کشاورزی

تولید هندوانه سالانه ۷ میلیارد دلار به اقتصاد کشور ضرر می‌زند

امیر کشانی توضیح داد: ایران کم آب کمترین قیمت هندوانه را دارد. محاسبات نشان می دهد که تولید این محصول سالانه ۷ میلیارد دلار برای اقتصاد کشور هزینه دارد، البته ناگفته نماند که این محصول چه خسارتی به منابع مالی و آبی کشور وارد می کند.

وی در جلسه شورای نمایندگان اتاق بازرگانی با بیان اینکه پس از گذشت ۱.۵ سال از انتخاب شورای نمایندگان باید نگاهی به عملکرد خود داشته باشیم، اظهار داشت: اکنون با چالش هایی مانند عدم تعادل انرژی مواجه هستیم. بحران آب، قیمت گذاری اجباری و دستور جابه جایی صنایع. ما با دریا، مهاجرت، ورشکستگی صندوق های بازنشستگی و بانک ها، نرخ سرمایه گذاری، تحریم، FATF، پیری جمعیت و… مواجه هستیم.

کشانی با تاکید بر اینکه باید برای صادرات برنامه ریزی شود، افزود: یکی از مشکلات اتاق، قیمت گذاری دستوری است. با این حال، اگر قیمت گذاری بر اساس روش بازار نیست، باید از اقتصاد چشم پوشی کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: دخالت دولت در قیمت گذاری عملکرد تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال ایران کم آب کمترین قیمت هندوانه را دارد. محاسبات نشان می دهد که تولید این محصول سالانه ۷ میلیارد دلار برای اقتصاد کشور هزینه دارد و این علاوه بر ضرری است که به منابع مالی و آبی کشور وارد می کند.

کشانی با بیان اینکه سیاست قیمت گذاری دولت که حداقل قیمت بازار را تعیین می کند منجر به کمبود کالا می شود، گفت: اکنون دولت تنها به ۲ درصد از جامعه یارانه بلیت هواپیما می دهد. قیمت گذاری دستوری دولت در این زمینه منجر به خسارت به ایرلاین ها و عدم خرید هواپیما می شود، در حالی که قیمت بلیت ۳۰۰ درصد افزایش یافته و هواپیماها زمینگیر شده است، به عبارت دیگر قیمت گذاری دستوری کمبود ایجاد کرده، بازار سیاه و چند برابری ایجاد کرده است. قیمت.

وی با ذکر مثالی دیگر توضیح داد: مثلاً قیمت چلوکباب باعث شده مردم حرام بخورند در حالی که تعزیر از نظر شرعی نیز حرام است.

عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: قیمت گذاری اجباری منجر به تورم، سرکوب سرمایه گذاری ها، کم بازده سرمایه و کاهش بازده سرمایه شده و اقتصاد دانش و انگیزه خلاقیت را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: قیمت گذاری اجباری نیز باعث فساد نظام اقتصادی و کاهش عرضه محصول می شود و این برای مردم مضر است.

کشانی تاکید کرد: اگر اتاق بازرگانی به قیمت گذاری دستوری توجه نکند آینده بهتری نسبت به گذشته برای مردم نخواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا