بانک و بیمه

ثبات نرخ دلار در بازار

بازار؛ گروه بانک و بیمه: نرخ دلار در ایران به محدوده ۶۰ هزار تومان رسیده است. در حالی که مقامات دولتی تاکید کردند که انتقام هنیه از اسرائیل گرفته خواهد شد. بازار ارز با وجود رشد کاذب حدود ۱۵ درصدی در زمان وعده صادق، این مشکل را نادیده گرفت. این ثبات نرخ دلار در ایران در شرایطی که ریسک های ژئوپلیتیکی همچنان وجود دارد به معنای بازگشت عقلانیت و آرامش در بازار تحت تاثیر رهبری بانک مرکزی است.

علی اکبر نیکواقبال معتقد است که رویکرد فعلی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز منجر به حذف ادعاهای واهی در بازار شده است. از این رو در اوج هیجانات کوتاه مدت شاهد روند صعودی نرخ دلار در ایران بود. این روند نزولی در حال حاضر ادامه دارد. چرا که چشم انداز بازار ارز دیگر خوش بینانه نیست

یک کارشناس اقتصادی امروز درباره کاهش نرخ دلار در ایران با وجود تنش های سیاسی به وطن گفت: این نشان می دهد که بازار دیگر مشتاق این خبر نیست. از سوی دیگر، واکنش‌های بازار به چنین رویدادهایی موقتی است. به همین دلیل، معامله گران روند بازار را منطقی تر دنبال می کنند.

علی اکبر نیکواقبال اظهار داشت: در ماه‌های اخیر نوسانات نرخ دلار در ایران به حداقل ممکن رسیده است. بنابراین ثبات اقتصاد کشور باعث شده تا نوسانات بازار به کمترین میزان ممکن برسد.

وی ادامه داد: رویکرد فعلی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز منجر به حذف مطالبات واهی در بازار شده است. از این رو در اوج هیجانات کوتاه مدت شاهد روند صعودی نرخ دلار در ایران بود. این روند نزولی در حال حاضر ادامه دارد. چرا که چشم انداز بازار ارز دیگر خوش بینانه نیست. در واقع نرخ دلار در ایران امروز دیگر پاسخگوی مسائل احساسی نیست، بلکه به عوامل اساسی موثر بر ارزش گذاری دلار پاسخ می دهد.

نیکواکبال با تاکید بر اینکه سیاست دولت فعلی ثبات بخشیدن به اقتصاد است، گفت: این موضوع می تواند به افزایش سرمایه گذاری در بخش های مولد اقتصاد کمک کند و با توقف ورود پول به بخش مولد، نرخ تورم ارز نیز کاهش می یابد بازار ثبات نرخ دلار در ایران در شرایطی که ریسک های ژئوپلیتیکی همچنان وجود دارد به معنای بازگشت عقلانیت و آرامش به بازار است.

حباب دلار در حال کاهش است

پویان مظفری، کارشناس اقتصادی نیز درباره هدف گذاری ۵۷ دلاری پس از فروکش کردن هیجانات بازار، گفت: قطعاً دلار به کانال ۵۷ هزار تومان بازمی گردد، اما ادامه آن به سیاست های کابینه دولت بستگی دارد.

در روزهای اخیر قیمت دلار از ۶۲ هزار تومان بالاترین ارزش به حدود ۶۰ هزار تومان کاهش یافته است. در حال حاضر شانس زیادی برای شکست کانال ۶۰۰۰۰ دلاری وجود دارد. رایزنی های منطقه ای حکایت از تغییر استراتژی ایران در قبال شکل انتقام دارد. به همین دلیل، خطرات ژئوپلیتیکی تا حدی کاهش یافته است. بنابراین انتظار می رود با کاهش تنش ها، حباب دلار کاهش یابد.

به گفته پویان مظفری، بسیاری از قوانین و مقررات موثر بر بورس در هیات وزیران دولت چهاردهم تصمیم گیری می شود. از سوی دیگر دولت چهاردهم متعهد به گسترش روابط با سایر کشورها است. این مشکل را می توان سیگنالی برای بازار ارز دانست

یک کارشناس اقتصادی معتقد است که قیمت دلار تند یک بار در سال ۱۴۰۳ به منطقه ۵۷ هزار تومانی سقوط کرد و این بار پس از تخلیه حباب به محدوده ۵۷ هزار تومانی بازخواهد گشت.

پویان مظفری با تاکید بر اینکه تشکیل کابینه دولت چهاردهم به دلیل رفع ابهامات در سیاست گذاری منجر به کاهش قیمت دلار نیز می شود، خاطرنشان کرد: بسیاری از قوانین و مقرراتی که بر بورس تاثیر می گذارد با تصمیم دولت است. کابینه دولت چهاردهم. از سوی دیگر دولت چهاردهم متعهد به گسترش روابط با سایر کشورها است. این مشکل را می توان سیگنالی برای بازار ارز دانست.

مظفری با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در ماه‌های اخیر با پاسخگویی به تقاضای ارز به مدیریت بازار ارز پاسخ داده است، گفت: اگر ارز کافی در بازار وجود داشته باشد، حتی اگر سیگنال تورمی داده شود، حرکت صعودی نخواهد داشت. در حال حاضر پیش بینی می شود پس از فروکش التهاب، قیمت دلار دوباره وارد محدوده ۵۷ هزار تومانی شود. اما ادامه روند بعدی مربوط به سیاست گذاری کلان اقتصادی و تعیین تکلیف لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا