فناوری

تکلیف گوشی‌های اپل ۱۴ و ۱۵ چه می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

تجارت نیوز: طی چند دور اخیر بار دیگر فشار قطع آنتن آیفون ۱۴ و ۱۵ افزایش یافته که نگرانی صاحبان این گوشی ها را برانگیخته است. اما این فشارها از کجا می آید؟ آیا امکان ایجاد چنین محدودیتی وجود دارد؟

آیفون یکی از محبوب ترین گوشی های دنیا و حتی بازار ایران است. با وجود قیمت بالای آیفون در بازار ایران، این گوشی همچنان طرفداران خاص خود را دارد و گروهی از شهروندان همواره به عنوان کاربران آخرین نسل از محصولات اپل شناخته می شوند. اما پس از استقرار طرح رجیستری موبایل در ایران، واردات سری جدید این گوشی آمریکایی به ایران ممنوع شد.

با این حال هنوز هم هستند افرادی که این قانون عجیب را دور می زنند و به استفاده از سری جدید گوشی های اپل وفادار می مانند. البته آنتن دهی سیم کارت یکی از اپراتورها در این گوشی ها بدون نیاز به رجیستری قطع نمی شود و استفاده از این موبایل ها را آسان می کند.

این اتفاق باعث شده است که قطع شدن آنتن آیفون ۱۴ و ۱۵ به اهرمی برای فشار بر دولت به ویژه وزارتخانه های حریم خصوصی و ارتباطات تبدیل شود.

در همین زمینه، حمیدرضا دهقانی نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره قطع آنتن دهی آیفون های رجیستری اعلام کرد: با پیگیری های انجام شده از سوی اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اقداماتی انجام می شود. در این زمینه اتخاذ شده است. البته هنوز اقدامات در نظر گرفته شده به پایان نرسیده است، اما پیگیری ها همچنان ادامه دارد تا موارد فوق به طور کامل اجرا شود.

اما آیا مسئولان این وزارتخانه ذیربط در ابتدای کار خود تن به چنین فشارهایی می دهند؟ به خصوص که در حال حاضر تنها برندهای سامسونگ و شیائومی به عنوان اصلی ترین رقبای محصولات آیفون در ایران شناخته می شوند. آیا منافع دو رقیب آسیایی پشت محدودیت هایی که برای برند آمریکایی وجود دارد پنهان شده است که بلافاصله با تغییر دولت چنین موضوعی را مطرح کرد؟

این شبهه زمانی قوت می گیرد که چنین محدودیتی فقط برای گوشی های محبوب و محبوب آیفون ایجاد شود و سری جدید این دو سازنده بدون محدودیت وارد و ثبت شوند.

نگرانی معامله گران تحریم از رونمایی از آیفون ۱۶ است

حالا در حالی که فشار قطع آنتن های آیفون ۱۴ و ۱۵ در ایران افزایش یافته است، اپل قرار است به زودی از آیفون ۱۶ رونمایی کند. از این رو، علاقه مندان به این موبایل وارداتی، خواهان آزادسازی واردات و استفاده از به روزترین فناوری روز دنیا بدون محدودیت هستند. اتفاقی که به نظر می رسد باعث نگرانی برخی سوداگران اختلاس و رانت خواران شده است.

البته لازم به ذکر است که به گفته بسیاری از کارشناسان، قطع آنتن این گوشی ها به راحتی امکان پذیر نیست و موانع خاص خود را دارد.

در همین زمینه، آرین اقبال، کارشناس فناوری اطلاعات به خبرآنلاین گفت: از نظر تئوری چنین چیزی امکان پذیر است اما در شبکه LTE چنین چیزی امکان پذیر نیست؛ چنین اقدامی فقط در شبکه ۳G یا ۲G امکان پذیر است، بنابراین این گوشی ها می توانند با تکنیک ها تماس بگیرند. و ترفندها، اما در استفاده از اینترنت آنها، اما و اگر وجود دارد..

دلیل قطع شدن آنتن آیفون ۱۴ و ۱۵

محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران درباره دلیل عدم ثبت و آنتن دهی آیفون ۱۴ و ۱۵ توضیح داد: عدم رجیستر نشدن سری آیفون ۱۴ و ۱۵ دلایل مختلفی داشته است که از جمله می توان به لوکس بودن گوشی های آیفون ۱۴ و ۱۵ اشاره کرد. این گوشی ها، قیمت گوشی های آیفون را بالای ۶۰۰ دلار و… ذکر کرد.

وی درباره چالش های قطع آنتن آیفون ۱۴ و ۱۵ گفت: افراد زیادی به دلایل مختلف این گوشی را خریداری کرده اند. در صورت قطع آنتن دهی این گوشی ها ضرر مالی قابل توجهی به مردم وارد می شود. از سوی دیگر برخی از کسب و کارها از جمله گرافیست ها با دستگاه هایی مانند مک بوک و آی مک اپل کار می کنند و این دستگاه ها قابلیت اتصال به گوشی های آیفون را دارند. بنابراین بسیاری از فعالان این حوزه از این گوشی ها برای انتقال فایل و … استفاده می کنند که در نتیجه این دستگاه ها می توانند پیش نیاز این مشاغل باشند. چون این گوشی ها رجیستر نمی شوند مردم مجبور به فروش آن ها می شوند. بنابراین حجم زیادی از گوشی های دست دوم آیفون ۱۴ و ۱۵ به بازار تزریق می شود و پس از قطع آنتن دهی آیفون ۱۴ و ۱۵، این گوشی ها در ایران کاربرد نداشته و باید به کشورهایی مانند پاکستان ارسال شوند. ارمنستان و غیره

کاهش قیمت آیفون ۱۴ و ۱۵ به نفع سامسونگ!

نایب رئیس اتاق اصناف تهران درباره تاثیر قطع شدن آنتن این گوشی ها بر قیمت آنها در بازار ایران اظهار کرد: در صورت قطع آنتن دهی آیفون ۱۴ و ۱۵ قیمت این گوشی ها کاهش می یابد. و از سوی دیگر قیمت مدل های مشابه مانند سری آیفون ۱۳ و پرچمداران سامسونگ و شیائومی افزایش خواهد یافت. قابل توجه می یابند. زیرا کاربران سری آیفون ۱۴ و ۱۵ معمولا یا به دلیل کاربردی بودن و یا به دلیل لوکس بودن این محصول از آن استفاده می کنند. بنابراین به دنبال گوشی هایی با همان کیفیت می گردند. حتی این اتفاق می تواند سری ۱۳ و پرچمداران دیگر برندهای بازار را کاهش دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قطع آنتن دهی این گوشی ها و ممنوعیت واردات آن ها بر کاهش قاچاق این محصول تاثیرگذار است، توضیح داد: هم اکنون نیز این گوشی ها به صورت غیرقانونی وارد کشور شده است. تا جایی که من می دانم، هیچ فروشنده ای تا به حال سری آیفون ۱۴ و ۱۵ را وارد حجم بالا نکرده است. اکثر این گوشی ها به صورت مسافری وارد کشور شده اند. البته نکته مهم این است که وقتی کالایی به صورت قاچاق وارد می شود، ارز آن نیز به صورت قاچاق از کشور خارج می شود. بنابراین در صورت واردات قانونی، چرخه ارز از بانک مرکزی قابل مدیریت است.

آیفون با هر نرخ و تعرفه ای باید وارد کشور شود

فرجی تهرانی درباره درخواست خود برای واردات آیفون سری ۱۴ و ۱۵ به کشور اظهار کرد: درخواست من به عنوان یک فعال صنفی این است که این محصول با هر تعرفه و نرخی که تعیین می کنند وارد کشور شود و هزینه گمرکی آیفون ها در سال کشور نیز صاحبان آنها گرفته خواهد شد. مدتی مطرح می شد که هزینه گمرکی این محصول تا ۹۶ درصد است. اگرچه این عدد ناعادلانه است، اما باز هم مورد استقبال قرار گرفت. اگر تعرفه مناسبی از دارندگان آیفون ۱۴ و ۱۵ دریافت شود، قطعاً مبلغ قابل توجهی وارد گمرکات کشور خواهد شد. این پول هم بیت المال است. در واقع پولی است که قبلاً باید از مردم گرفته می شد اما به دلایل مختلف این اتفاق نیفتاد.

وی در پایان برای حل این مشکل پیشنهاد کرد: برای حل این مشکل بهتر است تصمیم بزرگی گرفته و برای گوشی هایی که تا به امروز خریداری شده اند، نرخ متعارف و معقولی را اعمال کنیم. به این ترتیب هم پول وارد صندوق گمرک می شود و هم از اموال مردم محافظت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا