بانک و بیمه

تولید سالانه ۲ هزار تن دکل برق با همراهی بانک کارآفرین

به گزارش ایران تحلیل به نقل از بانک کارآفرین، چنگیز محمدپور، رئیس امور مالی شرکت گام در تشریح مطالب فوق توضیح داد: همکاری شرکت گام و بانک کارآفرین مبتنی بر شفافیت و تعامل برد-برد ایجاد شده است. وی بر این موضوع تاکید می کند و می گوید: گام همیشه شفاف عمل کرده است و اصولاً بحث شفافیت برای ما بسیار مهم است. یکی از دلایل انتخاب بانک کارآفرین دقیقاً شفاف سازی این بانک است. علاوه بر این، دفتر اراک خدمات خود را با سرعت و دقت مناسب ارائه می دهد که امکان ادامه همکاری های دوجانبه را فراهم می کند.

آنچه در زیر می آید گزارش تجربه “پیام کارآفرین” شرکت صنعتی گام اراک به عنوان یکی از شرکت هایی است که با حمایت بانک کارآفرین ظرفیت تولید سالانه خود را افزایش داده است:

این بار داستان متفاوت بود. دره ای نسبتا عمیق به طول ۲۰۰ متر بین دکل های چند تنی یک و دو فاصله ایجاد کرده بود و امکان عبور کابل های سنگین و ده ها متر برق وجود نداشت.طول دره و رسیدن به دکل دوم در پروژه های قبلی، قطعات دکل ها را با استفاده از هلیکوپتر یا قاطر تا ارتفاع بالا می بردند و پس از نصب کافی بود دستگاه کشش روشن شود و کابل ها از عرض بین دو دکل عبور می کردند. با این حال، این بار فقط یک راه وجود داشت: “در اطراف. در دره همه چیز وجود داشت، از ریل راه آهن گرفته تا پست و افرادی که مشغول کار ساخت و ساز بودند، بنابراین ما “من مجبور شدم کابل ها را به دیگری بفرستم. در همان زمان در کنار دره. آنجا «از پهپادها برای گذاشتن کابل ها استفاده کردیم، زیرا تجهیزات کششی قادر به انجام این کار نبود.» وقتی این پروژه در ارمنستان به پایان رسید، عکس او را قاب کردند و به دیوار آویزان کردند. یکی از طبقات کارخانه.شرکت صنعتی گام اراک در سال ۱۳۶۴ توسط نصرالله رهنما تاسیس شد و در تمام این مدت توانست ۲۰۰۰ تن دکل برق تولید کند و مخابرات نقش بسزایی در توسعه زیرساخت های شهری ایران دارد و برخی کشورهای جهان چنگیز محمدپور، رئیس اداره دارایی شرکت پیام کارابران در تشریح انتقال کابلی با استفاده از پهپاد، گفت: شرکت گام از نظر مقیاس و کمیت تولید اولین شرکت در ایران است.

مبارزه روزمره با آهن سخت
صدای ریخته شدن قطعات سنگین آهن روی زمین سخت با صدای تند اما یکنواخت ماشین های پرس و برش یکی است. بیشتر کارگران گوش های خود را با محافظ مخصوص یا پشم پنبه پر می کنند تا صدایی که تنها مخاطب آنهاست کاهش یابد.
خورشید داغ به طور مداوم بر هزاران تن آهن و روی می تابد. انبار مواد اولیه کارخانه مملو از انواع محصولات است که ۹۰ درصد آن ساخت ایران و مابقی از چین و ترکیه وارد می شود. عطاءالله نظم آبادی معاون تولید و فنی کارخانه می گوید: پس از تخلیه واگن ها، نمونه ای از هر کدام برای آزمایش در آزمایشگاه برش داده می شود و در صورت تطابق با استانداردهای ما به خطوط تولید تحویل داده می شود.

در نزدیکی انبار مواد اولیه یک جرثقیل غول پیکر به ارتفاع چند متر وجود دارد که پاهایش دراز شده و محکم به زمین چسبیده است. چند کارگر دور او ایستاده اند. دو نفر از آنها برای محافظت از خود در برابر نور خورشید کلاه حصیری به سر می گذارند. کف دستکش‌هایش مشکی است. قطعات سنگین و بلند آهن با استفاده از اهرم جرثقیل مونتاژ شده و به کارگاه ارسال می شود. اتوها بالا می چرخند، اما سالم و با صدای بلند فرود می آیند. بیش از ۳۶۰ نفر در شرکت گام مشغول به کار هستند و با توجه به حجم بالای تولید، نیروهای جدید روز به روز بیشتر استخدام شده اند و نتیجه فعالیت مستمر آنها منجر به تولید سالانه ۲۰۰۰ تن محصول شده است.

به گفته محمدپور، «تولید تیرهای برق بین ۳ تا ۱۰۰ تن است.» همچنین عمده بازار دکل‌های مخابراتی در اختیار شرکت گام است. همچنین در سال های اخیر موفق به اجرای پروژه هایی در کشورهای افغانستان، عراق، آذربایجان، ارمنستان، عمان و … شده ایم.

* آموزش اورژانس در برابر حوادث کار
برای جابجایی قطعات آهنی سنگین بر روی سقف یکی از کارگاه ها جرثقیل ۳ تنی نصب شده است. با فشار یک دکمه، کارگران جرثقیل را راه اندازی می کنند و بار آهن معلق از یک طرف کارگاه به طرف دیگر منتقل می شود. وزن قطعات آهنی بین ۵ تا ۱۵۰ کیلوگرم است و پس از تخلیه، کارگران باید آنها را با استفاده از جرثقیل روی پرس قرار دهند. بازوی تنیده یک کارگر جوان هنگام مواجهه با آهن سخت قابل مشاهده است.

دو کارگر انتهای آهنی به طول چند متر را می گیرند و با هم روی دستگاه قرار می دهند. صدای له شدن آهن به هوا بلند می شود. کارگری که در کنار دستگاه ایستاده است، لبه آهن را با دقت زیر دستگاه برش قرار می دهد. خطای یک میلیمتری و همه چیز خراب است. یکی از کارگران می گوید: «از سال ۱۹۷۹ اینجا هستم. فرآوری آهن دشوار است. وزن هر یک از این ورق ها بین ۵ تا ۱۵۰ کیلوگرم است و باید مراقب باشید که روی دستتان نیفتد. در هر صورت او یک کارگر است و مشکلاتش به خودش مربوط است.» طبق ساختار کلی شرکت، تمامی کارگران استخدام شده قبل از شروع کار تحت آموزش ایمنی قرار می گیرند. برای به حداقل رساندن حوادث ناشی از کار، دوره های منظم مشابه دیگری در طول سال برگزار می شود.

*میلیون ها روی با ارزش ذوب می شود
برخی از کارگران پیشانی خود را با پارچه ای شبیه به پیشانی بند پوشانده بودند تا از خروج عرق جلوگیری کنند. برخی دیگر ماسک می زدند تا بوی روی مذاب و اسید به آنها نرسد. دمای هوا در خط گالوانیزه کارگاه بالاتر از سایر بخش ها است و کارگران از سپرهای محافظ روی صورت خود استفاده می کنند. به خصوص سه کارگری که در نزدیکی حوضچه مذاب ایستاده بودند.

به گفته محمدپور، رئیس امور مالی شرکت، «حوض مذاب ۲.۵ متر عمق دارد و تقریباً ۲۲۰ تن روی مذاب پر شده است. به ارزش حدود ۲۲ میلیارد تومان. کارگران ده‌ها قطعه را روی تسمه‌های نقاله قرار می‌دهند و آنها را به داخل وان می‌رسانند. مذاب می لرزد، حباب ها و بخار روی سطح آن تشکیل می شود و بوی تند در هوا پخش می شود. واکنش مذاب داغ ۳۴۰ درجه سانتیگراد به نفوذ قطعات شبیه به آب راکد یک باتلاق است که سنگ در آن پرتاب می شود. به همان اندازه سنگین و عظیم. یکی از کارگران می گوید: «ما سپر و دستکش می پوشیم تا دچار سوختگی نشویم». وزن آنها بین ۵۰۰ کیلوگرم تا یک تن است.

چالش های سیستم های تولیدی
تولید دکل های برق و مخابرات در کارخانه گام در سه شیفت کاری انجام می شود اما برخی چالش ها کار را سخت می کند. مانند تورم، بی ثباتی قیمت و کمبود منابع.

محمدپور می‌گوید: «وقتی سیستم را به مشتری داخلی تحویل می‌دهیم، حدود ۸ تا ۹ ماه طول می‌کشد تا پول به چرخه تولید برگردد.» از سوی دیگر، قیمت مواد اولیه در سال‌های اخیر به دلیل تورم به شدت افزایش یافته است. قطع برق در دو روز در هفته منجر به کاهش تقریباً ۱۴۰ تنی تولید این شرکت می شود. با وجود همه این مشکلات، شرکت گام سهم خود را در توسعه زیرساخت های برق و مخابرات در ایران و برخی از کشورهای جهان دارد: «کار ما یک پروژه است. مثلاً کارفرما می گوید از این نقطه تا اینجا باید برق داد. در این راه، از طراحی تا راهسازی تا تولید و نصب محصول نهایی، مسئولیت بر عهده ماست.»

شفافیت؛ دلیل همکاری با بانک کارآفرین
همکاری گام با بانک کارآفرین مبتنی بر شفافیت و تعامل برد-برد است. محمدپور بر این مشکل تاکید می کند و می گوید: گام همیشه شفاف عمل کرده و اصولاً شفافیت برای ما بسیار مهم است. یکی از دلایل انتخاب بانک کارآفرین دقیقاً شفاف سازی این بانک است. علاوه بر این، شعبه اراک خدمات خود را با سرعت و دقت مناسب ارائه می‌کند که امکان ادامه همکاری دوجانبه را فراهم می‌کند.» بیشتر خدماتی که بانک کارآفرین به شرکت گام ارائه می‌کند خلاصه شده و در بخش «ضمانت‌ها و تسهیلات» کمک می‌کند تا به تولید ۲۰۰۰ دستگاه کمک کند. تن دکل برق و مخابرات سالانه؛ محصولاتی که برای روشن کردن خانه مردم و شنیدن صدای دلنشین آنها از دور و نزدیک طراحی شده اند. “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا