فرهنگ و هنر

تکلیف وام های میلیاردی در بورس چه می شود؟

هفته گذشته خبری مبنی بر پرداخت وام های میلیاردی با سود کم به اعضای هیات مدیره سازمان بورس منتشر شد که با واکنش های منفی فعالان اقتصادی همراه بود. این موضوع منجر به ورود سازمان بازرسی کل کشور و ارسال نامه ای به وزیر اقتصاد شد و پس از آن وزیر خواستار توضیحات شفاف مدیران بورس و انتشار اسناد مربوطه شد. مجید عشقی رئیس سازمان بورس این وام ها را قانونی و بر اساس مصوبات شورای عالی بورس دانست اما به دلیل عدم شفافیت و تاثیر منفی این موضوع بر بازار سرمایه انتقادات زیادی وارد شد. .

ورود سازمان بازرسی کل کشور

پس از انتشار این خبر سازمان بازرسی کل کشور وارد موضوع شد و با ارسال نامه ای به وزیر اقتصاد جزئیات این وام ها را افشا کرد. این نامه مستقیماً به وزیر اقتصاد ارسال شده و خواستار توضیح در خصوص پرداخت این وام ها شده است. در پی این اقدام وزیر اقتصاد در توئیتی اعلام کرد که دستور پیگیری موضوع و ارائه توضیحات شفاف از سوی مدیران سازمان بورس صادر شده است. وی همچنین اعلام کرد که این موضوع به بازرسی وزارت اقتصاد ارجاع شده و انتظار می رود مستندات و دلایل مربوط به این تصمیم منتشر شود.

توضیحات رئیس سازمان بورس

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در گفت وگویی در پاسخ به انتقادات مطرح شده در خصوص پرداخت وام های میلیاردی به اعضای هیات مدیره توضیحاتی ارائه کرد. وی خاطرنشان کرد: پرداخت این وام ها بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و بر اساس ضوابط و مقررات صورت گرفته است. عشقی تاکید کرد: این وام ها فقط به اعضای هیات مدیره تعلق نمی گیرد و برای همه کارکنان سازمان بورس نیز در نظر گرفته شده است. وی ادعاهای مربوط به غیرقانونی بودن این وام ها را بی اساس و کذب خواند و تصریح کرد: این تصمیم در چارچوب مصوبات قانونی شورای عالی بورس اتخاذ شده است.

انتقاد از عدم شفافیت و تاثیرات منفی بر بازار سرمایه

در حالی که مجید عشقی درباره قانونی بودن این وام ها صحبت می کرد، فعالان بازار سرمایه و کارشناسان اقتصادی از نحوه اطلاع رسانی و شفاف نبودن این موضوع انتقاد کردند. بسیاری از کارشناسان معتقدند در شرایط رکود بازار سرمایه، چنین اقداماتی می تواند منجر به بی اعتمادی سهامداران و سرمایه گذاران خرد شود. محمد غفوری، تحلیلگر بازار سرمایه در این زمینه گفت: چنین اقداماتی در رکود بازار می تواند تاثیر منفی داشته باشد و اعتماد فعالان بازار سرمایه را تضعیف کند. وی افزود: بازار سرمایه برای رشد نیازمند شفافیت و شایسته سالاری مدیران است.

لزوم شفافیت بیشتر در ارکان اقتصادی کشور

از سوی دیگر، امیرعلی امیر باقری، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه نیز به اهمیت شفافیت در کل اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: شفافیت حلقه مفقوده اقتصاد ایران است. وی تاکید کرد: افشای چنین اطلاعاتی می‌تواند به بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه کمک کند، اما مشروط بر اینکه این رویکرد به سایر بخش‌های اقتصادی نیز تعمیم یابد. وی معتقد است که شفافیت در همه بخش‌های اقتصادی و حتی اطلاع‌رسانی درباره حقوق و مزایای مدیران می‌تواند به اعتمادسازی در جامعه کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا