بانک و بیمه

ثبات قیمت دلار در پاییز| اثرات تصویب قانون جدید بانک مرکزی در کنترل بازار ارز

به گزارش ایران تحلیل، محمد شیرجیان در خصوص مدیریت و تنظیم بازار ارز در ماه‌های اخیر گفت: مرکز مبادلات طلا و ارز ایجاد شده و به تامین نیازهای کلان و خرد فعالان ارزی کمک کرده است. شفافیت قابل توجهی در زمینه قیمت های بازار ارز ایجاد شد. ; البته بانک مرکزی اقدامات نظارتی و نظارتی دیگری نیز برای تنظیم روابط و نهادهای فعال در بازار ارز انجام داده است.

وی ادامه داد: هدف ارائه بالاترین سطح نظارت، حاکمیت، مقررات و شفافیت در بازار ارز، تأثیر آن در حوزه مدیریت بازار ارز و تأثیر آن بر سایر بازارهای دارایی مانند مسکن و خودرو است. بازارهایی که منجر به یک منتهی به توسعه پایدار می شوند وارد شده اند. البته با اهداف مورد نظر سیاستگذار فاصله زیادی دارد اما هدف ما این است که بتوانیم هر چه سریعتر و بهتر به این اهداف برسیم.

ثبات قیمت دلار در پاییز
معاون اقتصادی بانک مرکزی به مدیریت بازار ارز و ثبات قیمت دلار در سه ماهه پاییز اشاره می کند.

در روزهای ابتدایی پاییز امسال نرخ دلار حدود ۴۹ هزار تومان بود؛ در روزهای بعد و پس از درگیری مسلحانه با حماس، نرخ دلار حدود ۳ هزار تومان افزایش یافت. اما روند صعودی در چند روز گذشته ادامه پیدا نکرد آذر پس از یک ماه نسبتا آرام برای دلار، این ارز آمریکایی به محدوده ۴۹ هزار تومان بازگشت و کارشناسان پیش بینی می کنند روند نزولی ادامه یابد.

به گفته سید شمس الدین حسینی – وزیر سابق امور اقتصادی – سیاست خارجی در ماه‌های اخیر موفق‌تر بوده، تیم اقتصادی در سیاست خارجی فعال‌تر بوده و در نتیجه بخشی از منابع ما در کره و ژاپن آزاد شده است. اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. و همه اینها تأثیر مثبتی داشت. اکنون شاهد تاثیرگذاری سیاست و مدیریت اقتصادی هستیم و اگر این روند ادامه پیدا کند، شاخص های اقتصادی جوانه می زند. اما باید مراقب باشیم که این جوانه ها بر اثر یک سری نوسانات که مانند باد است نسوزند.

تاثیر تصویب قانون جدید بر بانک مرکزی
همچنین در همین راستا حمیدرضا جیهانی – کارشناس بازارهای پولی و مالی – درباره تصویب قانون جدید بانک مرکزی و تأثیر آن بر اقتصاد کشور توضیح داد که تصویب این قانون به بانک مرکزی در انجام وظایف کمک می کند. در حفظ ارزش پول ملی و تقویت ثبات اقتصاد. کشور باید نقش پررنگ تری داشته باشد و موفق تر باشد. تصویب قانون جدید می تواند خلأهای موجود در قوانین قبلی را برطرف کند و با شرایط فعلی کشور سازگار باشد.

وی در خصوص مدیریت فعال بازار ارز معتقد است: شوک های ارزی در دهه های اخیر نقش مهمی در بروز شوک های تورمی در اقتصاد کشور داشته است، بنابراین مدیریت صحیح بازار ارز می تواند از بروز شوک های ارزی جلوگیری کند. اقدامات بانک مرکزی در ماه‌های اخیر با وجود اینکه در ماه‌های اخیر فشارهای سیاسی و اتفاقات منفی در سطح جهانی را تجربه کرده‌ایم که در شرایط عادی می‌توانست اتفاقات دیگری برای ارز ایجاد کند، آرامش و ثبات را در بازار ارز تضمین کرده است. بازار.

دلار در سراسر جهان در حال کاهش است
در عین حال، آمارهای جهانی حاکی از کاهش شاخص جهانی دلار در سال ۲۰۲۳ است و پیش بینی می شود ارزش جهانی این ارز در سال ۲۰۲۴ به کاهش خود ادامه دهد. در همین حال، نرخ یورو به دلار به بالاترین سطح خود در چهار ماه گذشته یعنی بالای ۱.۱۰۳۰ رسید و یورو وضعیت خود را نسبت به دلار در سال گذشته بهبود بخشید.

از سوی دیگر، شی جین پینگ – رئیس جمهور چین – در تلاش است تا سلطه دلار را به چالش بکشد و برای رسیدن به این هدف حتی در حال بهبود روابط چین با عربستان سعودی است. اگرچه تسلط دلار در حال حاضر ادامه دارد، تقریباً نیمی از پرداخت‌ها در سراسر جهان با واحد پول آمریکا تسویه می‌شود و دلار همچنان بهتر از سایر ارزها در سراسر جهان عمل می‌کند، این تصور که این سلطه در سال‌های آینده مختل خواهد شد بسیار جدی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا