بانک و بیمه

تیراژ کم واردات خودرو ناشی از محدودیت شرکت ها| بانک مرکزی مدعی تخصیص ۵ میلیارد دلار به واردات قطعات

بازار؛ گروه خودرو: قیمت خودروها در بازار طی روزهای اخیر روندی صعودی را طی کرده است، حجم تولید با برنامه ابلاغی وزارت ایمنی به خودروسازان مطابقت ندارد. بررسی این شرایط حاکی از آن است که در ماه پایانی سال جاری تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار از بین می رود و قیمت خودرو دوباره افزایش می یابد. گسترش واردات خودرو به کشور نشان می دهد که وزارت امنیت به سرپرستی علی آبادی نیز در این زمینه موفقیتی کسب نکرده است و تمرکز بر محصولات برقی چالش جدیدی را برای این وزارتخانه برای افزایش قیمت خودرو در سال ۲۰۱۸ به وجود خواهد آورد. روزهای آینده برای بررسی این سوالات با علی جدیدی، نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن شورای اسلامی گفت وگو کرده ایم:

* با توجه به چالش های فراوان صنعت خودرو در سال جاری، آیا تولیدکنندگان می توانند به تیراژ یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو دست یابند؟

وزارت امنیت و خودروسازان قول تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو را دادند. از آنجایی که تولیدکنندگان ممکن است به این حجم تولید نرسند، باید بخشی از این برنامه برای یکسان سازی قیمت خودروها در بازار اجرا شود و با کمک «واردات خودرو» معتقدم برنامه وزارتخانه برای سکوت و خودروسازان به دلیل گذر زمان مشکلات ناشی از قوانین خلقت

متاسفانه یکی از دلایل ضریب نفوذ کم واردات خودرو به کشور، محدودیت واردات به چند شرکت فعال در این بخش است.

*وزارت حراست با برنامه اعلام شده تولید خودرو موفقیت چندانی کسب نکرده است. چرا خودروهای تولید محدود به کشور وارد می شوند؟

واردات خودروهای صفر کیلومتر بسیار کند پیش می رود و بارها در این زمینه به وزارت امنیت تذکر داده ایم، این وزارتخانه مدعی ورود ۱۰۰ هزار خودروی خارجی به بازار است. این برنامه به معنای واردات ۱۰ هزار خودرو در ماه به کشور است که تاکنون محقق نشده است. متاسفانه یکی از دلایل ضریب نفوذ کم واردات خودرو به کشور، محدودیت واردات به برخی شرکت های فعال در این حوزه است. اگر توان مالی این شرکت ها را بررسی کنیم، می توان دریافت که دلیل توزیع محدود واردات، کمبود نقدینگی است.

*به محدودیت شرکت های واردکننده خودرو اشاره کردید. آیا در بخش واردات انحصار ایجاد شده است؟ تحویل خودروهای خارجی فرسوده به کشور چه شد؟

کمیسیون صنعت و معدن شورای اسلامی معتقد است آیین نامه اجرایی واردات خودروهای صفر کیلومتر به کشور نواقصی دارد. بنابراین وزیر صمت مدعی ارائه پیشنهادی برای تغییر قوانین واردات خودرو به دولت است. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید گفت مهلت قانونی تدوین و ابلاغ آیین نامه اجرایی واردات خودروهای فرسوده به پایان رسیده است اما هنوز خبری از مقررات در دولت و دولت نیست. وزارت امنیت

بانک مرکزی مدعی اختصاص و تخصیص ۵ میلیارد دلار برای واردات قطعات به صنعت خودرو است

* صنعت خودرو گفت: چالش عدم تامین ارز می تواند به زودی تولید خود را متوقف کند. آیا کمیسیون صنعت و معدن شورای اسلامی برنامه ای برای حل این مشکل دارد؟

بانک مرکزی مدعی اختصاص و تخصیص ۵ میلیارد دلار برای واردات قطعات به صنعت خودرو است. بنابراین در شرایط فعلی چالش تامین ارز برای واردات خودرو به جای قطعه است.

وزارت ایمنی به تنهایی متولی صنعت خودرو نیست و برای اصلاح اساسی سیاست خودروسازی کشور، دولت باید تکلیف زیرمجموعه های آن را مشخص کند.

* کارشناسان معتقدند وزارت ایمنی در تعیین خط مشی صنعت خودرو ضعف دارد. عباس علی آبادی برای حل این مشکل چه باید بکند؟

کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت نیز معتقد است که سیاست گذاری صنعت خودرو باید اصلاح شود اما متاسفانه وزارت ایمنی اختیار کامل برای اصلاح سیاست صنعت خودرو را ندارد. در واقع این وزارتخانه یک حمله سیبلی است به بیان بهتر: در شرایط فعلی که وزارتخانه محرمانه واردات خودرو را دنبال می کند، بانک مرکزی تمایلی به ارائه ارز ندارد. تولید خودرو توسط وزارت دفاع برنامه ریزی و مدیریت می شود، اما قیمت گذاری توسط شورای رقابت تعیین می شود. بنابراین می توان گفت که وزارت ایمنی تنها متولی صنعت خودرو نیست. برای اصلاح اساسی سیاست صنعت خودرو در کشور، دولت باید تکلیف زیرمجموعه های خود را مشخص کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا