ترندهای روز

ثبت تصویر حفره‌‌ای مرموز در مریخ که می‌تواند اسرار حیات فرازمینی را در خود داشته باشد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

انتشار تصویر جدیدی از یک سوراخ مرموز در سطح مریخ بحث ها و کنجکاوی های جدیدی را در مورد ماهیت آن و دیگر حفره های مشابه در سیاره سرخ به راه انداخته است.

این تصویر که توسط دوربین HiRISE مدارگرد شناسایی مریخ گرفته شده و توسط آزمایشگاه قمری و سیاره ای دانشگاه آریزونا منتشر شده است، حفره ای گرد را بر روی یک سطح سفید نشان می دهد.

این سوراخ تنها در نوع خود در سطح مریخ نیست. اما آنها چه هستند؟

این حفره های تاریک در کنار بزرگترین منطقه آتشفشانی سیاره سرخ و کوه المپ، بزرگترین آتشفشان منظومه شمسی قرار دارند.

کوه المپ باستانی دارای ارتفاع ۲۷۰۰۰ متر (تقریبا ۳ برابر قله اورست) و قطر ۶۰۰ کیلومتر است.

تا آنجا که دانشمندان می توانند بگویند، مریخ دیگر از نظر آتشفشانی فعال نیست، بنابراین هیچ خطری برای فوران کوه المپ و آتشفشان های غول پیکر اطراف آن وجود ندارد. اما ممکن است جریان های گدازه زیرزمینی همچنان در این منطقه وجود داشته باشد.

ثبت تصویر حفره ای مرموز در مریخ که می تواند حاوی اسرار حیات فرازمینی باشد.کوه المپوس مریخ بزرگترین آتشفشان منظومه شمسی است

براندون جانسون، ژئوفیزیکدان دانشگاه پردو در ایالات متحده که دهانه های برخوردی در سراسر منظومه شمسی را مطالعه می کند، می گوید که دانشمندان فکر می کنند این حفره ها “نورهای سقفی” یا مکان هایی هستند که زمین در بالای لوله های گدازه فرو رفته است و حفره ای در سطح باقی می گذارد. . .

این گودال‌ها در مریخ می‌توانند حدود ۳ متر عرض داشته باشند و اگر این لوله‌های گدازه مشابه نمونه‌های خود در زمین باشند، می‌توانند مکان مناسبی برای بازدید فضانوردان در طول اقامت در مریخ باشند.

دکتر جانسون می‌گوید: «تا جایی که ما دیده‌ایم، بیش از یکی از این موارد است [گودال‌ها] در مریخ وجود دارد. آنها واقعا جالب هستند زیرا مکان هایی هستند که فضانوردان ممکن است بتوانند به آنجا بروند و از تشعشعات در امان باشند.

وی افزود: با این حال مشخص نیست این حفره ها چقدر عمیق هستند یا به کجا منتهی می شوند، ما فقط می توانیم از دهانه های مشابه در سیارات دیگر مانند سیاره خود حدس بزنیم.

راس بیر، دانشمند سیاره‌شناسی در موسسه ستی، می‌گوید: «روی زمین، این لوله‌های گدازه‌ای می‌توانند به اندازه‌ای بزرگ باشند که بتوان در آن راه رفت، اما همچنین می‌توانند کوچک، یا گسسته و ناپیوسته باشند، بنابراین دهانه‌هایی که می‌بینیم «آنها می‌توانند به داخل باز شوند. غارهای بزرگتر یا فقط گودال های منزوی باشند.”

آقای بیر افزود: “تا زمانی که جزئیات بیشتری به دست نیاوریم، راهی برای دانستن محتویات این گودال ها وجود ندارد.”

ثبت تصویر حفره ای مرموز در مریخ که می تواند حاوی اسرار حیات فرازمینی باشد.سوراخی روی سطح مریخ

در کنار مأموریت های فرضی انسان که ممکن است به زودی اتفاق بیفتند یا ممکن است انجام نشوند، دلیل مهم تری برای کشف محتویات این حفره ها وجود دارد و آن جستجوی حیات فرازمینی است.

این دهانه ها در واقع می توانند یکی از بهترین مکان ها برای جستجوی شواهدی از حیات فرازمینی در مریخ باشند، زیرا ممکن است پناهگاهی گرم، دنج و بکر از سیاره سرخ بوده باشند.

به عنوان مثال، لوله های گدازه در ماه می توانند تا ۱۷ درجه سانتیگراد گرم شوند. این گرما برای پذیرش زندگی در درون کافی است.

مشخص نیست که آیا لوله‌های گدازه‌ای در مریخ نیز تا این حد داغ می‌شوند، زیرا تنها اطلاعاتی که دانشمندان در حال حاضر در مورد این حفره‌ها می‌دانند همان چیزی است که از طریق کاوشگرهای فضایی دیده‌اند.

هنگامی که دوربین High Rise با مدارگرد شناسایی مریخ ناسا در سال ۲۰۰۵ پرتاب شد، این تلسکوپ قدرتمندترین تلسکوپ بود که تاکنون از مدار زمین خارج شده است.

از آن زمان، این دوربین درک ما را از سیاره سرخ تغییر داده و بیش از ۸۰۰۰۰ عکس گرفته است. با این حال، این دوربین همچنان محدودیت هایی دارد.

دکتر بیر می گوید: «متاسفانه محدودیتی از نظر زاویه دید برای نگاه کردن به این گودال ها وجود دارد. بنابراین گاهی می‌توانیم دیوارها را ببینیم و گاهی نمی‌توانیم.»

دانشمندان می گویند بهترین راه برای کاوش در زیرسطح مریخ ارسال یک مریخ نورد و ورود فیزیکی به یکی از نورگیرها است.

به گفته آنها، تا رسیدن به چنین وظیفه ای، دوربین های Highrise و سایر فضاپیماهای موجود در مدار مریخ به عکس برداری از مناطق آتشفشانی برای شناسایی بهتر آنها ادامه خواهند داد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا