اخبار اقتصاد ایران

تولید چهار میلیون بشکه نفت، رویایی و دور از دسترس نیست :: افق میهن

استاد حقوق بین الملل انرژی دانشگاه تهران و دانشگاه امام صادق(ع) گفت: کشور از پتانسیل و کارشناسان ماهر لازم برای رساندن کشور به این سطح از تولید نفت برخوردار است، بنابراین در صورت فراهم بودن شرایط و پیش بینی منابع لازم، تولید چهار میلیون بشکه دور از دسترس نیست.

حسن مرادی، استاد حقوق بین الملل انرژی تهران و دانشگاه امام صادق(ع) در گفت و گو با خبرنگار افق میهن، با بیان اینکه به دلیل مسائل تحریمی نباید میزان تولید نفت افشا شود و برخی پرونده ها در این زمینه باید بسته بماند، اظهار داشت: با توجه به تحریم ها، میزان تولید نفت باید مخفی بماند. گفت: در گذشته سابقه تولید نفت به چهار میلیون بشکه رسیده است، این میزان تولید سخت و دست نیافتنی نیست.
وی افزود: کشور پتانسیل و کارشناسان ماهر لازم را برای رساندن کشور به این سطح از تولید نفت دارد، بنابراین در صورت فراهم شدن شرایط و پیش بینی تامین های لازم، تولید چهار میلیون بشکه ای دور از دسترس نیست.
نماینده شورای اسلامی ایران گفت: در حال حاضر کشور ما در مصرف انرژی رتبه بالایی دارد. برخلاف بسیاری از کشورهای جهان و منطقه، بخش عمده ای از پالایشگاه را صرف مصرف داخلی می کنیم.
حسن مرادی افزود: در امور صادرات طرح های ویژه ای در حال شکل گیری است که با استقرار دولت چهاردهم و آقای مزیکیان و حضور تیمی مجرب و قوی امیدواریم این وضعیت بهبود یابد. می‌توانیم میزان صادرات را در بخش مبادلات با کالا و در بخش فروش با سایر ارزها (پول کشورهای مقصد) ارتقا دهیم.
وی ادامه داد: در برخی از میعانات گازی امکان صادرات وجود دارد به عنوان مثال در حال حاضر میزان تولید گاز (LPG) افزایش یافته در حالی که در گذشته تولید کمی داشتیم. حدود دو تا سه میلیون بشکه مصرف داخلی است که بخشی از آن فرآوری شده و بخشی با نفت خام است.
یکی از اعضای هیات رئیسه دانشگاه تهران و کارشناس انرژی با اشاره به اینکه با تجهیز پالایشگاه های اراک و اصفهان، حجم تولید گاز (LPG) افزایش یافته و این گاز از کیفیت بالایی برخوردار است، گفت: صادرات به اکثر کشورهای همسایه در قالب کانتینر».
مرادی ادامه داد: صادرات مشتقات نفتی کشور گستره وسیعی دارد; با توجه به پیشنهاد جلوگیری از قاچاق سوخت، باید در نزدیکی مرزها پمپ بنزین، پمپ های نفت، گاز و گازوئیل احداث کنیم تا بتوانیم بخشی از نیاز نقاط مرزی را با قیمت مناسب به آنها برسانیم و جلوی قاچاق گسترده نفت را بگیریم. محصولات
وی افزود: کشور ما سابقه هشتاد ساله در صنعت نفت دارد و پیشرفت های خوبی در این زمینه داشته ایم به گونه ای که در حال حاضر خدمات فنی و مهندسی را به کشورهای مختلف صادر می کنیم و به اصطلاح پالایشگاه های فراساحلی داریم.
وی افزود: اگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود، ممکن است سختی هایی برای ما فراهم کند، اما ما باید قاطع باشیم؛ زمانی که ترامپ در اوج قدرت بود و محبوبیتش خیلی بیشتر از الان بود، ایستادیم و جنگیدیم. در برابر او.
یکی از اعضای هیات رئیسه دانشگاه تهران و کارشناس انرژی گفت: دنیا فهمیده است که برجام می تواند حلقه ای برای بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران با آمریکا و کشورهای اروپایی باشد.
مرادی افزود: در گذشته در زمینه ذخیره سازی نفت در شرایط بسیار بحرانی قرار داشتیم و از کشتی های قدیمی استفاده و در آنها نگهداری می کردیم. اکنون در وضعیت بهتری هستیم و این پتانسیل همیشه همراه ماست. امیدواریم با استقرار دولت قدرتمند این پتانسیل بهبود یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا