ترندهای روز

تیپ و قیافه نوجوانان «ولگرد» اروپا در ۷۰ سال قبل

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

Halbstarken، به معنای واقعی کلمه “نیمه قوی” یک خرده فرهنگ جوان پس از جنگ است که در آلمان، اتریش و سوئیس در دهه ۱۹۵۰ ظهور کرد. این نوجوانان که اغلب از طبقه کارگر بودند، به رفتارهای گستاخانه و سرکش معروف بودند.

این عکس ها در دهه ۱۹۵۰ توسط عکاس زوریخ کارلهینز واینبرگر گرفته شده است. عکس‌های واینبرگر که به خاطر علاقه مادام‌العمر به افراد و گروه‌های غیرمعمول و غیرمتعارف شهرت دارد، نگاهی منحصربه‌فرد به جامعه اروپای مرکزی در دهه پس از جنگ جهانی دوم ارائه می‌کند. این تصاویر نگاه اجمالی نادری به گذشته است که ممکن است امروز تا حدودی ساده به نظر برسد، اما در زمان خود اصلا رایج نبود.

پوشیدن لباس جین، مدل موی کندویی یا آراستن لباس و بدن با زنجیر، در آن زمان از رفتارهای بی ادبانه ای بود که خلاف عرف آن زمان تلقی می شد.

Halbstarken ها اغلب از نظر مد و استایل از فیلم های آمریکایی الهام می گرفتند. محبوبیت روزافزون راک اند رول نیز بر ذهنیت آنها تأثیر گذاشته بود.

ظاهر متمایز آن‌ها شامل مدل‌های موی کمر بلند، شلوار جین، پیراهن‌های چهارخانه و کت‌های چرمی بود که آن‌ها را از فرهنگ رایج جوانان آلمان متمایز می‌کرد. موتورسیکلت و موتورهای کوچک در بین آنها رواج داشت و با هم به صورت دسته جمعی یا دسته جمعی سوار می شدند.

جوانان Halbstarken اغلب اوقات فراغت خود را در خارج از منزل، جمع شدن در گوشه های خیابان، پارک ها یا سایر مکان های عمومی می گذرانند. این رفتار که به «ولگردی» (gamelen) معروف است، توسط نسل های قدیمی ناپسند تلقی می شد. در دهه ۱۹۵۰، حدود ۵ درصد از جمعیت جوان به عنوان Halbestarken شناخته شدند.

جوانان Halbstarken اغلب در شورش های کوچک، به ویژه پس از کنسرت ها یا نمایش های سینمایی شرکت می کردند. اولین حادثه بزرگ از این نوع در ۳۰ دسامبر ۱۹۵۶ رخ داد، زمانی که تقریباً ۴۰۰۰ جوان پس از نمایش فیلم در دورتموند راهپیمایی کردند و رهگذران را مورد آزار و اذیت قرار دادند، خرابکاری کردند و با پلیس درگیر شدند.

شورش‌های بزرگ‌تر عمدتاً بین سال‌های ۱۹۵۶ و ۱۹۵۸ روی داد که اغلب منجر به تخریب گسترده مبلمان در سینماها و سالن‌های کنسرت شد.

این ناآرامی ها بحث های شدیدی را در عرصه های رسانه ای و سیاسی برانگیخت. ماهیت بی هدف و هرج و مرج این شورش ها بسیاری را متحیر کرد و به بحث های داغ منجر شد. بیشتر مردم فرهنگ عامه آمریکا را مسئول ناآرامی ها می دانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا