بانک و بیمه

ثبت رکورد تاریخی قیمت طلا| نرخ طلا از ۲۵۰۰ دلار عبور کرد!

بازار؛ گروه بین المللی: همانطور که انتظار می رفت، طلا در روز جمعه توانست رکورد تاریخی خود را بشکند و از قیمت ۲۵۰۶ دلار عبور کند. صبح شنبه، این قیمت به ۲۵۰۸ دلار افزایش یافت. قیمت طلا در بازارهای جهانی همزمان با انتشار اخباری مبنی بر احتمال کاهش نرخ سود بانکی از ماه سپتامبر افزایش یافت و روز چهارشنبه به بیش از ۲۴۵۰ دلار رسید. همانطور که انتظار می رفت، انتشار آخرین داده های آماری از نرخ تورم آمریکا در ماه جولای توسط فدرال رزرو در روز چهارشنبه، بار دیگر امید سرمایه گذاران به افزایش قیمت طلا و ورود سرمایه نقدی آنها به بازار طلا را تقویت کرد.

شکل گیری ثبات نسبی نرخ تورم آمریکا

همانطور که قبلا در گزارش های آژانس افق میهن پیش بینی شده بود، انتشار آمار تورم فدرال رزرو در روز چهارشنبه منجر به شوک مثبتی برای بازار طلا شد. بر اساس نتایج نشست مهم فدرال رزرو، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)، هسته اصلی اندازه گیری تورم در ماه جولای، حاکی از تثبیت روند نزولی تورم آمریکا و در حال حاضر احتمال کاهش نرخ تورم در آمریکا است. نرخ سود بانکی در ماه سپتامبر افزایش یافته است. دلیل اصلی کاهش، افزایش نرخ بهره بانکی در بانک های آمریکایی به ۵.۲۵-۵.۵ درصد است که فدرال رزرو طی دو سال گذشته به منظور کاهش نرخ تورم و انباشت نقدینگی در بازار در قیمت ها و کمبود اعمال کرده بود. از رشد بازارهای مالی عمده، به ویژه بازار طلا.

بر اساس آخرین داده های فدرال رزرو، نرخ رشد ماهانه تورم در بخش انرژی و مواد غذایی در ماه جولای ۳.۲ درصد بود، در حالی که آمار ماه قبل از آن ۳.۳ درصد بود. در واقع فدرال رزرو با اجرای سیاست خود مبنی بر افزایش نرخ بهره بانکی و سپس کاهش آن، توانست روند تورم را مهار کند.

پیش پرداخت از جمعه

پس از تلاش ناموفق برای افزایش روز چهارشنبه، قیمت طلا از روز جمعه به روند صعودی روزانه خود ادامه داد و در نهایت تا پایان روز به ۲۵۰۶ دلار رسید. به عقیده بسیاری از تحلیلگران، جهش تاریخی قیمت طلا و ورود آن به کانال ۱۵۰۰ دلاری را می توان سرآغاز یک روند صعودی جدید قیمت این فلز گرانبها و به احتمال زیاد روند صعودی آغاز شده طی روزهای آینده دانست. هفته معاملاتی جاری ادامه یافت.

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می کنید، قیمت طلا توانسته از مثلث متقارن خارج شود که در یک ماه گذشته در محدوده آن بوده است. با این حال، باید در نظر داشت که قیمت به احتمال زیاد قبل از رسیدن به اوج‌های جدید، تحت یک اصلاح قیمت قرار می‌گیرد، که معمولاً تا زمانی که حمایت کلیدی طلا در ضلع بالایی مثلث انجام می‌شود، همینطور خواهد بود.

نکته بعدی که از نمودار بالا مشخص می شود این است که هدف بلندمدت بعدی قیمت طلا ۲۶۰۵ دلار خواهد بود اما هدف میان مدت سرمایه گذاران ۲۵۴۳ دلار خواهد بود. پس از آن، مقاومت بعدی طلا روی قیمت ۲۵۹۵ دلار آزمایش شد و در نهایت اگر بتواند مقاومت های فوق را پشت سر بگذارد باید منتظر افزایش قیمت تا محدوده ۲۵۰۶ دلار باشیم. مبنای این محاسبه این است که با در نظر گرفتن الگوی قیمت چهار بخشی (ABCD) که فاز اول آن از کف قیمتی سپتامبر ۲۰۲۲ آغاز شده است، می توان نتیجه گرفت که قسمت CD این الگو به قیمت اکتبر ۲۰۲۳ تعریف شده است. طبقه است

بر اساس آخرین داده های فنی قیمت طلا و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی آمریکا به عنوان عامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت این فلز گرانبها، می توان انتظار رکوردهای جدیدی برای طلا در ماه های باقیمانده سال ۲۰۲۴ داشت. با این وجود، نرخ سود بانکی و زمان کاهش آن مهمترین موضوع در تحلیل قیمت طلا محسوب می شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا