اخبار اقتصاد ایران

تکلیف محموله‌های چای دبش با تاریخ مصرف در آستانه انقضا چه می‌شود؟

فساد چای دباش از زمانی شروع شد که این شرکت ارز دولتی دریافتی برای واردات چای را به جایی غیر از هدف اصلی برد. فسادی که از نظر نام و سمت افرادی که نامشان در آن ذکر شده، شانه به شانه بابک زنجانی است.

افق میهن، با وجود گذشت ماه ها از افشای فساد چای دباش، افکار عمومی همچنان به دنبال شنیدن این فساد تاریخی است و با انتشار خبر صدور کیفرخواست برای پرونده دباش چای. در ۶۱۳ صفحه و ارسال آن به دادگاه، گوش های دیگر گوش می دهند. نکات بیشتری از این فایل مشخص شده است.

به گزارش خبرآنلاین؛ مهمترین نکته در این مورد دخالت دو وزیر دولت سیزدهم است. دولتی که با شعار مبارزه با فساد روی کار آمد. فساد چای دباش رکورد فساد مالی را شکست و مقام اول را از بابک زنجانی گرفت.

این فساد هم از نظر نام و سمت افرادی است که نامشان در آن آمده است، شانه به شانه پرونده بابک زنجانی.

رد پای ۲ وزیر سابق در پرونده چای دباش

خلاصه فساد چای دباش از زمانی شروع شد که این شرکت ارز دولتی دریافتی برای واردات چای را به جایی غیر از هدف اصلی برد. رقمی که در آن فساد ایجاد شده، حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است که در تاریخ فساد کشور کم سابقه است، چرا که در حال حاضر نام دو وزیر کشاورزی و امنیت دولت سیزدهم در پرونده چای دباش دیده می شود. .

این در حالی است که اطلاعات چندانی از جزییات این پرونده در رسانه ها منتشر نمی شود و گاها در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه و یا صحبت های رئیس قوه، اطلاعاتی از این مفاسد تاریخی اعلام می شود.

یکی از ایراداتی که منتقدان به این پرونده دارند، عدم شفافیت رسیدگی به آن است. دادگاهی که می توانست برای جلوگیری از مفاسد عمومی آینده برگزار شود، بسیار بی سر و صدا پیش می رود و تا کنون چند جلسه دادگاه برگزار شده است که چه مقاماتی از دولت سیزدهم درگیر آن هستند و بسیاری از اطلاعات دیگر یا روشن نیست یا چکیده است. پایین از منابع رسمی منتشر شده است.

اما با جست و جو در برخی از سایت های دولتی و مشاهده اطلاعات موجود در آنها می توان به برخی از تحولات پرونده پی برد.

مزایده اموال منقول چای دباش

مزایده اموال منقول از جمله اقداماتی است که در جریان رسیدگی به این پرونده صورت می گیرد. تا اواخر شهریور سه هزار و ۷۰۰ تن چای دباش در مزایده سازمان جمع آوری و فروش اموال به فروش رسیده است.

دیر شهریور ماه مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملک شده ۳۰۰۰ تن از میزان فروش را ۳۷۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

به عبارت دیگر اگر سطح قیمت ها در نظر گرفته شود، ۱۴ هزار تن چای دباش باقی مانده که در اختیار سازمان اموال تملیکی تهران است، حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد. البته این مقدار با این نسبت مربوط به قیمت فروش است نه قیمت پایه.

هم اکنون در جدیدترین مزایده محموله های چای دباش ۶۷ قطعه از این محموله ها در تهران و سه قسمت در کرمانشاه به حراج گذاشته شده است. قیمت پایه کل این ۷۰ قطعه اعلام شده در فرم های مزایده ۵۱۷ میلیارد و ۴۷۰ میلیون و ۸۱۷ هزار تومان است.

در این میان قیمت پایه محموله های مربوط به استان تهران ۵۱۶ میلیارد و ۲۳۶ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان و مابقی کمی بیش از یک میلیارد تومان مربوط به انبارهای کرمانشاه است.

بر اساس اطلاعات موجود در مزایده، محموله های تهران در «انبارهای شهرستانی مجتمع کارخانه چای دباش واقع در شهرک صنعتی اشتهارد» قرار دارد.

از بین محموله های تهران، برای ۵ عدد تاریخ انقضا مشخص شده است. از این ۵ قلم، ۴ قسمت آن چای دباش با تاریخ انقضای آبان ماه (ماه یازدهم) سال ۲۰۲۴ است. یعنی کمتر از یک ماه. قیمت پایه این ۴ قطعه ۲۲ میلیارد و ۳۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

در مورد دیگر، تاریخ انقضا اکتبر (دهم ماه) ۲۰۲۴ پس از میلاد ذکر شده است. یعنی این ماه. ارزش پایه این محموله ۵ میلیارد و ۹۲۰ میلیون است.

محموله هایی با تاریخ انقضای زودرس

اما مشخص نیست محموله هایی که تاریخ مصرف آنها در ماه جاری یا ماه آینده و ارزش پایه آنها حدود ۲۸ میلیارد تومان است قرار است مورد استفاده قرار گیرد و اگر قرار است برای مصرف شهروندان وارد بازار شود. این اقدام در چه بازه زمانی انجام می شود و در صورت فرا رسیدن تاریخ انقضای این محموله ها در این فرآیند، تکلیف مصرف کنندگان چیست؟

و مهمتر اینکه چرا افکار عمومی از جزئیات دادگاه های این فساد تاریخی بی اطلاع هستند؟ فساد بزرگی که در دولت مدعی فساد اداری رخ داد و بدتر از آن به گفته یکی از نمایندگان سابق مجلس در زمانی بود که «ما در تخصیص ارز برای واردات دارو و شیرخشک مشکل داشتیم. اما الان مشخص است که ارز بوده ولی جای دیگری تخصیص داده شده است.» بوده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا