اخبار اقتصاد ایران

تکرار تاریخ برای قیمت‌گذاری خودرو | منتظر افزایش قیمت خودرو باشیم؟

روش جدید فروش خودرو بین سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۸ اعمال شد و اتفاقا امتحانش را با شکست پشت سر گذاشت. فراموش نکنیم آخرین پرایدهای تولیدی سایپا در سال ۱۳۹۸ با قیمتی نزدیک به ۳۱ میلیون تومان به فروش رسید.

ایران تحلیل به نقل از فرارو، قیمت گذاری جدید خودرو و بحث تغییر سیاست گذار اصلی در این حوزه که در جلسه اخیر وزارت ایمنی با خودروسازان و قطعه سازان بدون توجه به همه مطرح شد. تحلیل ها و نظرات، اتفاق جدیدی محسوب نمی شود و اگر همین الان صلیب قرمز را روی گوشه تصویر کلیک کنید، چیزی را از دست نمی دهید. با کنار هم گذاشتن اخبار و نظرات مسئولان متوجه می شویم که درست مانند روندی که یک دهه در بازار حاکم است، بار دیگر فرمان بازار و سیاست گذار اصلی ماجرا از یک سازمان به سازمان منتقل شده است. یکی دیگر و اتفاقاً فرمولی که برای قیمت گذاری جدید خودرو معرفی می شود، بین سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۹ در امتحانات مردود شده است. همانطور که مشخص است ایران خودرو و سایپا آماده فروش ۱۲۰ هزار محصول با قیمتی نزدیک به بازار آزاد هستند و شواهد حاکی از احتمال افزایش قیمت خودرو در آینده نزدیک است.

دستور بازار از شورای رقابت حذف شد؟

قیمت گذاری خودرو از اواخر مهرماه سال گذشته توسط شورای رقابت انجام شد اما با بررسی اخبار و اظهارات یکی دو روز اخیر به نظر می رسد فرماندهی بازار خودرو در دست حمایت باشد. سازمان از این به بعد همزمان با جلسه اخیر مسئولان وزارت حراست و انجمن قطعه سازان و خودروسازان که موضوع فروش ۱۲۰ هزار خودرو با قیمتی نزدیک به بازار مطرح شد، سپهر دادجوی توکلی وارد عرصه شد. به عنوان سخنگوی شورای رقابت گفت: شورای رقابت همچنان مسئولیت تنظیم بازار خودرو را بر عهده دارد. اما از این پس سازمان حمایت به جای بررسی قیمت گذاری در کارگروه خودرو شورای رقابت، مستقیماً درخواست ها را محاسبه و قیمت ها را برای تایید و ابلاغ به خودروسازان به معاونت حمل و نقل وزارت حراست ارسال می کند.

قیمت گذاری خودرو رسما از کارگروه خودرو شورای رقابت به سازمان حمایت واگذار شد. این اتفاق از ابتدای دهه ۹۰ تاکنون حداقل ۷ بار رخ داده است و هر بار مسئولیت تعیین قیمت بین شورای رقابت، ستاد تنظیم بازار و حتی کارگروه کنترل بازار به عنوان سیاست گذاران اصلی واگذار شده است.

تکرار تاریخ برای قیمت خودرو

قیمت گذاری خودرو از این پس مورد حمایت سازمان است اما فرمول و روش محاسبه قیمت جدید محصولات داخلی تکراری است. طبق جلسه ۱۰ آذر وزارت حراست برای فروش بخشی از محصولات با قیمتی نزدیک به بازار آزاد با انجمن قطعه سازان و خودروسازان مذاکره کرده است. تاکتیکی که قبلاً یک بار در اکتبر ۲۰۱۷ استفاده شده بود اردیبهشت ۹۹ استفاده شده و آزمون را پس داده است. طرفداران فروش خودرو از این طریق کاهش تقاضا در بازار و نزدیک شدن قیمت کارخانه به بازار را مهمترین هدف و هدف می دانند اما اگر به تاریخ بازگردیم قیمت را درک خواهیم کرد. پراید دقیقا در همین بازه زمانی با رشد ۱۲۰ درصدی از محدوده ۳۲ تا ۷۰ میلیون تومان و رسما سانخیتی با قیمت پراید در کارخانه نبوده است. فراموش نکنیم آخرین پرایدهای تولیدی سایپا در سال ۱۳۹۸ با قیمتی نزدیک به ۳۱ میلیون تومان به فروش رسید.

تیبا این صندوق که یکی دیگر از خودروهای اقتصادی بازار محسوب می شود، در مهرماه ۱۳۹۶ بیش از ۳۹ میلیون تومان قیمت نداشت اما اردیبهشت ۹۹ که تاریخ استفاده از این نوع روش قیمت گذاری به پایان رسیده است، قیمت تیبا صندوقدار به حدود ۸۳ میلیون تومان ارتقاء یافت. در نهایت از اردیبهشت در سال ۱۴۰۰ فرمول عجیب و جدیدی از سوی شورای رقابت برای تعیین قیمت خودروهای داخلی تعیین شد و روش قیمت گذاری با جایگزینی سیاست گذار اصلی بازار همچنان در حال تغییر است.

آیا باید منتظر افزایش قیمت خودرو باشیم؟

فروش خودرو از این پس دستخوش تغییراتی می شود و آن طور که از اخبار و اظهار نظر مسئولان مشخص است، احتمالا تا پایان سال ایران خودرو و سایپا با هم ۱۲۰ هزار محصول را به فروش خواهند رساند که بخشی از تولید مازاد آنها محسوب می شود. در بازار آزاد با نرخ پنج درصد کمتر از بازار. . اتفاقی که رد پای خود را در گفت و گوهای روز سی ام به جا گذاشت آذر ما یک بیان منطقی پیدا می کنیم.

فروش خودرو توسط خودروسازان با نرخی نزدیک به بازار آزاد، به گفته طرفداران این روش، پتانسیل کنترل بازار و توقف روند صعودی قیمت ها را دارد و تا حد زیادی می تواند به خودرو کمک کند. قطعه سازان و قطعه سازانی که در این سال ها مدام از زیان انباشته و از این دست حرف می زنند. مخالفان این روش از یک سو سرنوشت بازار خودرو در سال های ۹۷ تا ۹۹ را یادآوری می کنند و از سوی دیگر از مبهم بودن عبارت و گزاره تولید مازاد گلایه دارند.

ایران خودرو و سایپا از ابتدای سال جاری تاکنون تقریباً نیمی از مراحل فروش را از ابتدای سال جاری و همزمان با عرضه محصولات داخلی با نرخ مصوب شورای رقابت در سامانه یکپارچه غایب بوده اند. ، اما با معرفی روش جدید فروش خودرو و قیمت گذاری جدید، صاحب ۱۲۰ هزار خودروی مازاد شدند. و اکنون آماده فروش آنها در بازار آزاد با قیمتی نزدیک به بازار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا