اخبار بورس

تولید ۹۴۵ هزار تن محصول در سه‌ماهه نخست سال/ نگرانی فولاد هرمزگان از محدودیت انرژی

شرکت فولاد هرمزگان در سه ماهه نخست سال جاری موفق به تولید حدود ۹۴۵ هزار تن محصول در واحدهای فولادسازی و بازیافت مستقیم خود شده است. اگرچه این شرکت در صدد افزایش تولید و ثبت رکوردهای بیشتر است، اما از ابتدای خرداد محدودیت هایی در مصرف برق برای این شرکت اعمال شده است.

چیزی را گزارش کنید افق میهنصنعت فولاد کشور در دو تا سه سال اخیر تحت تاثیر کمبود انرژی قرار گرفته است و این صنعت در تابستان با محدودیت برق و در زمستان محدودیت گاز دارد. اکنون بیش از هر زمان دیگری صنعت فولاد به توان خود متکی است و با وجود همه مشکلات رو به جلو حرکت می کند.

نقش صنعت فولاد در توسعه کشورها غیرقابل انکار است و تمامی کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه دارای صنعت فولاد بسیار قوی هستند و اهمیت زیادی برای توسعه صنعت فولاد از نظر کمی و کیفی قائل هستند. در کشور ما برنامه منسجمی تحت عنوان «برنامه راهبردی صنعت فولاد» تدوین شده و در سال ۱۴۰۴ به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خواهیم رسید.

تاکید رهبر معظم انقلاب و سایر مسئولان و کارگران کشور بر تولید در سال های اخیر باعث شده تا تولیدکنندگان با وجود چالش های موجود از حداکثر توان خود برای افزایش تولید استفاده کنند. شرکت فولاد هرمزگان نیز همین مشکل را می‌داند: رشد تولید سالانه علیرغم ظرفیت ثابت در دستور کار قرار دارد و با اجرای طرح‌های بهسازی، موفقیت‌های چشمگیری در زمینه افزایش تولید حاصل شده است که از آن جمله می‌توان به فراتر از ظرفیت اسمی اشاره کرد. واحد فولادسازی در سال ۱۴۰۱ و واحد احیا مستقیم در سال ۱۴۰۰.

در سال ۱۴۰۳، فولاد هرمزگان نیز گام های اساسی در جهت افزایش تولید برداشت و سالی که از سوی رهبری در واحدهای تولید فولاد و احیای مستقیم به عنوان «جهش تولید» توصیف شد. فروردین و اردیبهشت در این ماه دو رکورد ماهانه به ثبت رسید و برای اولین بار هر دو واحد تولیدی در دو ماه متوالی رکورد زدند.

واحد تولید فولاد

واحد فولاد هرمزگان در سال های اخیر در رکوردشکنی پیشرو بوده و هر ساله شاهد ثبت رکوردهای ماهانه در این واحد بوده ایم. بنابراین این دستگاه در ماه هایی که هیچ محدودیتی در تامین برق وجود ندارد، همیشه رکوردها را شکسته است. از رکوردهای ثبت شده در فروردین ماه امسال می توان به موارد زیر اشاره کرد: رکورد ماهانه تولید تکتال به میزان ۱۶۱ هزار و ۱۰۹ تن، رکورد قبلی. آبان ماه ۱۴۰۲ به مقدار ۱۵۸ هزار و ۱۷۰ تن. رکورد ماهانه تعداد گرمای تخلیه شده از کوره ۱ ۶۹۳ گرم است. رکورد ماهانه تعداد گرمای تخلیه شده از کوره ۲ ۶۹۶ گرم است. رکورد ماهانه تعداد دفعات ذوب ۱۳۸۹ ذوب؛ رکورد ماهانه تعداد بازیگران بالغ بر ۱۳۷۷ بازیگران; رکورد تولید روزانه ۶۸۷۹ تن در ۲۴ فروردین ماه.

رکوردهای به دست آمده در اردیبهشت ماه نیز به این صورت است: رکورد ماهانه تولید تکتال به میزان ۱۶۳ هزار و ۱۹۹ تن. رکورد ماهانه تعداد بازیگران بالغ بر ۱۳۸۴ بازیگر. رکورد ماهانه تعداد گرمای تخلیه شده از کوره شماره ۱ ۶۹۶ گرم است. رکورد تولید روزانه تکثال در روز دوم اردیبهشت ماه ۶۹۲۴ تن بود. رکورد روزانه تعداد مذاب های ریخته گری ۵۹ مذاب در تاریخ دوم ماه بود.

علیرغم محدودیت های اعمال شده برق بر فعالیت های تولیدی از ابتدای خردادماه، تولید در فولاد هرمزگان ادامه دارد و به دلیل پیک مصرف برق در روز، این شرکت فقط مجاز به تولید در شب است. مجموع تولید فولاد هرمزگان در سه ماهه نخست امسال به ۴۴۰ هزار و ۸۳۲ تن رسید.

تولید 945 هزار تن محصول در سه ماهه نخست سال / فولاد هرمزگان نگران محدودیت انرژی است / 2 تیر ساعت 17

احیای مستقیم

کارخانه بازیافت مستقیم فولاد هرمزگان نقش اساسی در تامین مواد اولیه این شرکت ایفا می کند و در دو تا سه سال اخیر علاوه بر رکوردشکنی و افزایش تولید، بر ارتقای کیفیت و متالیزاسیون آهن اسفنجی تمرکز کرده است. اما زمستان سال گذشته این واحد به دلیل محدودیت در تامین گاز، سنگین ترین و طولانی ترین شلیک سالانه خود را تجربه کرد و توانست پس از ۱۴ سال با موفقیت جایگزین نسوز ماژول A شود. این عملیات آغاز رکوردهای ماژول مذکور و واحد استخراج مستقیم در سال ۱۴۰۳ بود و چندین رکورد روزانه و دو رکورد ماهانه در این واحد به دست آمد. از رکوردهای حفظ شده در فروردین ماه می توان به موارد زیر اشاره کرد: رکورد ماهانه تولید آهن اسفنجی دو ماژول به میزان ۱۷۰۳۰۰ تن. رکورد تولید ماهانه ماژول آهن اسفنجی A به میزان ۸۴ هزار و ۱۴۳ تن. رکورد تولید ماهانه ماژول آهن اسفنجی B به میزان ۸۶ هزار و ۱۵۷ تن. رکورد تولید روزانه ماژول آهن اسفنجی A به میزان ۳۰۴۱ تن در ۱۱ فروردین ماه؛ رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی دو ماژول با مجموع ۵۹۵۸ تن در ۱۳ فروردین ماه؛ رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی دو ماژول با مجموع ۵۹۷۶ تن در ۱۸ فروردین ماه؛ رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی دو ماژول با مجموع ۶۰۵۱ تن در ۱۹ فروردین ماه؛ رکورد تولید روزانه ماژول آهن اسفنجی A در ۲۲ فروردین ماه به ۳۰۸۶ تن رسید. رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی دو ماژول با مجموع ۶۰۸۶ تن در ۲۲ فروردین ماه.

رکورد احیای مستقیم فولاد هرمزگان اردیبهشتماه نیز به این شرح ادامه یافت: رکورد ماهانه تولید آهن اسفنجی به میزان ۱۷۲ هزار و ۵۰۴ تن؛ رکورد تولید ماهانه ماژول آهن اسفنجی A به میزان ۸۷ هزار و ۷۲۹ تن. رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی در ششمین ماه ۶۱۰۸ تن بود. رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی در بیست و پنجمین ماه ۶۱۲۱ تن بود. رکورد روزانه تولید ماژول آهن اسفنجی A به میزان ۳۱۰۱ تن در روز سوم اردیبهشت ماه؛ رکورد تولید روزانه ماژول آهن اسفنجی A در ۶ مرداد ماه به ۳۱۲۵ تن رسید.

مجموع تولید آهن اسفنجی فولاد هرمزگان در سه ماهه نخست امسال به ۵۰۴ هزار و ۳۰۶ تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷.۸ درصد افزایش داشت.

تولید 945 هزار تن محصول در سه ماهه نخست سال / فولاد هرمزگان نگران محدودیت انرژی است / 2 تیر ساعت 17

همچنین فولاد هرمزگان در سه ماهه نخست امسال موفق به تولید ۲۴ هزار و ۸۴۹ تن بریکت و ۲۹ هزار و ۴۴۵ تن آهک شده است.

مجموع تولید آهن و آهن اسفنجی فولاد هرمزگان به عنوان محصولات اصلی بهار امسال با رشد ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۹۴۵ هزار و ۱۳۸ تن رسید. فولاد هرمزگان در بهار سال قبل ۹۱۶ هزار و ۷۹۰ تن محصول تولید کرده بود.

تولید 945 هزار تن محصول در سه ماهه نخست سال / فولاد هرمزگان نگران محدودیت انرژی است / 2 تیر ساعت 17

البته با اعمال محدودیت های برق برای صنعت فولاد از ابتدای خرداد، مشخص است که تولید فولاد کشور در خردادماه کاهش خواهد یافت. با این حال، فولاد هرمزگان در نظر دارد برای تامین انرژی خود نیروگاه جدیدی با فولاد مبارکه و فولاد سنگان بسازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا