشت و پیشگیری به ویژه در فضاهای شلوغ به ظرفیت کامل بازگشت.

ماناسوی گوسالیا یکی از بنیانگذاران آزمایشگاه D&F که این تسبیح را با همکاری شرکت انگلیسی Aetha Design اختراع کرده است، هدف از آن را تامین سلامت و ایمنی مناسب برای مناسک حج می داند. وی کارایی این تسبیح را استفاده روزانه از آن می داند و می گوید: بهترین کار این است که محصولی را پیدا کنید که از قبل در دست مردم باشد، ما سعی نمی کنیم مشتریان را برای خرید محصول خود تحت فشار قرار دهیم، این محصول از قبل در دست شماست. و اگر به شما در ضدعفونی کردن کمک کند چه بهتر است.»

گوسالیا در مورد ساخت این تسبیح از ایده استفاده از درخت چای می گوید. این درخت که از روغن آن در صنایع دارویی و بهداشتی استفاده شده است، دارای خواص ضدباکتریایی، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی فراوانی است.

ماناسوی گوسالیا در مورد استفاده از این گیاه می گوید: روش طبیعی و استاندارد ضدعفونی، استفاده از الکل است، درست می گویم پس هر ضدعفونی کننده دست فقط حاوی الکل است، اما با توجه به طبیعت و جنبه های فرهنگی و مذهبی مقصد، ما نمی توان از الکل استفاده کرد، بنابراین، ما به دنبال ماده ای بودیم که اثر ضد عفونی کننده داشته باشد و از نظر شرعی نیز همین اثر را داشته باشد ما به چیز جالبی برخوردیم.”

قدم بعدی در ساخت این تسبیح، یافتن راهی برای تزریق عصاره درخت چای به دانه های زیبا و خوش ساخت بود که پاسخگوی نیاز بازار باشد. بنابراین، دو آزمایشگاه شریک، یک روش قالب‌گیری جدید را برای پوشاندن دانه‌های جامد در ترکیب نرم‌تر حاوی ماده ضدعفونی‌کننده توسعه دادند. به این ترتیب، حتی پس از اتمام مواد ضد عفونی کننده و از بین رفتن پوشش نرم مهره ها، هسته ایمن به عنوان یک تسبیح معمولی عمل می کند.

گوسالیا می گوید بزرگترین چالش طراحی تسبیحی بود که بتواند گرمای شدید صحرای عربستان را تحمل کند.

انجمن پزشکی اسلامی بریتانیا نیز توصیه‌های مذهبی به این تولیدکنندگان ارائه کرده است و از تلاش‌ها برای افزایش آگاهی در مورد مسائل بهداشتی بالقوه مرتبط با سفر حج حمایت می‌کند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا