اقتصاد جهان

تولید نفت ایران به بالاترین رقم در 6 سال گذشته رسید

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، تولید نفت اوپک در ماه جولای افزایش یافت. به نظر می رسد افزایش عرضه نفت عربستان، تأثیر کاهش تولید داوطلبانه سایر اعضای ائتلاف اوپک پلاس را از بین برده است.
ردیابی اطلاعات کشتی ها و منابع صنعتی نشان می دهد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت در ماه گذشته ۲۶.۷۰ میلیون بشکه نفت تولید کرده است که ۱۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به ژوئن افزایش داشته است.
این افزایش تولید در شرایطی اتفاق افتاد که ائتلاف اوپک پلاس اعلام کرد که کاهش تولید خود را تا پایان سال ۲۰۲۵ حفظ می کند تا از بازار در بحبوحه رشد ضعیف تقاضا، نرخ بهره بالا و افزایش تولید آمریکا حمایت کند.

اوپک پلاس در نشست وزیران روز پنجشنبه سیاست تولید خود را حفظ کرد که بر اساس آن تولید این گروه از اکتبر به تدریج افزایش می‌یابد، اما متوقف شده و در صورت لزوم دوباره کاهش می‌یابد.
عربستان سعودی با ۷۰ هزار بشکه در روز بیشترین افزایش تولید را در میان اعضای اوپک به ثبت رساند. تولید نفت این کشور در ماه جولای به ۹ میلیون بشکه در روز رسید که نزدیک به هدف است.
نیجریه بیشترین کاهش تولید را به میزان ۳۰ هزار بشکه در روز ثبت کرد و صادرات آن نسبت به ماه قبل کاهش یافت.
تولید در لیبی و ایران که از کاهش تولید معاف هستند و همچنین عراق افزایش یافته است. تولید نفت ایران به ۳.۲۲ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۸ است.
در سال‌های اخیر، ایران صادرات نفت خود را با وجود تحریم‌های مستمر آمریکا افزایش داده است. تولید نفت عراق نیز افزایش یافته و صادرات این کشور نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.
اوپک حدود ۲۴۰ هزار بشکه در روز بیشتر از هدف تعیین شده برای ۹ عضو، از جمله توافق کاهش تولید، نفت تحویل داده است. بیشتر این مازاد تولید متعلق به عراق است.
انتهای پیام/۶۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا