اخبار اقتصاد ایران

تکلیف طرح‌های یارانه‌ای در سال جاری :: افق میهن

پس از اجرای موفقیت آمیز طرح امیر فجرانه، طرح کالابرگ الکترونیکی به تنظیمات اولیه خود بازگشته و در صورت تصمیم متولیان برای ادامه اجرای آن، خانواده های مشمول هفت دهک پایین درآمدی می توانند ۲۰۰ هزار تومان از یارانه نقدی خود را به این طرح اختصاص دهند. خرید سبد کالابرگ، از اعتبار تشویقی. سود ۱۲۰ هزار تومان.

به گزارش افق میهن، پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در حالی که یارانه نقدی خانوارها افزایش یافت، اجرای طرح فهرست کالای الکترونیکی نیز در دستور کار قرار گرفت. در مراحل اولیه اجرای این طرح، اعتبار یارانه تشویقی معادل ۸۰ هزار تومان به ازای هر نفر بود که بعداً به ۱۲۰ هزار تومان و در طرح سه ماهه فجرانا به ۲۲۰ هزار تومان رسید.

شرط اصلی طرح کالابرگ اختصاص ۲۰۰ هزار تومان از یارانه نقدی برای خرید کالاهای سبد کالابرگ بود. البته این شرط در طرح فجران حذف شد و اکنون با تکمیل این طرح همراه با کاهش یارانه تشویقی از ۲۰۰ به ۱۲۰ هزار تومان، شرط خرید ۲۰۰ هزار تومانی نیز احیا شده است.
چشم انداز طرح های یارانه ای

مهمترین طرح یارانه ای دولت سیزدهم طرح صورتحساب الکترونیکی بود. اما علاوه بر آن دو طرح مترقی دیگر یعنی طرح یارانه غذای کودکان و طرح یسنا (یارانه غذای مادران) نیز به صورت آزمایشی برای حمایت از خانواده های نیازمند در استان های کم برخوردار اجرا شد که متولیان این طرح امید در دولت چهاردهم ادامه خواهد داشت.

در پلان فجرنا که از بهمن ۱۴۰۲ تا اردیبهشت ۱۴۰۳ اجرا شد، اول ۳ دهک کم درآمد را شامل شد. اما در ادامه ۴ دهک دیگر را شامل شد تا جمعیت بهره مند از این طرح به ۶۱ میلیون نفر برسد. بر اساس آمار وزارت کار، در طرح فجرانه ۱۵۹ میلیون بسته غذایی معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا در ۷ دهک توزیع شد و ۲۳۰ هزار فروشگاه در شبکه فروش این طرح فعال بودند.

طرح یارانه غذای کودکان در ۳ ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ اجرا شد و ۱۳۲ هزار کودک دچار سوءتغذیه تحت پوشش یارانه ویژه قرار گرفتند. این طرح شامل کودکان ۵ ماهه تا ۶ ساله دارای سوءتغذیه است که توسط وزارت بهداشت شناسایی می شوند و برای هر کودک دهک اول تا پنجم ماهیانه یک میلیون تومان و در ششم و هفتم ماهیانه ۶۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. دهک ها سرپرست خانوار پرداخت می کند.

همچنین در طرح یسنا ویژه مادران باردار و شیرده که سال گذشته در ۳ مرحله اجرا شد، در مرحله اول ۲۴ هزار مادر در ۸ استان کم برخوردار و سپس یک میلیون مادر در سراسر کشور تحت پوشش قرار گرفتند. به ازای هر نفر ماهانه ۴۰۰ هزار تومان یارانه اضافه پرداخت شد.
تکلیف طرح های یارانه در سال ۱۴۰۳

دولت سیزدهم برای ادامه سه طرح کمکی کالابرگ، تغذیه کودکان و یسنا در سال ۱۴۰۳ برنامه ریزی کرده بود. اما پس از شهادت رئیس جمهور، ادامه این برنامه ها به نظر دولت جدید بستگی دارد.

مهمترین طرح، صورتحساب الکترونیکی است که سپر تورمی برای اقشار ضعیف محسوب می شود و می توان امیدوار بود که تا رسیدن نرخ تورم به منطقه امن ادامه داشته باشد. همچنین طرح های تغذیه کودکان و یسنا تاثیر مثبتی در بهبود نسل و ارتقای سلامت جامعه دارد پس بهتر است در کشور و به صورت مستمر در دستور کار قرار گیرد.

بر اساس آمار وزارت کار ۸۱ میلیون نفر از جمعیت کشور در دهک های اول تا نهم مشمول دریافت یارانه نقدی هستند که در صورت اجرای طرح کالابرگ ۷ دهک از این حمایت های دولتی در برابر تورم بهره مند می شوند. ادامه دارد.

همچنین بر اساس اطلاعات پایگاه بهزیستی ایران ۱۶ میلیون نفر در کشور زیر خط فقر هستند که از این تعداد ۶ میلیون نفر در نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی شناسنامه دارند و ۱۰ میلیون نفر باقی مانده در پایگاه بهزیستی ایران بر اساس استان – دهک، شهرستان – عشر و بعد خانوار – دهک در حال طبقه بندی و پشتیبانی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا