ترندهای روز

تیر ۱۴۰۳ خاطره تلخ تیر ۱۳۸۴ را پاک می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

مصطفی دانسته در عصر ایران نوشت: ۱۷ تیر ۱۴۰۳ چهاردهمین دوره ایران تحلیلات ریاست جمهوری با شرایط ویژه برگزار می شود. هیچ یک از ناظران سیاسی و کاندیداهای ایران تحلیلات ریاست جمهوری آمادگی این کارزار را نداشتند، اما مرگ سید ابراهیم رئیسی در سانحه بالگرد باعث شد که پس از دهه ۶۰ دوباره شاهد برگزاری ایران تحلیلات زودهنگام باشیم.

تیر    1403 خاطره تلخ تیر 2014 را حذف می کند

ماه ها خرداد، مرداد، بهمن، مهر، تیر و اردیبهشت شاهد برگزاری ایران تحلیلات ریاست جمهوری بوده اند. دور دوم ایران تحلیلات ریاست جمهوری سال ۸۴ بین محمود احمدی نژاد و مرحوم هاشمی رفسنجانی در سومین دوره تیر در سال ۱۳۶۳ برگزار شد که در آن شهردار وقت تهران توانست رئیس سابق دو قوه مجریه و مقننه را شکست دهد و راهی پاستور شود.

باز هم در یک سال عجیب، چرخ صندوق ایران تحلیلات ریاست جمهوری را به جولای رساند. امیدوارم نتیجه چهاردهمین دوره ایران تحلیلات در تیر ۱۴۰۳ نه مثل ۸۴.

شاید نسل جدید آن روزها را به خاطر نداشته باشد. زمانی که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور شد، زلزله ای را در فضای سیاسی ایران به وجود آورد که هنوز مردم در حال پرداخت هزینه های تصمیم رئیس جمهور وقت هستند.

فراموش نکرده‌ایم که سکوت امروز در مورد اسرائیل با مواضع ایران در قبال اسرائیل و طرح هولوکاست مشکلاتی را برای ایران در آن سال‌ها ایجاد کرد. به جرات می توان گفت اسرائیل با مواضع احمدی نژاد جان تازه ای گرفت و پروژه ظالمانه خود را آغاز کرد.

فراموش نکرده ایم که ایشان در دولت نهم عزیز بودند و عده ای در نماز جمعه مدعی شدند که مواضع ایشان در سازمان ملل و نامه های ایشان به رئیس جمهور آمریکا در کتاب های درسی گنجانده شود. کم کم احمدی نژاد از بین رفت و جریان منتسب به او را «انحرافی» نامیدند و پس از آن سیاستمداران مختلف ایرانی بار دیگر اجازه حضور در ایران تحلیلات ریاست جمهوری را نداشتند.

خاطره روی تیر سال ۸۴ برای مردم روشن و شیرین نیست. به راستی می توان گفت که احمدی نژاد ایران را از ریل اخلاق و توسعه خارج کرد. باید امیدوار بود که امسال نتیجه دیگری را شاهد باشیم و رئیسی از صندوق بیرون بیاید که با عقلانیت و منطق راه را طی کند.

در این روزهای سخت، به ویژه از نظر اقتصادی، ایران به رئیس جمهوری نیاز دارد که شوک مثبتی به بازار و جامعه وارد کند. وقتی نام او توسط وزیر کشور به عنوان برنده قطعی اعلام شد، شاهد استقبال جهانی از ایران تحلیل مردم ایران خواهیم بود.

واقعا جامعه دیگر تحمل رئیس جمهور احساساتی و افراطی را ندارد. ایران بیش از هر زمان دیگری به یک رئیس دولت منطقی با طعم عقلانیت و آرامش نیاز دارد. کسانی که می توانند بحران های داخلی مانند حجاب را حل کنند و با گفت و گو می توانند درهای کشور را به روی جهان باز کنند.

البته همه اینها آرزوست و باید دید در مدت باقی مانده چه ارقامی ثبت می شوند و چه کسانی به تایید شورای نگهبان می رسند. اما امیدوارم تیر ۱۴۰۳، حافظه تیر ۸۴ برای پاک کردن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا