فناوری

تویوتا مدل جدید لندکروزر را رونمایی کرد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

بی بی سی: این هفته در دنیای خودرو: رونمایی از مدل جدید لندکروزر در ژاپن، ایده داچیا برای یک خودروی الکتریکی ارزان قیمت در اروپا، جزئیات جدید از اولین مدل برقی فراری و تحقیقات جدید در مورد مصرف واقعی سوخت خودروهای هیبریدی-الکتریکی.

تویوتا سال آینده مدل کوچکی از سری لندکروزر را روانه بازار خواهد کرد. لندکروز FJ در تایلند ساخته خواهد شد و تویوتا می گوید که علیرغم اندازه کوچکش، به اندازه مدل های بزرگتر لندکروزر در خارج از جاده توانایی دارد.

ظاهر لندکروز اف جی تا حدودی شبیه به سری ۲۵۰ این مدل است که دو سال و نیم پیش به بازار عرضه شد. در عین حال، طراحان تویوتا در طراحی این خودرو از لندکروزرهای کلاسیک دهه پنجاه الهام گرفته اند.

مانند سری ۲۵۰، این خودرو را می توان با دو طرح مختلف چراغ جلو سفارش داد که چراغ های گرد را بیشتر به مدل های قدیمی لندکروزر شبیه می کند.

سپرهای جلو و عقب چند تکه هستند و در صورت ضربه زدن به سپر راننده می تواند تنها قسمت آسیب دیده را تعویض کند. علاوه بر این امکان سفارش قطعات اضافی زیادی برای خودرو وجود دارد و خریداران می توانند با افزودن این قطعات بر اساس سلیقه و نیاز خود ظاهر خودرو را تغییر دهند.

شباهت با سری لندکروزر ۲۵۰ را می توان در طراحی اتاق مشاهده کرد. این خودرو دارای صفحه نمایش لمسی است، اما بسیاری از قطعات را می توان با دکمه های روی داشبورد، فرمان و کنسول وسط کنترل کرد.

تویوتا می گوید هدف این است که راننده را راحت تر کند و مجبور نباشد برای کنترل قسمت های مختلف دائماً چشم خود را از جاده بردارد. پنل هایی در پشت خودرو برای اتصال تجهیزات، جعبه ها و لوازم جانبی مسافرتی تعبیه شده است.

لندکروزر FJ بر روی پلت فرمی ساخته شده است که تویوتا برای ساخت وانت هایلوکس خود از آن استفاده می کند. موتور این خودرو چهار سیلندر بنزینی با حجم ۲.۷ لیتر بوده و ۱۶۳ اسب بخار قدرت تولید می کند.

تویوتا می گوید برنامه ای برای فروش لندکروز کوچک در اروپا و آمریکای شمالی ندارد. این خودرو ابتدا در ژاپن و سپس در بازارهای آفریقا، آمریکای لاتین، آسیا و خاورمیانه به فروش خواهد رسید. قیمت این خودرو اعلام نشده است اما رسانه ها پیش بینی می کنند که قیمت آن حدود ۳۵ هزار دلار باشد.

داچیا ارزان

داچیا با نمایش مفهومی از علاقه خود به تولید خودروی برقی ارزان قیمت خبر داد. این کانسپت که «هیپستر» نام دارد، پایه یک مدل الکتریکی خواهد بود که کمتر از ۱۵۰۰۰ یورو قیمت دارد و احتمالاً در سال ۲۰۲۷ عرضه خواهد شد.

هیپستر خودرویی مربع شکل با دو در بزرگ است که تنها سه متر طول و کمتر از ۸۰۰ کیلوگرم وزن دارد. برخلاف مدل های مشابه سیتروئن و رنو، این خودرو برای چهار نفر طراحی شده است و رسانه ها تخمین می زنند که با هر بار شارژ می تواند حدود ۱۰۰ کیلومتر را طی کند.

طراحان داچیا می گویند در طراحی این کانسپت از مدل هایی مانند سیتروئن 2CV (Xian در ایران)، نسل اول فیات پاندا و مینی کلاسیک الهام گرفته اند. خودروهایی که می گفتند برای «مردم عادی» طراحی شده اند.

هیپستر بر روی شاسی لوله ای ساخته شده و قسمت های بدنه آن پلاستیکی است. صندلی ها به جای فوم از پارچه کشیده ساخته شده اند و اتاق بسیار ساده است. فضای بار خودرو با تاکردن صندلی عقب به ۵۰۰ لیتر می رسد و در جلوی کابین جایی برای یک چمدان کوچک تعبیه شده است.

کاترین آدت، مدیرعامل جدید داچیا در مراسم رونمایی هیپستر گفت که این خودرو “پاسخ داچیا به بحران حمل و نقل در اروپا” است. او گفت که در ۱۵ سال گذشته خودروها سنگین‌تر، گران‌تر و پیچیده‌تر شده‌اند و هیپستر راه‌حلی برای بازگشت به سادگی است. قبل از پیوستن به داچیا، خانم آدت به عنوان مدیر در مرسدس بنز و اسمارت کار می کرد.

طراحی Hipster با در نظر گرفتن مقررات جدیدی طراحی شده است که اتحادیه اروپا قصد دارد برای خودروهای الکتریکی کوچک اعلام کند. هدف از این مقررات که جزئیات آن هنوز نهایی نشده است، کاهش محدودیت ها و تشویق به تولید خودروهای برقی کوچک و ارزان در اروپا است.

چهار در، چهار موتور

فراری جزئیات بیشتری از اولین مدل تمام الکتریکی خود منتشر کرد. این مدل با نام Elettrica قرار است در سال جاری به بازار عرضه شود. فراری می گوید الکترا یک خودروی چهار در با چهار موتور الکتریکی است که نزدیک به هزار اسب بخار نیرو تولید می کند.

برای طراحی Electrica، فراری با LoveFrom، شرکتی که توسط طراح سابق اپل Jony Ive تأسیس شده است، همکاری کرده است. طبق اعلام کارخانه، این خودرو با هر بار شارژ می تواند تا ۵۳۰ کیلومتر را طی کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دو و نیم ثانیه و حداکثر سرعت آن ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت است.

سری اول این خودرو از مهرماه سال آینده به دست مشتریان می رسد. Benedetto Vigna، مدیرعامل فراری می گوید که تعداد خودروهایی که قرار است تولید شوند محدود نیست و پس از اعلام قیمت، حجم تولید مشخص خواهد شد. پیش از این رویترز اعلام کرده بود که قیمت برقی که در زبان ایتالیایی به معنای «برق» است، بیش از ۵۰۰ هزار دلار است.

فراری می گوید استفاده از چهار موتور الکتریکی به چابکی خودرو کمک کرده است. راننده می تواند گشتاور هر چرخ را به طور جداگانه کنترل کند و موتورهای جلوی خودرو را برای کاهش مصرف برق غیرفعال کند.

تمامی اجزای پیشرانه الکترا توسط فراری ساخته شده اند. این شرکت تنها سلول های باتری را از یک شرکت کره ای خریداری می کند.

برای درگیر شدن بیشتر راننده، پدال هایی در پشت فرمان تعبیه شده که با استفاده از آن ها می توان قدرت و گشتاور خودرو را کم و زیاد کرد. فراری از روش جالبی برای درآوردن صدای خودرو استفاده کرده است. مهندسان این شرکت به جای شبیه سازی صدای موتور بنزینی، سنسورهایی را در خودرو قرار داده اند که ارتعاشات مکانیکی قطعات متحرک موتور را دریافت کرده و به روشی مشابه گیتار برقی تقویت می کند.

آقای وینیا می گوید دلیل افق میهن یک خودروی بزرگ چهار در برای اولین مدل برقی فراری محدودیت های فعلی فناوری خودروهای الکتریکی است. به گفته وی، این فناوری هنوز برای ساخت خودروی اسپرت مناسب نیست. آقای وینیا همچنین گفت که نمایندگی های فراری از این کارخانه خواسته اند که اولین خودروی برقی این شرکت را یک خودروی بزرگ بسازد.

پس از انتشار اطلاعات فنی فراری الکترا، برخی از منتقدان عملکرد این خودرو را با خودروهای برقی موجود در بازار که قدرت و شتاب بهتری دارند مقایسه کردند. فراری React Electra یک خودروی فوق‌العاده اسپورت نیست و با هدف ارائه «لذت رانندگی منحصر به فرد فراری» به مشتریان ساخته شده است.

الکتریکا در حالی عرضه می شود که بازار خودروهای اسپرت برقی رونق ندارد. فراری به دلیل تقاضای کم، عرضه دومین مدل الکتریکی خود که یک خودروی اسپرت است را تا سال ۲۰۲۸ به تعویق انداخت. این کارخانه پیش بینی می کند که تا سال ۲۰۳۰، خودروهای تمام الکتریکی تنها ۲۰ درصد از فروش آن را تشکیل می دهند.

سایر خودروسازان نیز در برنامه های تولید خودروهای الکتریکی خود تجدید نظر کرده اند. لامبورگینی رقیب اصلی فراری اعلام کرده است که اولین مدل برقی خود را یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۲۹ عرضه خواهد کرد.پورشه نیز تولید مدل های جدید را به دلیل فروش کم مدل های برقی خود به تاخیر انداخته است. مازراتی نیز امسال تولید مدل برقی MC20 را متوقف کرد.

هیبریدی-الکتریکی آلوده

نتایج یک تحقیق در اروپا نشان داده است که آلایندگی واقعی خودروهای هیبریدی-الکتریکی با آمار رسمی فاصله زیادی دارد و این خودروها تقریباً پنج برابر بیشتر از آنچه اعلام شده است. دی اکسید کربن تولید می کنند.

خودروهای هیبریدی برقی هم موتور احتراق داخلی و هم موتور الکتریکی دارند و از نیروی یکی یا هر دو برای حرکت استفاده می کنند. این خودروها سال ها بعد از خودروهای برقی به عنوان راهکاری برای کاهش آلودگی هوا معرفی شده اند.

موسسه “حمل و نقل و محیط زیست” (Transport and Environment) که یک سازمان غیرانتفاعی در بروکسل است، مصرف سوخت ۸۰۰۰۰۰ خودرو را بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ در اروپا تجزیه و تحلیل کرده است و می‌گوید که انتشار واقعی خودروهای هیبریدی-الکتریکی در سال ۲۰۲۳ تقریباً پنج برابر بیشتر از آنچه در آزمایشگاه‌ها اندازه‌گیری شده بود، بوده است. این نسبت در سال ۲۰۲۱ حدود سه و نیم برابر بود.

این موسسه می گوید رانندگان از حالت الکتریکی برای رانندگی بسیار کمتر از برآوردهای رسمی استفاده می کنند. یافته های این تحقیق نشان می دهد که تنها ۲۷ درصد مسافت طی شده توسط خودروهای هیبریدی-برقی در حالت برقی بوده است در حالی که در محاسبات رسمی این عدد ۸۴ درصد در نظر گرفته شده است. کمیسیون اروپا اخیراً روش محاسبه را اصلاح کرده است، اما کارشناسان می گویند که تفاوت بین داده های رسمی و واقعی هنوز زیاد است.

این تحقیق نشان داد که حتی زمانی که خودرو با موتور الکتریکی حرکت می کرد، موتور احتراق داخلی به طور متوسط ​​در حدود یک سوم مسافت فعال بود. این نشان می دهد که قدرت موتور الکتریکی برای حرکت کامل خودرو کافی نبوده است.

به گفته محققان، نادیده گرفتن آلایندگی واقعی خودروهای هیبریدی-الکتریکی به چهار گروه خودروسازی بزرگ این فرصت را داده است که از پرداخت بیش از پنج میلیارد یورو جریمه بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ برای تجاوز از سقف آلایندگی تعیین‌شده در اروپا اجتناب کنند. این در حالی است که رانندگان این خودروها حدود ۵۰۰ یورو بیشتر از آنچه پیش بینی شده بود برای سوخت پرداخت کرده اند.

اتحادیه اروپا می خواهد فروش خودروهای بنزینی را در کشورهای خود از سال ۲۰۳۵ ممنوع کند. خودروسازان مخالف این تصمیم هستند و فشار زیادی برای کاهش سخت گیری این قانون وارد می کنند. در این میان برخی از سیاستمداران از جمله صدراعظم آلمان خودروهای هیبریدی-الکتریکی را به عنوان راه حل میانی برای دستیابی به توافق پیشنهاد کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا