ورزشی

تیم ملی فوتبال «هو» شد، کشور «چیز»

امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران تصور نمی کرد روزی برسد که به عنوان اولین بازیکن نیمکت نشین تیم ملی مورد انتقاد شدید هواداران قرار گیرد و شعار «شرمنده، ولش کن». “. با وجود این او خیلی زود با این پدیده مواجه شد و برای دومین بار در ایران و در جریان بازی های تیم ملی چنین شعار پرمعنای را به وضوح شنید که جز اعتراض به وضعیت موجود عواقبی نمی تواند داشته باشد.

برای اولین بار در ورزشگاه آزادی بود که هواداران تیم ملی فوتبال ایران پس از تساوی این تیم مقابل ازبکستان، تیم ملی را هو کردند و از امیر قلعه نویی انتقاد کردند. او و کارکنانش که تبحر خاصی در فن بیان دارند، با وعده «روزهای خوب در پیش رو» سعی داشتند از حجم انتقادات بکاهند. اما وضعیت به گفته مراد قلعه‌نویی و شاگردانش پیش نرفت. تیم ملی پنجشنبه شب در اصفهان و در اولین دیدار خود در مرحله سوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ با شرایط سختی مقابل تیم ملی قرقیزستان روبرو شد.

در واقع اگرچه این بازی با یک گل به سود تیم ملی به پایان رسید، اما سبک بازی شاگردان امیر قلانوی مقابل تیم دسته دوم یا حتی دسته سوم آسیا چیزی نبود که هواداران حاضر در ورزشگاه را راضی کند. آنها در پایان این دیدار به شدت از امیر قلانوی گلایه کردند و ضمن هیاهوی دیگر بازیکنان تیم ملی خواستار جدایی امیر قلانوی از این تیم شدند. اتفاقی که برای تیم ملی ایران افتاد که هوادارانش در دو بازی سرمربی و بازیکنان روی سکو را هو می کنند، از جمله سوالاتی است که انتظار می رود مسئولان فدراسیون فوتبال که همیشه سکوت را به پاسخگویی ترجیح می دهند پاسخ دهند. از نظر فنی، واضح است. عملکرد امیر قلعه نویی با وعده هایش همخوانی ندارد.

او که با توپ پر زمام امور را بر عهده گرفته بود و از سرمربیان خارجی تیم ملی فوتبال ایران انتقاد می کرد، در جام ملت های آسیا مقابل قطر عملکرد ضعیفی داشت و از دور بازی های نیمه نهایی کنار رفت. تا حسرت قهرمانی در دل این تیم بماند. پس از آن نوسان تیم قلانوی که در این بین کمی خوب و بد بازی می کرد حفظ شد تا صبر فوتبالدوستان پر شود. از سوی دیگر وعده جوان گرایی امیر قلانوی در تیم ملی با درصد بالایی محقق نشد تا تیغ تیز انتقادات این بار جدیتر از همیشه به تصمیمات او اشاره کند.

آخرین لیست بازیکنان دعوت شده به تیم ملی توسط این مربی سوژه دیگری برای زیر سوال بردن تفکر فنی او شد. دعوت از چند بازیکن نیمکت نشین از یک سو و فراخواندن چند بازیکن دیگر که حتی هنوز تیمی ندارند از سوی دیگر باعث گره خوردن وضعیت تیم ملی در دیدار مقابل قرقیزستان شد که اساساً هیچ تیمی ندارد. عرب های محلی در تقابل با تیم ملی ایران. این تساوی تا جایی پیش رفت که اگر مهارت علیرضا بیرانوند در توقف تک تک بازیکنان رقیب در دقایق پایانی نبود، این سه امتیاز از دست می رفت.

آخرین لیست بازیکنان دعوت شده به تیم ملی توسط این مربی سوژه دیگری برای زیر سوال بردن تفکر فنی او شد

البته دیگر آمارهای ثبت شده این بازی به قدری نگران کننده است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت. قرقیزستان که پیش از این به طور میانگین در هر بازی ۵ گل مقابل تیم ملی ایران به ثمر رسانده بود، در این بازی بسیار بهتر از خط حمله گران قیمت ایران عمل کرد و دو برابر تیم ملی ایران گل زد. از ۱۵ شوتی که ایران به سمت دروازه حریف زد، تنها سه شوت به سمت دروازه حریف بود که یکی از آنها نه به دلیل کار فنی، بلکه با اشتباه دروازه بان حریف تبدیل به گل شد. از سوی دیگر، قرقیزها یک بازی مختصر و مفید انجام دادند. آنها با آنالیز کامل ملی پوشان ایران در ضد حملات بسیار خطرناک ظاهر شدند و از هفت شوت شش ضربه را وارد دروازه بیرانوند کردند تا آمار بسیار نگران کننده ای را برای خط دفاعی تیم ملی ایران ثبت کنند. کمتر کسی به یاد دارد که علیرضا بیرانوند در یکی از دیدارهای تیم ملی مجبور شد تا این حد به حملات حریف واکنش نشان دهد.

نتیجه این شد که حاضران بار دیگر علیه قلانوی شعار دادند و خواستار اخراج وی شدند. از سوی دیگر برخی از آنها بار دیگر ملی پوشان را هو کردند و از الفاظ ناشایست نسبت به بازیکنان استفاده کردند. همه این اتفاقات کار را به نشست خبری بعد از بازی کشاند تا واکنش تند مهدی طارمی، کاپیتان و گلزن ایران در دیدار مقابل قرقیزستان را به همراه داشته باشد. او که مشخصا از اتفاقات رخ داده راضی نبود، گفت: مسئولیت اتفاقات رخ داده به ویژه در شرایط اقتصادی کشور بر عهده او نیست و ریشه آن را باید در جای دیگری جستجو کرد.

طارمی در بخشی از سخنان خود گفت: به من گفتند نگو، اما بی ناموسی کلمه سنگینی است، ما نمی توانیم به همدیگر بی ناموسی بگوییم، دیگران کشور را خراب کردند و چه ربطی به ما دارد که ما بی ناموسیم. یا مثلاً به خاطر مملکت ما این اتفاقات افتاده که ما بشنویم بی شرف است من نبايد به شما بگوييد وضعيت اقتصادي براي همه مردم بد است بهتر است من و همه می دانیم که با این عقده ها و فشارهایی که به مردم وارد می شود، طبیعی است که یک جا را خالی کنند بدان… ما هم مثل تو هستیم.”

طارمی همچنین از خلأ ایجاد شده در این فضا گلایه کرد و گفت: ما هیچکس نیستیم، همه ما این مملکت را دوست داریم، می خواهیم او در همه زمینه ها موفق باشد، ما در همه رشته ها امکانات می دهیم، شما این بلا را سر کشور آوردید، بعد ما می آیند و نفرین می کنند، نمی دانم آقا به ما ربطی ندارد، نه به هزار نفر من می‌توانم کاری کنم که یک سلبریتی باشد، چه یک ورزشکار، چه یک بازیگر، نمی‌دانم… این به دست ما ربطی ندارد.

بیان چنین مسائلی در فضای فوتبال ایران در شرایطی اتفاق افتاده است که کمتر سابقه ای وجود داشته که جو اینقدر علیه تیم ملی و به خصوص سرمربی آن باشد. انفعال مسئولان ورزش ایران در شنیدن صدای تماشاگران فوتبال دلیلی برای پررنگ شدن این گونه اعتراضات شده است. بدیهی است از این پس کار برای امیر قلانویی از یک سو و مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال از سوی دیگر دشوارتر خواهد بود و با ادامه روند کنونی، شدت اعتراضات نیز بیشتر خواهد شد. قدرت مگر اینکه از سوی مسئولان فنی تیم ملی یا مسئولان ورزش ایران چاره ای اندیشیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا