اخبار اقتصاد ایران

تکمیل و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌ شهرکهای صنعتی با هدف حفظ نبض محیط زیست

مهدی محبوبی بیان کرد: در دو سال گذشته در شرکت شهرک های صنعتی برنامه ای تدوین کردیم و شاخص هایی را در نظر گرفتیم، در این مدت همه شاخص ها تکمیل شده و حتی از شاخص های تدوین شده نیز خارج شده ایم.

ایران تحلیل، مهدی محبوبی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گیلان گفت: یکی از مهم ترین موارد برای جذب سرمایه گذار توسعه زیرساخت ها است بنابراین برای جذابیت بیشتر مکان برای سرمایه گذاران باید زیرساخت ها را فراهم کرد. امکانات عملکرد شرکت شهرک های صنعتی گیلان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل ۱۱۹ درصد در توسعه زیرساخت ها و ۲۲۶ درصد در تامین منابع رشد داشته است، در دولت سیزدهم در حوزه زیرساخت ۴۰۰ درصد رشد داشته ایم.

مهدی محبوبی در ارائه گزارشی که از روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی گیلان به دست ما رسیده، می افزاید: در دو سال گذشته در شرکت شهرک های صنعتی برنامه ای تدوین کردیم و شاخص هایی را در نظر گرفتیم که تمامی شاخص ها در طول مدت تکمیل شده است. این دوره و حتی فراتر از آن با شاخص های تدوین شده حرکت کردیم.

وی اذعان داشت: زمانی که توسعه زیرساخت ها را آغاز کردیم، طرحی برای احیای واحدهای راکد ترسیم شد که به این منظور با ورود سرمایه گذاران و کارآفرینان و جذابیت بیشتر زیرساخت ها برای سرمایه گذاران، ۱۱۲ واحد در دولت سیزدهم در شهرک های صنعتی تولید شد. گیلان احیا شدند. بوده است

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گیلان را یکی از ۵ قطب صنعتی کشور در ۴ دهه گذشته ارزیابی می کند و با اشاره به تدوین سیاست های کلی می گوید: وقتی سیاست کلی این باشد. تدوين شده، برنامه بر اساس آن سياست تدوين مي شود و استان را به كل نگاه مي كنند و بعد به استان نگاه مي كنند نه جغرافيايي و منطقه اي، بنابراين چون وضعيت و پوشش جنگلي استان هاي شمالي به ويژه گيلان و مازندران ديده مي شود. به گونه ای که پوشش جنگلی این دو استان کشور حفظ شود، آنگاه توسعه صنعت با ملاحظاتی مواجه است. . اما می توان آلمان را مثال زد که آب و هوای نزدیک به گیلان دارد و با حفظ محیط زیست بزرگترین کارخانه های خودروسازی را در حاشیه رودخانه ها و مناطق توریستی و تفریحی ایجاد کردند و زمینه اشتغال بالایی را برای جوانان تحصیلکرده فراهم کردند.

وی گیلان را نیز به گونه ای دیگر تحلیل کرد و اظهار داشت: صنعت گیلان قادر به جذب نیروی ماهر در استان نخواهد بود، از سوی دیگر آمارها نشان می دهد که ۸۶ هزار دانش آموخته ماهر استان قدرت جذب نیروی متخصص در استان را ندارند. صنعت. این آمار مربوط به رشته های تحصیلی مرتبط با صنعت یا مرتبط با صنعت است که پس از فارغ التحصیلی به دلیل اشباع شدن رشته تحصیلی از استان مهاجرت می کنند، بنابراین نیروی کار ما به استان های دیگر مانند ساوه و اراک مهاجرت می کنند.

محبوبی اگرچه معتقد است سیاست ما این است که با وجود همه محدودیت ها از سرمایه گذاری های کلان دست نکشیم، اما با همه تلاش ها نمی توانیم سالانه تعدادی از این سرمایه گذاران را جذب کنیم، وی ادامه می دهد: زمانی که شهرک های ما درجه ۳ یا درجه ۳ دارند. زمان، اجازه ورود صنایع بزرگ را نمی دهیم، این اتفاق باعث شد سرمایه گذار بزرگی برای ساخت کارخانه فولاد در یکی از شهرک های صنعتی ما ۲۰ هکتار درخواست کند. راحت گفتند نه و سرمایه گذار از استان رفت! ما معتقدیم که استان گیلان یکی از استان های قدیمی کشور محسوب می شود، افراد تحصیل کرده نیز به استان های دیگر مهاجرت می کنند، با توجه به همان سیاست گذشته که اشاره کردم، صنایع بزرگ و با تکنولوژی بالا وارد استان نشد و به طور کلی صنایع بومی و کوچک در استان ایجاد شد و صنعت ما را از ناحیه کارگران نیمه ماهر و غیر ماهر تحت تاثیر قرار داد، صنعت با سرعت بسیار پایینی در استان حرکت خواهد کرد.

وی ادامه می دهد: البته ما هم سعی کردیم با حفظ محیط زیست صنایع بزرگی را وارد گیلان کنیم به همین دلیل وزارت دفاع پروژه بزرگی را در شهرک صنعتی سفیدرود رشت یا شرکت هایی مانند سان استار یا ابزارآلات ساختمانی آغاز کرده است. مثل رونیکس وارد گیلان شدیم یا واحدهای بسیار موفق و دانش بنیان در سفیدرود تاسیس کردیم.

به گفته وی تامین زنجیره یکی از اهداف ما در شهرک های صنعتی است. فرضاً برای برخی از شرکت ها مانند مواردی که ذکر کردم، این شرط فراهم است تا بخشی از نیازهای خود را در تامین قطعات از طریق کارخانه های کوچکتر تامین کنند و به عبارتی بین واحدهای کوچک و بزرگ ارتباط برقرار کنند. و تا زمان فروش و ورود به بازارهای صادراتی حمایت های لازم را از صنعت داشته باشیم چرا که هم اکنون بیش از ۲۵ درصد تولیدکنندگان ما محصولات خود را در شهرک های صنعتی صادر می کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گیلان در ادامه به بخشی از اقدامات و ماموریت های سازمان که توسعه زیرساخت های صنعتی بود که در دو سال گذشته بسیار تقویت شده است اشاره کرد و گفت: ابتدا توسعه زیرساخت های صنعتی و توسعه زیرساخت های صنعتی را در اولویت قرار داده ایم. سپس توانمندسازی واحدهای صنعتی ما یک برنامه هدفمند را شروع کردیم. در گذشته قراردادها و قراردادهای بسیاری در زیرساخت ها منعقد شد و بسیاری از پروژه ها نیمه کاره رها شدند. اکنون بسیاری از پروژه های نیمه تمام حتی استراتژیک هستند، از جمله تصفیه خانه های برق و آب. صنعتی که به دلیل اهمیت اقلیم، جغرافیا و شرایط محیطی استان نیمه کاره رها شده بود، عملیات اجرایی آنها آغاز شد. البته این موضوع در بسیاری از شهرک ها و نواحی صنعتی ما دیده می شود، با توجه به توسعه طرح و شناختی که از سند صنعت سبز استان داشتیم، برنامه ای تدوین کردیم و بر اساس آن طرح حرکت کردیم.

وی تامین منابع را یکی از مهمترین اصول یک سازمان و شرکت دانست و گفت: در این راستا باید منابع را تامین می کردیم و از طریق این تامین منابع پروژه های خود را اجرا می کردیم، طبق برنامه ای تامین را اجرا کردیم. منابع و خوشبختانه در تامین منابع برنامه ها به خوبی پیش رفت و نسبت به سال های گذشته حتی با رشد بیش از ۲۰۰ درصدی مواجه بودیم و مهم این است که این منابع از محل اعتبارات داخلی شرکت تامین شده است. ارائه شده است

مهدی محبوبی در این خصوص ارزیابی از کاهش جدی منابع ملی و عمرانی نسبت به یک دهه گذشته دارد و در این باره می گوید: اگر بخواهیم مقایسه ای با ۱۰ تا ۱۵ سال قبل از نظر عددی داشته باشیم. منابع دریافتی بدون در نظر گرفتن تورم و شاخص ها، امروز یک دهم آن منابع را تامین می کنیم، چون در آن زمان ۵ شهرک داشتیم، الان شهرک های صنعتی ما در استان به ۳۳ شهرک رسیده، آن موقع کارخانه ها از ۳۰۰ کارخانه بیشتر نمی شد، الان به ۹۰۰ کارخانه در شهرک های صنعتی استان افزایش یافته است. در این مدت برنامه ما باید به گونه ای پیش می رفت که هم منابع و هم زیرساخت ها را مدیریت می کردیم. در تامین منابع باید پروژه ها را اجرا می کردیم تا ثمره آن در آینده نمایان شود.

وی تکمیل و بهره برداری از تصفیه خانه های زیست محیطی را با هدف حفظ نبض محیط زیست دانست و ادامه داد: ایجاد تصفیه خانه ها بسیار حیاتی بود زیرا نبض محیط زیست در گرو ایجاد این تصفیه خانه ها برای فعالیت صنعت بود. راه اندازی واحدهای تصفیه اول و دوم خانه صنعتی لاهیجان، تصفیه خانه لوشان، کوچ اصفهان، فومن، لنگرود و سفیدرود رشت هزینه های بالایی داشت. در لوشان بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد تصفیه خانه نیاز بود، سفیدرود بالای ۷۰ میلیارد. بسیاری از پروژه ها با ۲۰-۳۰ درصد کار رها شدند و برخی با ۵۰ درصد کار، این گونه پروژه ها تبدیل به ماده ۴۶ یا ۴۸ می شود و قرارداد توسط کارفرما یا پیمانکار فسخ می شود و در گذشته این کار انجام می شد. اما در دو سال گذشته تصمیمات به گونه ای گرفته شد که شاهد چنین نتیجه ای نباشیم، زیرا ما مدیریت پروژه و کنترل پروژه را انجام دادیم و تبدیل به مدیریت منابع شد و پروژه های بسیار بزرگ را اجرا و به اتمام رساندیم. ، همه پروژه ها را طبق برنامه اجرا کردیم و به بهره برداری رساندیم و جالب اینکه پروژه های ۴۶ ماده ای و ۴۸ ماده ای قبلی را نیز تحویل گرفتیم و اجرا کردیم.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گیلان به رها شدن دو تصفیه خانه مهم صنعتی اشاره کرد و به تکمیل آنها در لوشان و سفیدرود اشاره کرد و گفت: یکی در لوشان که دومین مدول تصفیه خانه است. کارخانه شهرک صنعتی لوشان تا مرداد امسال با ظرفیت هزار مترمکعب و مدول اول تصفیه خانه صنعتی شهرک صنعتی سفیدرود رشت با ظرفیت ۳۵۰۰۰۰ مترمکعب و پیشرفت فیزیکی بالای ۸۵ درصد است. . تیر این ماه به بهره برداری می رسد. مدول دوم تصفیه خانه صنعتی سفیدرود پس از یک ماه تنفس، بلافاصله عملیات اجرایی آن آغاز شد و هم اکنون طرح های مطالعاتی این پروژه مهم زیربنایی و زیست محیطی به پایان رسیده است.

محبوبی با اشاره به نیمه تمام شدن زیرساخت های برق در زمان مسئولیت خود، به سرعت تعیین تکلیف برق شهرک های صنعتی از دو سال گذشته اشاره می کند و می افزاید: قراردادهای زیادی با شرکت برق و توزیع منطقه منعقد شد. و گاه از ۲ تا ۱۵ میلیارد تومان برای قراردادها به شرکت ها پرداخت شده بود، اما به طور کلی در ۳۳ شهرک صنعتی گیلان قراردادهای مفتوح و بلاتکلیف وجود داشت و از یک سو در تامین برق واحدهای صنعتی مشکلات جدی وجود داشت. از جمله پروژه های در حال انجام و تقاضای سرمایه گذاران. ما مواجه بودیم، در برخی شهرها چون وضعیت اقتصادی مناسبی نداشت، مشکلات بیشتری پدیدار شد. اکنون در این شهرک قراردادی به ارزش حدود ۳ میلیارد تومان بسته شد، چون تقاضا رو به افزایش بود به ۲۱ میلیارد تومان افزایش یافت و وضعیت اجرای پروژه رها شد. در این راستا بر اساس قانون و جلسات متعدد با مدیرعامل شرکت برق منطقه ای، توانستیم ۵۰ درصد بودجه اجرای این پروژه را از منابع داخلی و ۵۰ درصد دیگر را در اختیار شرکت برق منطقه ای قرار دهیم. که خوشبختانه این همکاری صورت گرفت. یک سرمایه گذار جدید شد.

وی به ظرفیت های متعدد صنعتی در شهرک های صنعتی اشاره می کند و با اشاره به اینکه در لاهیجان با ۱۸ هکتار وسعت با اشتغال چشمگیر بیشتری از سوی سرمایه گذاران مواجه هستیم و یا شهرک صنعتی سفیدرود بزرگترین شهرک صنعتی شمال کشور است. ایران یا در شهرک صنعتی تلاش که با یک شهرک صادرات محور با پتانسیل سرمایه گذاری بالا مواجه هستیم و قابلیت های صنعتی شهرک های صنعتی شهرهای دیگر مانند رودسر، لنگرود یا لوشان و سایر شهرها را متفاوت می داند و اذعان می کند: توسعه زیرساخت های صنعتی برای جذابیت بیشتر سرمایه گذاری و حمایت از بخش تولید بر اساس شعار سال رهبر انقلاب که معظم له در دهه گذشته بر این اصل مهم تاکید داشتند، اکنون مشکل تامین برق در صنعت حل شده است. شهرستان های گیلان و لذا در حوزه زیرساختی به سرعت در حال پیگیری اقدامات لازم در سایر امور هستیم و اجرای برنامه هایی مانند خوشه های صنعتی و حمایت از طرح های صنعتی دانش بنیان و صادرات محور را در برنامه خود تقویت خواهیم کرد. با تکیه بر حمایت های نماینده عالی استان و نمایندگان و مسئولان استان به ویژه شرکت های خدماتی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا