ترندهای روز

تپه‌نگاره‌های غول‌پیکر ۲ هزار ساله به لطف هوش مصنوعی کشف شد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

به لطف قابلیت های هوش مصنوعی، محققان اخیرا موفق شدند در مدت زمان کوتاهی حدود ۳۰۰ تپه باستانی جدید را در پرو کشف کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قدمت برخی از این خطوط و اشکال مرموز به بیش از ۲۰۰۰ سال پیش بازمی گردد.

یک مطالعه علمی ژاپنی با استفاده از هوش مصنوعی، زمینه را برای کشف حدود ۳۰۳ نقاشی تپه جدید در صحرای نازکا واقع در جنوب پرو فراهم کرد.

این تقریباً دو برابر تعداد نقاشی های تپه شناخته شده قبلی در این منطقه است که بیش از ۲ هزار سال قدمت دارند.

نقشه برداری دقیق تر و سریع تر

ماساتو ساکای، باستان شناس و محقق دانشگاه یاماگاتا روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در سفارت ژاپن در لیما ضمن تشریح نتایج این تحقیق گفت: استفاده از هوش مصنوعی به ما این امکان را می دهد که توزیع خطوط بالای تپه را با سرعت بیشتری ترسیم کنیم. و دقیقا”

وی افزود: روش مطالعه سنتی که تاکنون برای شناسایی این تپه ها استفاده می شد و از طریق بررسی مستقیم تصاویر با وضوح بالا و کیفیت بالا از منطقه انجام می شد، زمان بر و پرخطا بود. بسیاری از این طرح های باستانی می توانستند به این ترتیب نادیده گرفته شده اند.”

این تحقیق که مورد استقبال جامعه علمی قرار گرفته است، روز دوشنبه در مجله معتبر «مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم» آمریکا منتشر شد.

با توجه به مقاله ارائه شده برای معرفی این تحقیق، «تحقیقات شتاب گرفته توسط هوش مصنوعی، شناسایی ۳۰۳ چهره برجسته جدید را در طول شش ماه کار میدانی ممکن کرده است».

الگوهای حیوانات وحشی

در میان اشکال تازه کشف شده «نقش برجسته خطی غول پیکر» است که «بیشتر حیوانات وحشی را به تصویر می کشد».

در این میان «نقش‌های برجسته کوچک» با «طرح‌های مربوط به فعالیت‌های انسانی از جمله اشکال انسان و شتر اهلی» نیز به چشم می‌خورد.

برای کشف این ۳۰۳ تپه جدید، تجزیه و تحلیل و ارزیابی تعداد زیادی از تصاویر موقعیت جغرافیایی منطقه که از بالا توسط هواپیما گرفته شده بود، ضروری بود.

نتایج تحقیقات نشان دهنده افزایش ۱۶ برابری نرخ کشف اشکال جدید به لطف هوش مصنوعی IBM است و نشان می دهد که این فناوری تا چه حد می تواند اکتشافات در زمینه هایی مانند باستان شناسی را سرعت بخشد.

مقاله ای از این تحقیق منتشر شده در مجله علمی آمریکایی یادآور می شود که کشف ۴۳۰ نقاشی تپه قبلی در نازکا تقریبا یک قرن طول کشید.

خطوط معروف تپه نازکا که قدمت آن به حدود دو هزار سال می رسد و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، اشکال هندسی و طرح های حیوانات را به تصویر می کشد که فقط از آسمان دیده می شوند.

معنای واقعی این نقش برجسته ها همچنان یک راز باقی مانده است: برخی از محققان از این نقوش به عنوان یک رصدخانه نجومی یاد می کنند، در حالی که برخی دیگر آنها را نشانه های یک تقویم می دانند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا