اخبار بورس

ثبات قيمت نفت در پی کاهش نگرانی‌ها از درگیری‌های خاورمیانه

نفت برنت بالای ۸۰ دلار تثبیت شد

قیمت نفت برنت در روز چهارشنبه با کاهش نگرانی ها از گسترش درگیری ها در خاورمیانه و کاهش خطر حملات تلافی جویانه از سوی ایران، در ۸۰.۵۹ دلار باقی ماند. قیمت نفت تگزاس غربی نیز به ۷۸ دلار و ۱۶ سنت رسید. کاهش پیش‌بینی رشد تقاضا برای نفت به دلیل اقتصاد ضعیف چین و کاهش ذخایر نفت ایالات متحده موقتاً بر قیمت‌ها تأثیر گذاشته است.

گزارش کردن اخبار بورس به گزارش رویترز؛ قیمت نفت در روز چهارشنبه به دلیل کاهش نگرانی‌ها در مورد تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه و تهدیدها برای تولید در یکی از بزرگترین مناطق تولیدکننده نفت جهان، تقریباً بدون تغییر باقی ماند.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱۰ سنت یا ۰.۱ درصد کاهش به ۸۰.۵۹ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۹ سنت یا ۰.۲ درصد کاهش به ۷۸.۱۶ دلار در هر بشکه رسید.

پس از آنکه در اوایل هفته گذشته به پایین‌ترین سطح هفت ماهه خود یعنی ۷۶ دلار و ۳۰ سنت رسید، برنت در روز دوشنبه بیش از ۳ درصد افزایش یافت و به ۸۲ دلار و ۳۰ سنت در هر بشکه رسید.

اشلی کلتی، تحلیلگر Panmuir Liberum می‌گوید: «افزایش اخیر قیمت نفت متوقف شده است زیرا نگرانی‌ها در مورد انتقام‌جویی ایران علیه اسرائیل کاهش یافته و واقعیت‌های ریسک کاهش یافته است».

ایران قول داده بود که به قتل رهبر حماس پاسخ محکمی بدهد. سه مقام ارشد ایرانی گفتند که تنها توافق آتش بس در غزه می تواند مانع از اقدام ایران به طور مستقیم علیه اسرائیل شود.

اسرائیل پس از حمله این گروه به اسرائیل در ماه اکتبر، جنگ با حماس در غزه را نه تایید و نه رد کرده است. برای مقابله با ایران، نیروی دریایی آمریکا کشتی های جنگی و یک زیردریایی را به خاورمیانه فرستاده است.

ویوک دار، تحلیلگر بانک مشترک المنافع استرالیا گفت: «میزان انتقام‌جویی ایران و پاسخ اسرائیل احتمالاً تعیین خواهد کرد که آیا درگیری کنونی در خاورمیانه به یک درگیری منطقه‌ای تبدیل می‌شود یا خیر».

علاوه بر این، کاهش تقاضای جهانی نفت نیز بر قیمت ها تأثیر گذاشته است. آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه پیش‌بینی خود برای رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۵ را با اشاره به تاثیر اقتصاد ضعیف چین بر مصرف کاهش داد. این امر پس از آن اتفاق افتاد که اوپک نیز به دلایل مشابه پیش بینی تقاضای خود در سال ۲۰۲۴ را کاهش داد.

علائم تقاضای خوب در ایالات متحده نیز از قیمت ها در معاملات قبلی حمایت کرد. Danish Lim، تحلیلگر سرمایه گذاری در Philip Nova گفت: آژانس بین المللی انرژی کاهش قابل توجهی در ذخایر نفت خام آمریکا به میزان ۵.۲ میلیون بشکه گزارش کرد که بسیار بالاتر از کاهش انتظاری ۲ میلیون بشکه ای بود. این داده ها نشان می دهد که تقاضا برای نفت همچنان سالم است.

اطلاعات رسمی دولت ایالات متحده از اداره اطلاعات انرژی اواخر روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا